پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳  |  Thursday, 28 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۹۱۴۸
تاریخ انتشار : ۴۸ : ۱۵ - ۲۴ دی ۱۳۹۷
بهرام دهقانیار،آهنگساز سریال "خانه سبز" در گفتگو با دیباچه مطرح کرد:
بهرام دهقانیار آهنگساز و موسیقی دان نامی کشور در گفتگو با خبرنگار حوزه موسیقی دیباچه گفت: یکی از بزرگترین مشکلات پیرامون موسیقی کشور، بیکارو یا کم کار ماندن افراد خبره در این زمینه و حضور افراد بی اطلاع و کم تجربه در عرصه موسیقی است.

این آهنگساز درخصوص فعالیت‌های اخیر خود در عرصه موسیقی اظهار داشت: بعد از آلبوم "بشنو از نو" که در حقیقت تنظیم و اجرای ملودی ترانه‌های قدیمی ایرانی و محلی بود، درحال آماده سازی آلبوم دیگری برگرفته از کارهای خود هستم؛این آلبوم رصدی است از تم‌های "سریال خانه سبز"،"همسران"و قطعات جدید دیگری که در سبک"مینیمال" و"میوئیج" برای پیانو و سازهای مختلف الکترونیکی و آکوستیک کار می‌شود. هنوز در رابطه با انتخاب نام آلبوم به قطعیت نرسیده‌ایم اما به احتمال زیاد نام آن "بی کرانه‌ها" خواهد بود.

وی درخصوص جایزه‌ای که به تازگی درپنجمین جشن موسیقی ما برای آلبوم"بشنو از نو" دریافت کرد،گفت: آلبوم بشنو از نو در حقیقت شامل ده قطعه بر روی پیانو است که اکثر قطعات آن با سولوی ویالون "علی جعفری پویان" همراه شده در واقع این آلبوم با استفاده از پیانو،ویالون و سازهای دیگر تنظیم شده است.نوازندگی ساز "پیانو" بر عهده من ، ویالون علی جعفری پویان،گیتاربیس آرین کشیشی،پرکاشن همایون نصیری،گیتار ترگل خلیلی، کلارینت سایوری شفیعی ،آرمین قیطاسی ونی "پاشا هنجنی" است.

بهرام دهقانیار افزود: ایده کار بر این بود که یک سری از تصنیف‌ها نظیر«مرغ سحر» از آثار «مرتضی خان نی داوود» و«هزاردستان» ساخته« امیر جاهد»،"ماه من ،شاه من» ساخته «مرتضی حنانه»، چهار تصنیف از دوره پهلوی اول یعنی از سالهای 1300 تا 1330 و چهار پنج قطعه محلی دیگر همچون "ساری گلین"،"عزیزم سوزه" ویک قطعه از آثار سازی "امین الله حسین"استاد بزرگ ایرانی الاصل مقیم اروپا به نام"مینیاتور" که قطعه‌ای ارکسترال است را در این مجموعه قرار بدهیم. این آلبوم درواقع آلبوم سازی است و تصنیف‌ها در این کار برای سازها تنظیم شده است. میکس و مسترینگ این کار در استودیوی کنگان پارسه "حامی حقیقی" انجام و توسط نشر جوان منتشر شد.

بازار از موسیقی مصرفی اشباع شده | اغلب تهیه کنندگان اهمیتی برای موسیقی فیلم قائل نیستند

آهنگساز موسیقی متن سریال "خانه سبز" درخصوص استقبال مخاطبان از آلبوم‌های موسیقی سازی بیان کرد: خوشبختانه در رابطه با این آلبوم پیامهای دلگرم کننده‌ای از جانب دوستان دریافت کردم اما باید در نظر داشت که با رواج موزیک پاپ و خواننده سالاری ،فروش این گونه آلبوم‌ها هم بیشتر می‌شود؛ البته این موضوع تنها مختص کشور ما نیست و در تمام دنیا دیده می‌شود به گونه‌ای که از موزیک پاپ که سلیقه اکثر مردم است استقبال بیشتری می‌شود و آلبوم‌های پاپ فروش بیشتری دارند. آلبوم‌های سازی در تمام دنیا مخاطبان خاص خود را داشته ولی آلبوم‌های با کلام فروش متفاوت تری دارند.

وی افزود: اما با این وجود از نتیجه کار راضی هستم؛خوشبختانه آلبوم"بشنو از نو" در مقایسه با سایر آلبوم‌ها فروش خوبی داشته یعنی بالای 3000 نسخه آن فروش رفته است چه در بخش سیدی و چه اینترنتی واین فروش همچنان ادامه دار است. من اصولا به دنبال تبلیغات آنچنانی نبوده‌ام و این موضوع را به گذر زمان واگذار کرده‌ام. به نظر من موسیقی‌های مصرفی پیک فروش بالایی دارند اما با گذشت زمان فراموش می‌شوند ولی برخی آثار هستند که ممکن است فروش بالا و برق آسا نداشته باشند ولی در طول زمان در بدنه جامعه حضور داشته و خود را بازتولید می‌کنند.

این آهنگساز مطرح در رابطه با کاهش تولیدات موفق در حوزه موسیقی فیلم گفت: امروز هزینه تولید یک اثر موسیقی توسط موزیسین حرفه‎ای و با سابقه به نسبت تولید این کارها توسط تازه کاران این عرصه بسیار بالاتر است. از طرفی هزینه ضبط موسیقی فیلم با ارکستر به مراتب بالاتر از ضبط کار با سازه‌های الکترونیکی است و همین بخش سازه‌های الکترونیکی رده بندی دارد و موزیسین حرفه‌ای می‌داند با چه مصالحی خروجی صوتی قابل قبول در سطح استانداردهای بین المللی داشته باشد اما جوانان تازه کار این اطلاعات را در دست ندارند. سلیقه و تحصیلات موسیقی نقش بسیار مهمی را در این زمینه ایفا می‌کند و درآخر با توجه به اینکه هزینه کار و وقت تولید این کار برای موزیسین‌های قدیمی بیشتر است، بسیاری از تهیه کنندگانی که اهمیت زیادی برای کیفیت کار قائل نیستند، ترجیح می‌دهند نصف این هزینه را بپردازند و در زمان کمتری متریال موسیقی متن را به دست بیاورند. بخش اعظم این قضیه به دلیل عدم شناخت تهیه‌کننده‌هایی است که به هر شکل وارد این صنف می‌شوند و دیگر اینکه این افراد با خود حساب می‌کنند که با رقم مشخصی قرار است پروژه را جلو ببرند درنتیجه بهتر است برای بخش موسیقی هزینه زیادی نکنند.

وی در ادامه افزود: دراغلب موارد، کارها به شدت ضعیف شده و جذابیت و کیفیت مورد نظر را ندارد به طوریکه رغبتی برای قبول این پروژه‌ها از سوی موسیقی دانان قدیمی تر وجود ندارد و مبلغی ناچیزی برای بخش موسیقی این کارها در نظر گرفته شده که برای افرادی که با موسیقی زندگی خود را می‌گذرانند صرف مادی ندارد. از طرفی تولید موسیقی فیلم، انرژی زیادی می‌برد و بسیاری از آهنگسازانی که از یک رده سنی و تجربی عبور می‌کنند از نظر سلامت جسمانی آمادگی ندارند که حدود 20 ساعت کار کنند. موزیسین باید از خواب و خوراک و استراحت بگذرد تا در زمان مشخصی کار را تحویل بدهد و این موضوع برای جوان ترها شاید مشکل نباشد اما برای موزیسینی که سنی را پشت سرگذاشته قطعا سخت و طاقت فرسا است.

آهنگساز مجموعه تلویزیونی"خونه مادربزرگه" ضمن اشاره به این نکته که تولید هر رشته هنری نیاز به زیرساختهای هنری دارد اظهار داشت: مواردی نظیر استعداد و نبوغ، لازمه ی انجام فعالیت‌های هنری است، در درجه بعدی تحصیلات کافی، نقش مهمی در این زمینه دارد. یکی از بزرگترین مشکلات پیرامون موسیقی کشور، بیکار ویا کم کار ماندن افراد خبره در این زمینه و حضور افراد بی اطلاع و کم تجربه در عرصه موسیقی است. وقتی افراد نه استعداد ونه دانشی در این رشته داشته و تنها به صرف مشهور شدن وارد این عرصه شوند، قطعا وضعیت خوبی به وجود نمی‌آید این موضوع در تمامی عرصه‌های موسیقی اعم از خوانندگی،ملودی سازی و نوازندگی به چشم می‌خورد به طوری که شاهد افت کیفیت کارها هستیم و این موضوع باید به شکلی تعدیل یابد. ما به عنوان یک ایرانی باید بتوانیم تشخیص بدهیم که موسیقی خوب و درست چه شکلی دارد؛این موضوع زمانی امکان پذیر است که فرد از کودکی با موسیقی درست آشنا شده باشد تا بتواند موسیقی مناسب با هر شرایطی را انتخاب کند .متأسفانه در کشور ما در این زمینه خلط مبحث شده به گونه‌ای که برای کودک موسیقی بزرگسال می‌گذارند و یا موسیقی سنگین دیگری را برای کاری که مناسب آن نیست انتخاب می‌کنند.

وی افزود: هرگروه سنی ای، موسیقی خاص خود را دارد و مطمئنا فرد 50 ساله نوع دیگری از موسیقی را می‌پسندد و فرد 20 ساله نوع دیگری را . این موضوعات در کشور ما در نظر گرفته نمی‌شود و از کودکی ما محروم از بهره‌گیری از دانش موسیقی هستیم . زمانی که افراد قادر به شناخت و تشخیص موسیقی سالم نیستند و تولید موسیقی خوب کم است،بازار موسیقی هرج و مرج می‌شود.بازار موسیقی از موسیقی‌های مصرفی اشباع شده و در این فضا افراد به دنبال سرسری گذشتن از آثار هستند از طرفی ورود افراد غیرمتخصص به موسیقی باعث شده سطح آثار موسیقی ما پایین بیاید و مردم ناخودآگاه حد پایینی از موسیقی را تجربه کنند .

گفت و گو از : اعظم صفایی

منبع: دیباچه
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲