جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 19 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۹۱۴۲
تاریخ انتشار : ۴۳ : ۱۲ - ۲۰ دی ۱۳۹۷
گپ صمیمانه دیباچه با آیت الله هاشم زاده هریسی عضو مجلس خبرنگان رهبری

نفیسه صباغی : در شرايط فعلي كشور و مشكلات عديده اقتصادي كه مردم اين روزها متحمل شده‌اند ضرورت ايجاد فضاهاي شاد كه بتواند مدتي كوتاه افراد را از دغدغه‌هاي روزانه‌شان جدا كرده و باعث شادماني آنها شود از مهمترين موضوعات و نيازهاي جامعه است كه اين مهم از وظايف مسئولان فرهنگي كشور بوده و بايد تدابيري اتخاذ شود تا اقدامات فرهنگي و هنري شادي و نشاط را به جامعه بازگردد. اما در اين سالها نه تنها اقدامات جدي براي تغيير ذائقه مردمي كه به سختي روزگار مي گذرانند صورت نگرفته است بلكه با عنوانين مختلف از برخي اقدامات فرهنگي نيز ممانعت به عمل آمده است مثال ان نيز لغو كنسرت‌هاي است كه مجوز داشته اما با اعمال رفتارهاي سليقه‌اي از برگزاري آنها جلوگيري شده است .اين درحالي است كه تحت هر شرايط بايد تابع قوانين باشيم به عبارت ديگر وقتی قانونی در مجلس تصویب می‌شود و شورای نگهبان نیز آن را تأیید می‌کند یعنی با شرع تضاد ندارد پس اجرا يا انجام آن بلامانع بوده و نمي‌توان با اعمال سلائق شخصي از اجراي قانون ممانعت به عمل آورد.

وقت رفتن به برنامه های هنری را ندارم | در کشورمان عزاداری ها بیشتر از ولادت ها تبلیغ می شود!

نبايد آنچه اسلام حرام نكرده ما حرام اعلام كنيم

آیت‌الله هاشم هاشم‌زاده هریسی عضو مجلس خبرگان رهبری با بيان اينكه هركدام از علما در مورد برگزاري كنسرت نظر خاصي دارند و اين مسئله تقليدي است به «ديباچه» گفت :بنده به دليل اينكه مرجع تقليد نيستم، نمي‌توانم در اين زمينه اظهارنظر كنم. اما انچه مهم است اينكه ما حق نداريم مواردي را كه شرع مخالفتي با آن نداشته و آن را حرام نكرده ،حرام اعلام كنيم. شايد با آزاد كردن برخي از مسائل كه ما خودمان و نه با دستور شرع اجراي آن را متوقف كرديم شادي و سرور به جامعه باز گردد. اسلام از مسئولان نظام خواسته تا نيازهاي مردم را برآورده كنند و در اين راه بايد تلاش و كوشش كنند نه اينكه با برخي از عملكردهاي نادرست، خط قرمزهاي بيشتري براي مردم ايجاد كرده و مردم را فرسوده كنيم.

اين عضو خبرگان رهبري در پاسخ به اين سوال كه آيا شما و خانواده تا به حال كنسرت رفته‌ايد؟ توضيح داد: بنده وقت براي اين گونه برنامه‌ها را ندارم و خانواده بنده نيز به دليل كمبود وقت از بسياري از اين برنامه‌ها محروم هستند البته نه به اين دليل كه كنسرت را تحريم كنيم خير اصولا خانواده از بسياري از تفريحات نمي‌توانند استفاده كنند.

شادي آثار اجتماعي، اخلاقي و عبادي به همراه دارد

آیت الله هاشم زاده هریسی با بيان اينكه دين اسلام دين حب است و شرع نه تنها با نشاط مخالف نيست بلكه به ايجاد زمينه‌هاي نشاط در جامعه نيز در روايات بسياري تاكيد شده است، خاطرنشان كرد: براي مثال در برخي از دعاها از خداوند مي‌خواهيم كه به ما نشاط و شادي عنايت فرمايد تا بتوانيم به كارخير و به عبادت بپردازيم. يا در روايات بسياري سفارش شده كه كاري كنيم يا به گونه‌اي رفتار كنيم تا دل افراد را شاد شود و غم و غصه ديگران را برطرف كنيم و اصولا در روايات و كتاب احاديث به طور ويژه به اين موضوع پرداخته شده است تا تمامي افراد با شادي زندگي كنند و چرا كه وقتي افراد در خانواده با شادي سرور زندگي مي‌كنند آثار اجتماعي، اخلاق و عبادي بسياري به همراه دارد. از مهمترين آثار كاهش نشاط در جامعه افزايش نزاع و درگيري ميان افراد است؛ در سال‌هاي اخير خشونت در جامعه ما رواج يافته ،افزايش خودكشي و همچنين افزايش نفرت وبدبيني نيز از ديگر  آثار كاهش نشاط در جامعه است.

آیت الله هاشم زاده هريسي با اشاره به اينكه اسلام دين اعتدال است تصريح كرد: شادي و غم هر دو براي جامعه و افراد مفيد هستند. اما متاسفانه در بسياري از موارد شاهد افراط‌گرايي در موضوعات گوناگون هستيم مثال آن هم اين است كه عزاداري‌ها بيشتر از شادي است .هرچند گريه و عزاداري به اندازه،سبب احساس سبكي و راحتي انسان مي شود اما نكته مهم اين است كه در اين موارد بايد در عمل اعتدال را رعايت كنيم. براي مثال اگر ما براي امام حيسن ( ع ) عزاداري مي‌كنيم همانطور هم بايد براي ولادت اين امام نيز شادي و سرور برپا كنيم و براي اين شادي تبلیغ كنيم نه اينكه فقط تبلیغات عزاداري در سراسر كشور مشاهده شود و از شادماني ولادت ائمه ( ع ) خبري نباشد. در مقام عمل بايد اينگونه باشد تا افراد به ويژه جوانان فكر نكنند اسلام دين غم، غصه و عزاداري است.

این گزارش ادامه دارد ...

منبع: دیباچه
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی ووشو در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

هدف کسب بهترین نتیجه در آسیاست/ بدون تغییر ترکیب، راهی انتخابی جام جهانی خواهیم شد

۱۲:۰۸  -  ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
پربازدیدها
آخرین اخبار