جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 19 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۹۱۳۲
تاریخ انتشار : ۵۴ : ۱۵ - ۱۶ دی ۱۳۹۷
پرسش جدی دیباچه از مسئولین مترو تهران: برنامه ای برای کنترل بازار شام دست فروشان دارید؟

مهدیه بهارمست: مترو یکی از راحتترین و ارزانترین وسیله نقلیه درون شهری است، اما با وجود تمام این مزایا مترو به یکی از بازار های شلوغ سیار تبدیل شده که روز به روز هم افراد جدیدی از شهرستان های دور و نزدیک برای دستفروشی به این شلوغی اضافه میشوند. در مترو از شیر مرغ تا جان آدمیزاد پیدا میشود البته دستفروشان بیشتر این کالاها را از بازار بزرگ خریداری می‌کنند و با قیمت بسیار کمتر از مغازه دار آن را میفروشند به همین دلیل مسافران زیادی از آنها خرید میکنند.

کافی است در ایستگاه پانزده خرداد، دروازه دولت یا توپخانه بخواهید خط عوض کنید انگار وارد بازار مسگرهای یزد شدید، دستفروشان بر زمین اجناس خود را به حراج میگذارند و با صدای بلند آتیش میزنند به مالشان، این روزها مترو دیگر آرامش و امنیت همیشگی اش را ندارد بلکه به قول معروف به بازار شام بدل شده است که نه مسئولین مترو و نه مردم برای بازگرداندن این آرامش به مترو کمک نمی کنند.

از طرفی بدون در نظر گرفتن کم کاری مسئولین باید از خودمان بپرسیم، آیا ما برای بهتر شدن محیط زندگی خود چه کرده ایم؟ ما در مقابل دستفروشان مترو مسئولیم آنان از تنگ دستی به این کار روی می آورند و ما به دلیل قیمت پایین اجناس آنان یا هر چه که هست از آنان خرید میکنیم و آنان را به دستفروشان ثابت مترو تبدیل کردیم، به قول معروف از ماست که بر ماست.

در همین رابطه و برای اینکه متوجه شویم مترو تهران به عنوان کانون اصلی جابه جایی مسافران در شهر و با توجه به شعارهای زیادی که در رابطه با خرید نکردن از دستفروشان به دیوارهایش نصب میکند،آیا برنامه مشخصی برای کنترل و زیباسازی فضای مترو دارد،با « فرنوش نوبخت » مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران گفت و گو کردیم که در ادامه می خوانید:

کنترل تک به تک واگن ها از قدرت ما خارج است!

«فرنوش نوبخت» مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران» درباره برنامه خود برای ساماندهی دست فروشان مترو تهران به «دیباچه» گفت: باید دانست دستفروش کسی است که مانند مسافر وارد مترو می شود و اجناس خود را داخل مترو می فروشد، تعداد آنها در بعضی مواقع بیشتر از روزهای دیگر هست اما ما به صورت مستمر طبق برنامه قبلی خود با آنان مقابله میکنیم. برای جمع آوری دستفروشان از مترو، مسافران نقش بسزایی را ایفا میکنند، ما نمیتوانیم بر روی این موضوع به صورت خیلی خاص نیرو و انرژی بذاریم زیرا ما تعداد زیادی واگن داریم و بیشتر از آن هر روز با تعداد کثیری مسافر مواجه هستیم برای همین کار ما سخت است و نمیتوانیم همه واگن ها را در کثری از ثانیه کنترل کنیم.

مطبوعات در زیاد شدن دستفروشان کمک کرد!

« نوبخت » درباره تاثیر مطبوعات بر زیاد شدن دست فروشان در مترو گفت: هرچقدر به این موضوع در مطبوعات  بزنید بر علیه مترو است، در واقع آدرس دهی میشود زیرا افرادی که اطلاع ندارند همین اخبار را میشنوند و با اجناس خود روانه مترو برای دست فروشی میشوند، نحوه انعکاس شما میتواند در کمتر شدن دست فروشان کمک کند.

مترو سامانه حمل و نقل است نه بازار سیار !

وی درباره رصد نگهبان دمه گیت کارت ورود به مترو گفت: بعضی از افراد برای دستفروشی داخل مترو می شوند کیف های بزرگی را با خود حمل میکنند یا چادر سرشان میکنند و نگهبان گیت متوجه آن نمیشود، تا از ورود آنها به داخل مترو جلوگیری کند.ما نمی خواهیم این دستفروشان مترو را بترسانیم فقط باید به جامعه بطور غیرمستقیم برای تهیه اقلام مصرفی شان آگاهی دهیم و یادآور شویم که مترو سامانه حمل و نقل است، هرگونه رفتار و توسعه مترو به بازار دستفروشان به یک معضل غیرقابل حل تبدیل میشود.

وی درباره ناکارآمد بودن قانون در این زمینه گفت: با این شرایط اقتصادی موجود ما نمیتوانیم برای دست فروشان مترو جریمه نقدی و احکام مجرمانه تعیین کنیم. اینکه مردم را بترسانیم راه حل درستی نیست بلکه باید فرهنگ سازی کرد.

برای ساماندهی دستفروشان هیچ برنامه ای نداریم

وی درباره نداشتن برنامه برای شلوغی های آخر سال گفت: ما با احترام و آرامش دستفروشان را به بیرون از مترو راهنمایی می کنیم و برای شلوغی مترو در آخر سال هیچ برنامه ای نخواهیم داشت. مردم باید نیازمندی خود را از مغازه های معتبر تامین کنند نه دست فروشان تا وقتی که مردم از آنها خرید می کنند ما شاهد رشد دست فروشان مترو خواهیم بود. اگر ما با دستفروشان مقابله کنیم آنها هم جریحه دارتر میشوند و تعدادشان بیشتر میشود ما در کمال آرامش با آنها برخورد میکنیم.

مشکل جدی برای تامین قطعات نداریم!

وی در پایان خاطرنشان کرد: ما به تعداد مسافری که در خط ها سرویس می دهیم به همان ظرفیت هم تعداد واگن اختصاص دادیم و اگر در مدت زمان گذشته کابینی مشکل تهویه داشته است همکاران ما در آخر شب آن را فورا چک کردند و اگر مشکلی داشته باشد سریعا آن را برطرف می کنند. در هوای گرم تابستان تمام تهویه ها کار کرده است طبیعی است که در حال حاضر به دلیل سرمای هوا میزان کارکرد تهویه داخل مترو کمتر شده است. ما برای تامین قطعات یدکی مشکل جدی نداریم.



منبع: دیباچه
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی ووشو در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

هدف کسب بهترین نتیجه در آسیاست/ بدون تغییر ترکیب، راهی انتخابی جام جهانی خواهیم شد

۱۲:۰۸  -  ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
پربازدیدها
آخرین اخبار