پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Thursday, 25 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۹۱۱۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۳۶ : ۱۰ - ۱۳ دی ۱۳۹۷
بازی تاج و تخت ایرانیان در هالیوود

به گزارش دیباچه،صنعت سینمای آمریکا را می توان به عنوان یکی از مهمترین بخش های صنعت و اقتصاد این کشور دانست که به خوبی مهاجران را جذب خود کرده و از ایده ها و استعداد های انها به خوبی استفاده می کند.

البته باید گفت که صنعت سینمای آمریکا به طور کلی توسط مهاجران اروپایی بنیان نهاده شد ولی در تمام سال های فعالیت خود همواره میزبان برخی از بزرگترین ستارگان سینما در بخش های گوناگون فنی و هنری از سراسر جهان بوده و این روند با سرعت و شدت بیشتری ادامه دارد.

ایرانی ها به عنوان یکی از موفقترین اقلیت های جمعیتی در آمریکا علاوه بر موفقیت در صنایع و بخش های مختلف تجارت، فرهنگ و سیاست این کشور در صنعت سینمای آمریکا هم جای پای خود را باز کرده اند. در قسمت دوم موفقترین هنرمندان نسل دوم ایرانی در هالیوود به پنج نفر پایانی در لیست موفقترین ایرانی های هالییود می پردازیم.

5-کامی عسگر (Kami Asgar) صدا بردار و تدوینگر صدا

یکی از ایرانیانی که در بخش های فنی در سینمای آمریکا درخشیده است کامی عسگر صدابردار و تدوین گر صدا است. عسگر متولد 26 مِی 1965 در ایران است و فعالیت حرفه ای خود را از سال 1990 و با برنامه آمریکایی چه افتضاحی (What-a-Mess) آغاز کرد. در این برنامه عسگر به عنوان تدوینگر افکت های صوتی برنامه فعالیت داشت. در همین دهه اولین موفقیت عسگر به دست آمد. عسگر در سال 1996، برای سریال تلوزیونی (Dr. Quinn, Medicine (Woman که در ایران به نام پزشک دهکده شناخته می شود نامزد جایزه اِمی برای تدوین صدا این سریال شد.

اولین کار عسگر در عرصه سینما در سال 2000 و با فیلم صداهای دیگر (Other Voices) بود. علاوه بر این عسگر به عنوان مسئول جلوه صوتی در سریال پربیننده گارد ساحلی (Baywatch) حضور داشت. در سال 2005، عسگر برای فیلم تحسین شده مصائب مسیح (The Passion of Christ) نامزدی جایزه (Golden Reel Awards) را برای این فیلم به دست آورد.

اما بزرگترین موفقیت این صدابردار ایرانی با فیلم آپوکالیپتو (Apocalypto) در سال 2006 رقم خورد. عسگر و همکارش در این فیلم، شان مک کورمک (Sean McCormack) برای تدوین صدای این فیلم نامزدی جایزه اسکار را به دست آوردند. آخرین کار عسگر در عرصه سینما، فیلم سینمایی وِنوم (Venom) محصول 2018 است که در این فیلم به عنوان مسئول تدوین صدا حضور دارد.

نکته جالب در مورد عسگر که در مطبوعات آمریکایی بسیار مورد توجه قرار گرفت تاکید وی بر هویت ایرانی خود بود که در سال 2007 و در مصاحبه با یک نشریه ایرانی آن را اعلام کرد. علاوه بر این افتخارات، عسگر به عنوان یکی از داوران جشنوراه فیلم ایرانیان در در شهر لس آنجلس به نام جشنواره فیلم نور هم حضور داشته است.

نگاهی به برترین ایرانیان در سینمای آمریکا (بخش دوم)

4- باب یاری(Bob Yari) تهیه کننده

یکی از تهیه کنندگان مطرح سینمای آمریکا باب یاری است که در تاریخ 30 مِی 1960 در تهران به دنیا آمد. این تهیه کننده مطرح ایرانی در کودکی به هماره خانواده اش به نیویورک مهاجرت کرد و سال ها بعد از دانشگاه سانتا باربارا در کالیفرنیا در رشته فیلمبرداری فارغ التحصیل شد.

اولین کار وی در سینما با فیلم بازی های ذهن (Mind Games) در سال 1989 بود که به عنوان کارگردان و تهیه کننده اجرایی در این فیلم نقش داشت. در طول دهه نود، یاری کم کار بود و تنها چند پروژه کم اهمیت را تهیه کرد، اما در دهه 2000، مجددا به عرصه سینما بازگشت و در فیلم های بسیاری به عنوان تهیه کننده اجرایی نقش داشت.

اما اتفاق مهم در زندگی حرفه ای باب یاری در سال 2005 و با تهیه کنندگی فیلم تصادف (Crash) رقم خورد که این فیلم به عنوان در مراسم اسکار همان سال به عنوان بهترین فیلم انتخاب شد. علیرغم اینکه نام یاری به عنوان یکی از تهیه کنندگان فیلم در عنوان بندی آمده بود اما انجمن صنفی تولیدکنندگان فیلم آمریکا (Producers Guild of America) از تائید نام وی به عنوان تهیه کننده این فیلم سرباز زد. علت این امر مقررات آکادمی اسکار در مورد نوع همکاری تهیه کنندگان این فیلم و حضور در صحنه فیلم بود که از دیدگاه اعضای آکادمی یاری فاقد شرایط لازم برای آن بود.

پس از برگزاری مراسم، یاری از آکادمی اسکار و انجمن تهیه‌کنندگان آمریکا به دادگاه عالی لس آنجلس شکایت کرد، اما در همان مرحله اعتراض دادخواست او مورد تایید قرار نگرفت و در تاریخ ۲۵ مارس ۲۰۰۸ دادگاه استیناف کالیفرنیا حکم به درستی رای آکادمی اسکار و انجمن تهیه‌کنندگان آمریکا داد تا دست این تهیه کننده مطرح ایرانی از دریافت اسکار کوتاه بماند.

دیگر کارهای برجسته یاری، فیلم های ماتادور The Matador)) در سال 2005 و فیلم تردست (The Illusionist) در سال 2006 است. آخرین کار باب یاری در مقام تهیه کننده به سال 2017 و فیلم بیشتر از یک مضنون (Above Suspicion) باز می گردد.

نگاهی به برترین ایرانیان در سینمای آمریکا (بخش دوم)

3-حبیب زرگر پور (Habib Zargarpour) مسئول جلوه های ویژه

ایرانیان در بخش جلوه های ویژه هم در سینمای آمریکا درخشیده اند. مطرح ترین ایرانی در زمینه جلوه های ویژه حبیب زرگرپور است که در تاریخ ۹ مارس ۱۹۶۴ میلادی در تهران به دنیا آمد و بعد از مهاجرت به آمریکا کار حرفه خود را از سال 1981 به عنوان گرافیست و تصویرگر کار خود را آغاز کرد.

زرگر پور ادامه کار خود رادر بخش جلوه های ویژه دیجیتالی در کمپانی آی مَکس (IMAX) شد و در سال 1991 با ساخت جلوه‌های ویژه رایانه‌ای فیلم سینمایی ماجراجویان در شهر دایناسور (Adventures in Dinosaur City) شروع کرد و از این طریق وارد سینما شد.

زرگرپور به عنوان یکی از اعضای تیم جلوه های ویژه فیلم ماسک (The Mask) در سال 1994 انتخاب شد ولی اوج موفقیت حرفه ای وی در سال 1997 و با فیلم گردباد (Twister) رقم خورد که این فیلم نامزد جایزه اسکار بهترین جلوه های ویژه تصویری شد. این موفقیت در سال 2001 و با فیلم طوفان کامل (The Perfect Storm) کامل شد. آخرین کار زرگر پور همکاری در ساخت جلوه های ویژه فیلم بلید رانر 2049 (Blade Runner 2049) در سال 2017 است.

علاوه بر این موفقیت ها در سال 2009، زرگرپور یکی از اعضای هیات داوری جشنواره سینمایی نور بود. ضمن اینکه زرگرپور عضویت آکادمی اسکار و بفتا در بخش جلوه های ویژه دارد.

نگاهی به برترین ایرانیان در سینمای آمریکا (بخش دوم)

2-حسین امینی (Hossein Amini) فیلمنامه نویس

بخش فیلمنامه نویسی هم از حضور ایرانیان بهره برده است و یکی از مطرح ترین ایرانیان در زمینه فیلمنامه نویسی حسین امینی متولد 16 ژانویه سال 1966 در تهران به دنیا آمد. وی در 11 سالگی به همراه خانواده خود به بریتانیا مهاجرت کرد و تحصیلات خود را در کالج وَد هام (Wadham College) در آکسفورد و در رشته تاریخ و زبان های مدرن به پایان رساند.

امینی در سال 1994 میلادی در نخستین تجربه فیلمنامه نویسی خود نگارش فیلمنامه فیلم تلویزیونی «مرگ نور» (The Dying of the Light) به کارگردانی پیتر کاسمینسکی را برعهده گرفت. این فیلم داستان یک امدادگر را در سومالی و خطراتی که با آن رو به رو می شود را روایت می کند. امینی برای نوشتن فیلمنامه این اثر نامزد دریافت جایزه بهترین فیلمنامه فیلم تلویزیونی درام در مراسم اهدای جوایز «بفتا» شد.

این فیلمنامه نویس در سال ۱۹۹۶ برای نخستین بار و با نویسندگی فیلمنامه فیلم سینمایی به نام"جود" (Jude) وارد سینما شد که اثری از نویسنده مشهور انگلیسی به نام توماس هاردی است. امینی برای این فیلم نامزد دریافت جایزه بهترین فیلمنامه اقتباسی در مراسم اهدای جوایز «ستلایت» شد.

اما اوج کار امینی با دومین کار وی در سینما شکل گرفت. امینی در سال ۱۹۹۷ فیلمنامه فیلم سینمایی «بال‌های فاخته» (The Wings of the Dove) را براساس رمان معروفی از هنری جیمز نوشت و توانست برای این فیلم نامزد بخش بهترین فیلمنامه اقتباسی در مراسم اسکار همان سال بشود. علاوه بر این موفقیت برای امینی، فیلم بال های فاخته با استقبال بسیار خوبی از سوی منتقدان رو به رو شد.

امینی بعد از غیبتی ۵ ساله با نوشتن فیلمنامه فیلم سینمایی «چهار پر» (The Four Feather) به کارگردانی شِکار کاپور دوباره فیلمنامه نویسی را شروع کرد. فیلم شانگهای (Shanghai) در سال 2010 و فیلم راندن (Drive) در سال 2011 دیگر کارهای مطرح وی به شمار می رود.

آخرین کار امینی به عنوان فیلمنامه نویس در سینما، فیلم آدم برفی (The Snowman) که اقتباسی از رمانی نوشته جو نِزبو Jo Nesbø)) است، در سال 2017 بود. آخرین کار امینی در تلویزیون نویسندگی دو سریال با تِم جنایی به نام های مک مافیا McMafia)) و بیگانه گِرا (The Alienist) در سال 2018 است. امینی در زمینه کارگردانی هم دستی دارد و اولین فیلم خود را به نام دو چهره ژانویه (The Two Faces of January)در مقام کارگردان در سال 2014 ساخت.

نگاهی به برترین ایرانیان در سینمای آمریکا (بخش دوم)

1- رامین جوادی(Ramin Djawadi) آهنگساز

اما سازنده یکی از معروفترین سریال های آمریکایی که در ایران هم طرفداران بسیاری دارد ایرانی است. رامین جوادی متولد ۱۹ جولای ۱۹۷۴ میلادی از پدری ایرانی و مادری آلمانی در دویسبورگ آلمان است که مطرح ترین کار وی در نزد ایرانیان ساخت موسیقی متن سریال فرار از زندان است. پس از پایان تحصیلات در کالج موسیقی برکلی در سال ۱۹۹۸، جوادی در شرکت مطرح (Remote Control Productions)که مدیریت آن در اختیار موسیقی دان برجسته سینما به نام هانس زیمر بود استخدام شد و توانست به عنوان دستیار در کنار وی فعالیت کند.

ساخت موسیقی متن فیلم سینمایی «بر طبل بکوب» (Beat the Drum) در سال 2001 اولین کار جوادی در عرصه سینما بود و بعد از آن کار ساخت موسیقی متن برای فیلم های مختلفی را آغاز کرد که از جمله انها می توان به ماشین زمان (The Time Machine) در سال 2002، تازه کار (The Recruit) در سال 2003 و آغاز فصل (Open Season) در سال 2006 و مرد اهنین (Iron Man) درسال 2008 اشاره کرد.

اما اوج کار جوادی نه در سینما بلکه در تلویزیون رقم خود. در سال 2006، جوادی نامزد جایزه اِمی (Emmy) بهترین موسیقی متن برای سریال فرار از زندان (Prison Break) شد. این موفقیت در سال 2010 برای سریال فِلَش فوروارد (Flashforward)، 2014 برای سریال بازی تاج تخت (Game of Thrones)، 2017 برای سریال دنیای غرب (Westworld) و در سال 2018 برای همین سریال و سریال بازی تاج و تخت تکرار شد که برای سریال بازی تاج و تخت این جایزه را به خود اختصاص داد. آخرین کار جوادی در عرصه سینما ساخت موسیقی متن فیلم سینمایی اسلندرمن (Slender Man) در سال 2018 است.

علاوه بر سینما، جوادی در زمینه ساخت موسیقی متن بازی های کامپیوتری هم وارد شده و ساخت موسیقی متن بازی مطرح مدال شجاعت Medal of Honor)) در سال 2010 و چرخ دنده های جنگ 4 Gears of War 4)) در سال 2016 از جمله مطرح ترین آثار وی است.

نگاهی به برترین ایرانیان در سینمای آمریکا (بخش دوم)

'گزارش از :محمد حسن گودرزی

منبع: دیباچه
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
slkd
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۵۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۳
0
0
این سری مطالب واقعا خوب هستند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳