يکشنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۷  |  Sunday, 24 February 2019

دیباچه

کد خبر: ۴۹۱۷۲
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۹ - ۰۶ بهمن ۱۳۹۷

دردسر‌هايي كه براي آنلاين بودن بايد كشيد

نفیسه صباغی : «مركز مخابرات منطقه شما پورت خالي ندارد» جمله‌اي كه شهروندان هنگام خريد سرويس پرسرعت ADSL از شركت‌هايي كه خدمات اينترنتي ارائه مي‌دهند، مي‌شنوند و براي دريافت اينترنت بايد مدت‌ها در انتظار بمانند، گويا هم قرار نيست پورتي خالي شود تا شهروندان بتوانند سرويس موردنظر خود را خريداري كنند.

مدتي پيش با توجه به اقتضاي شغلي (خبرنگاري) و نياز مبرم آن به اينترنت، قصد داشتم تا براي منزل از شركتي، سرويس اينترنتي ADSLخريداري كنم تا بتوانم ضمن رصد اخبار، در جريان آخرين رويدادها قرار گيرم و از فضاي رسانه‌اي نيز فاصله نگيرم. اما پس از تماس با شركت مورد نظر، اپراتور كه اتفاقا فردي بسيار مودب نيز بود پس از بررسي‌هاي اوليه اعلام كرد كه شماره تلفن شما مربوط به مركز مخابرات فلان است و اين مركز متاسفانه پورت خالي ندارد و قرار شد تا شماره بنده در ليست انتظار قرار گيرد، تا پس از خالي شدن پورت، بتوانم سرويس موردنظر را خريداري كنم. اما پس از گذشت چندماه، شماره تلفن منزل بنده همچنان در ليست انتظار باقي ماند و خبري از پورت خالي نشد. اما چندي پيش، پس از صحبت با يكي از همكارانم متوجه شدم، وي نيز با مشكل بنده روبروست. محسن كه به تازگي به خيابان توحيد نقل مكان كرده به دليل موقعيت كاري خود (خبرنگاري)، نياز مبرمي به اينترنت پرسرعت داشت اما پس از تماس با شركت موردنظر براي ثبت‌نام سرويس ADSL، به وي نيز عنوان شده‌بود كه در مركز مخابرات توحید پورت خالي موجود نيست.

چرا شرکت مخابرات در مناطق مختلف ،می گوید پورت خالی نداریم! | پاسخ آقای مدیرعامل: در ارائه سرويس اينترنت هيچ محدوديتي وجود ندارد!

البته پيش از اين نيز بارها اين مشكل را از زبان شهروندان ديگر نيز شنيده بودم، بدين منظور و براي رفع دغدغه خود و مردم سعي كردم تا مشكل را با وزير ارتباطات مطرح كنم و ضمن مصاحبه با ايشان راهكارهاي رفع مشكل را از زبان اين وزير پاسخگو، جويا شوم. بدين لحاظ با شماره همراه ايشان تماس گرفتم (پس از چندبار تماس پي‌درپي) موفق شدم با فردي (كه شايد هم مسئول دفتر ايشان بود) ارتباط برقرار كرده و مشكل رابازگو كردم ايشان بلافاصله مشكل بنده را با شركت مخابرات مطرح كرده و اين شركت نيز در كمال احترام و ظرف مدت كوتاهي يعني حدود نيم‌ساعت موضوع را با شركت مخابرات مركزمربوطه در ميان گذاشته و آنها هم با برخورد خيلي عالي مشكل بنده يعني عدم پورت خالي را برطرف كردند. البته مشكل همكارم محسن نيز در عرض چند روز برطرف شد كه لازم است از دفتر وزير ارتباطات و شركت مخابرات كه در اسرع وقت در جهت رفع اين معضل، مساعدت‌هاي لازم را مبذول داشتند. تشكر كنم. اما بنده به عنوان خبرنگار كه دغدغه و مشكلات مردم را نمي‌توانم ناديده بگيرم، سوالي ذهنم را درگيركرده كه ساير شهرونداني كه نياز به اينترنت و پورت خالي دارند چگونه مي‌توانند مشكل خود را برطرف كنند؟

دلايل عدم اختصاص پورت خالي به شهروندان

بدين منظور مجددا با شركت مخابرات تماس گرفتم و از آنها خواستم تا مقدمات مصاحبه‌اي با مديرعامل شركت مخابرات را فراهم كنند كه پس از چندبار تماس، قرار شد تا در نشست خبري مديرعامل شركت مخابرات سئوالم را مطرح كنم. 

سيد مجيدصدري مديرعامل شركت مخابرات ايران در پاسخ به سوال خبرنگار دیباچه مبني بر اينكه جريان عدم پورت خالي در مراكز مخابرات چيست و آيا اين موضوع صحت دارد كه شركت مخابرات با عدم اختصاص پورت خالي به شهروندان سعي دارد تا آنها از اين شركت خدمات اينترنتي دريافت كنند؟ گفت: از نظر ما در ارائه سرويس اينترنت هيچ محدوديتي وجود ندارد و سياست ما در مركز امور مشتركين اين است كه مشتركان خودشان انتخاب كنند كه اينترنت را از اپراتورها تهيه كنند يا از شركت مخابرات. نبايد به گونه‌اي برخورد شود كه حتما مشتركان اينترنت را از مخابرات تهيه كنند. بلكه خود مشترك بايد تصميم بگيرد و هيچ محدوديتي نبايد در اين زمينه وجود نداشته باشد.

صدري در پاسخ به سوال ديگر كه افراد چگونه و از چه راه‌هايي بايد پورت خالي دريافت كنند؟ آيا مشكل عدم پورت خالي قرار است برطرف شود؟ خاطرنشان كرد: از نظر من در زمينه پورت خالي مشكلي نداريم اما اگر شما در اين زمينه با مشكلي مواجه شديد حتما اعلام كنيد تا موارد را بررسي و برطرف كنيم. بنده تكذيب نمي‌كنم ممكن است در كشور چنين مشكلي وجود داشته باشد و بنده حتما پيگيري خواهم كرد.

شهروندان حق انتخاب دارند

نبايد فراموش كنيم امروزه اينترنت جزئي لاينفك از زندگي شهروندان محسوب شده و بخش مهمي از زندگي و فعاليت‌هاي شهروندان براي درس، كار، فعاليت‌هاي نياز به اينترنت دارد، عدم دسترسي به آن مي‌تواند سبب بروز مشكلاتي براي آنها شود. افرادي مانند خبرنگاران، پزشكان، دانشجويان محققان، وكلا و.... كه نياز به اينترنت پرسرعت دارند در صورت عدم تامين اينترنت با دشواري‌هاي بسياري مواجه مي‌شوند و نمي‌توانند به امور مربوط به شغل خود بپردازند ..مشكل نبود پورت خالي در مراكز مخابرات يكي از مواردي است كه تعداد زيادي از متقاضيان دريافت سرويس‌هاي ADSL با آن مواجه هستند كه بسياري از آنها به‌واسطه كار و حرفه خود نياز مبرمي به اينترنت دارند و به دليل عدم اختصاص پورت خالي مجبورند از بسته‌هاي اپراتورهاي تلفن همراه استفاده كنند كه البته بسياري از منازل يا محل‌ها به دليل آنتن‌دهي ضعيف اين اپراتورها، اصطلاحا در نقطه كور واقع شده دسترسي به اينترنت را براي كاربران سخت مي‌كند در اين حالت كاربروقتي در انتظار دريافت پورت خالي مدت‌هاي طولاني زمان صرف مي‌كند، سرگردان و حيران مي شود كه در عصر ارتباطات چگونه بدون اينترنت روزگار بگذراند؟

گاهي نبود پورت خالي در مراكز مخابرات ممكن است اين شائبه را در اذهان ايجاد كند كه شايد شركت مخابرات با عدم اختصاص پورت خالي تمايل دارد شهروندان، اينترنت را از شركت مخابرات خريداري كنند؟ يا اينكه واقعا دليل اين مشكل نبود زيرساخت‌هاي لازم مخابراتي است؟ نبايد فراموش كنيم افراد به عنوان شهروندان جامعه حق دارند در مورد دريافت اينترنت از شركت‌هاي سرويس پرسرعتADSL يا حتي شركت مخابرات خدمات اينترنتي انتخابي آزادانه داشته باشند و نبايد از اين حق محروم شوند.

منبع: دیباچه
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده