سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Tuesday, 23 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۹۱۸۴
تاریخ انتشار : ۱۴ : ۲۱ - ۱۰ بهمن ۱۳۹۷
دبیر شورای ارتقای آگاهی‌های عمومی معاونت اجتماعی قوه قضائیه مطرح كرد

نفیسه صباغی: نشست خبری چهارمین جشنواره آثار برتر سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر با رویکرد پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، در معاونت اجتماعي پيشگري از جرم قوه قضاييه برگزار شد. مهدی افتخاری دبیر شورای ارتقای آگاهی‌های عمومی معاونت اجتماعی قوه قضائیه در اين نشست گفت: معاونت پیشگیرى از وقوع جرم با شعار نهضت پیشگیرى و همت همگانى تلاش کرده در حوزه‌هاى مختلف براى پیشگیرى از وقوع جرم، اقدامات نوینى را انجام دهد.

آمادگي قوه قضاييه براي ارائه مشاوره‌هاي حقوقي به فيلم‌سازان

وى ادامه داد: در حوزه هنر پویانمایى، موشن گرافى و اینفوگرافى ١١٠ هزار ثانیه از شبکه‌هاى سراسرى را به خود اختصاص داده و در این موضوع بخش آموزش و ارتقای آگاهى هاى عمومى را داشته‌ایم. در حوزه موسيقي نيز سال گذشته دو نماهنگ در حوزه‌های طلاق و اعتیاد ساختیم. ۱۱۰ هزار ثانیه از شبکه‌های سراسری، پخش آموزشی و ارتقای آمادگی‌های عمومی را داشتیم که با هماهنگی با معاونت امور صدا و سیما همه این کلیپ‌ها و نماهنگ‌ها با موضوعات دوست خوب، خشونت، محیط زیست، اعتماد، فضای مجازی واز شبکه‌های استانی بازنشر داده شد.

دبیر شورای ارتقای آگاهی‌های عمومی معاونت اجتماعی قوه قضائیه، با بیان اینکه سینما، پرده نقره‌ای اقناعی است که می‌تواند در جامعه بدون ایجاد آسیب تجربه را به بیننده منتقل کند، گفت: امسال چهارمین سال ورود ما به این عرصه است. ما در سال ۹۶ از کارهایی تقدیر کردیم که فیلم نامه نویسان و کارگردانان آنها به سراغ و استقبال آسیب‌های مهمی که جامعه را مورد خطر قرار داده بودند رفتند. مانند کار کثیف که بعدها به عنوان سونامی الکل از آن در کشور یاد شد که در حوزه پیش بینی این آسیب و آموزش ارتقا آگاهی‌های عمومی مردم گام برداشته بود. مغزهای کوچک زنگ زده، دارکوب، اتاق تاریک، جشن دلتنگی و کار کثیف سال گذشته از سوی هیئت داوران ما مورد تقدیر قرار گرفت.

وی، تصریح کرد: در سال چهارم انشاءالله فیلم فجر امسال را هم برگزار خواهیم کرد و به فیلم‌هایی که در حوزه آسیب‌های اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم چه در حوزه بازیگری، چه فیلمنامه نویسی یا کارگردانی می‌توانند شاخص‌های برتر را به خود اختصاص دهند هدیه‌ای داده خواهد شد و یک جایزه ویژه هم در نظر گرفتیم که به تشخیص هیئت داوران به یکی از بازیگران یا یک فیلم خاص اهدا خواهد شد.

افتخاری در رابطه با داوران این دوره از جشنواره در خصوص بررسی فیلم‌های با موضوع آسیب‌های اجتماعی، گفت: محمود اربابی فیلم نامه‌نویس، اکبر نبوی منتقد، سیدمحمود رضوی تهیه کننده، پوران درخشنده کارگردان و تهیه کننده و بهروز شعیبی کارگردان و بازیگر، اعضای هیئت داوران این دوره هستند و سعی کردیم هیئت داوران از بهترین‌ها باشند تا افراد به هدیه دریافتی از سوی آنها افتخار کنند.

حمایت از سینماگران برای ورود به عرصه پیشگیری
وی در رابطه با حمایت از سینماگران برای ورود به عرصه پیشگیری، گفت: سال گذشته که کارگردان فیلم کار کثیف روی صحنه آمد جمله‌ای که گفت این بود که خوشحال است قوه قضائیه به فیلم او توجه کرده است و از وزارت ارشاد گله داشتند که کار اجتماعی آنها را ندیدند.

دبیر شورای ارتقای آگاهی‌های عمومی معاونت اجتماعی قوه قضائیه در پاسخ به خبرنگار «ديباچه» مبني بر اينكه امسال چند درصدر از فيلم‌هاي جشنواره فجر، بارويكردپيشگري از آسيب‌هاي اجتماعي ساخته شده است خاطرنشان كرد: امسال سازندگان محترم تمايل بيشتري به ساخت فيلم با موضوع پيشگري داشتند كه البته اميدوارم اين روند تداوم داشته باشد. همه ساله يكي از مهمترين برنامه‌ي ما بحث جشنواره فيلم فجر و ساخت تعداد بيشتري فيلم‌ با رويكرد پيشگيري است كه البته بنده اعتقاد دارم بايد اين اقدام از سال‌هاي پيش انجام مي‌شد. البته شايد هم كوتاهي از قوه قضاييه بوده‌است اما كاش در اين 37 دوره گذشته نيز هر سال اين نگاه در جشنواره فيلم فجر وجود داشت كه در اين صورت قطعا سينماي ما در حوزه آسييب‌هاي اجتماعي در جايگاه بالاتري وجود داشت و جامعه نيز بازخورد بهتري دريافت مي‌كرد.

افتخاري در پاسخ به سوال ديگر خبرنگار «ديباچه» مبني بر اينكه آيا معاونت اجتماعي پيشگيري از جرم قوه قضاييه حمايت‌ها و تشويق‌هايي را براي سازندگان فيلم‌هايي كه با رويكرد پيشگيري ساخته مي شوند در نظر گرفته‌‌است، خاطرنشان كرد: بله ما در سال‌هاي گذشته از فيلم‌هاي كه با اين رويكرد ساخته شده بودند تقدير كرديم و جوايزي از جمله اهدا تنديس، لوح تقدير به همراه جوايز نقدي به آنها اهدا كرديم .هرچند كه اعتقاد داريم جايزه كمترين كاري است كه انجام گرفته و نمي‌توان آن را به عنوان حمايت محسوب كرد اما در كنار تقدير از فيلم‌ها، حمايت‌هاي معنوي را نيز از اين فيلم‌سازان به عمل آورده‌ايم.

افتخاري در پاسخ به سومين سوال خبرنگار «ديباچه» مبني بر اينكه شاهد بوديم در صداوسيما فيلم‌هايي ساخته مي‌شوند كه نكات حقوقي به خوبي در آنها رعايت نشده است و اين ممكن است ابهاماتي را براي بينندگان ايجاد كند. به طور كلي آيا فيلم‌سازان در تهيه و ساخت فيلمهايشان از نظرات مشاوران قوه قضاييه استفاده مي‌كنند توضيح داد: اين موضوع بسيار مهم است. ما در معاونت اجتماعي اين آمادگي و تمايل را داريم كه در صورتي كه تهيه‌كنندگان و فيلمسازان درخواست مشاوره از قوه قضاييه داشته باشند به صورت رايگان و به عنوان مشاور حقوقي براي نویسندگي فيلنامه به آنها كمك كنيم. همانطور كه براي فيلم بدون تاريخ، بدون امضا اين كار انجام شد و اين فيلم با مشاوره‌هاي حقوقي كه به عوامل فيلم ارائه كرديم ساخته شد.

ساخت فيلم براساس زندگي يك قاضي

در ادامه اين نشست افتخاری، در خصوص پرونده‌هایی که می‌توان از آنها در تولید آثار استفاده کرد، بیان کرد: سال گذشته با نامه‌ای از دکتر الفت خطاب به رؤسای دادگستری کل کشور خواهش کردیم در هر استان حداقل یک پرونده را به صورت فیلم‌نامه در اختیار بانک ایده ما قرار دهند. ما در حال حاضر ۴۰ موضوع و عنوان داریم که حاضر هستیم آنها را در اختیار سینماگران و کارگردانان قرار دهیم که اگر آن آثار تولید شود بدون اینکه بیننده در جرم نقش داشته باشد آموزه‌های لازم را دریافت می‌کند. ۴۰ فیلم نامه مستند به قلم قاضی رسیدگی کننده در آرشیو اطلاعاتی ما موجود است. فیلم نامه در رابطه با زندگی یک قاضی نوشته شده است و فیلم در حال تولید است. فیلم نامه فیلم "بازپرس"سه بار نوشته و اصلاح شده است و در حال تولید است. آقای گلفام تهیه کننده و کارگردان آن هستند.


منبع: دیباچه
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار