جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 29 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۹۱۰۴
تاریخ انتشار : ۵۴ : ۱۷ - ۰۵ دی ۱۳۹۷
مهدیه بهارمست: هنوز رخت سیاه بر تن داشتیم که دوشنبه 5 دی ماه در دانشگاه علوم تحقیقات اتوبوس حامل دانشجویان چپ کرد و حادثه غمناکی را به وجود آورد. متاسفانه امروز تعداد جانباختگان را 10 تن اعلام کردند که عمده آنان دانشجویان دکتری بوده است. پیشتر عامل این اتفاق را سکته راننده اعلام کرده بودند که امروز «سرپرست دادسرای جنایی» گفت: پزشکی قانونی علائمی که نشان دهنده سکته قلبی یا مغزی راننده اتوبوس باشد را تشخیص نداده و نمونه قلب و مغز جهت انجام آزمایش پاتولوژی به آزمایشگاه فرستاده شده است.
واژه « تسلیت» برای ما ایرانیان تبدیل به موضوعی تکراری شده،مسئولین به جای استعفا دادن و یا جلوگیری قاطع از تکرار چنین حوادثی ،تنها به گفتن تسلیت و نهایتا برکناری فلان مسئول بسنده می کنند اما باز شاهد اتفاقاتی هستیم که با یک تصمیم ساده مثلا به کارگیری حمل و نقل با کیفیت در دانشگاه ها و مدارس می توانست خانواده ها را اینچنین داغدار نکند؛

ستاد معاینه فنی اعلام کرده است که اتوبوس دانشگاه معاینه فنی نداشته و 6 سال پیش از رده خارج شده است. باید در نظر داشت که دانشگاه آزاد به واسطه گرفتن شهریه های هنگفت از همین دانشجویان به اینجا رسیده و مسئولان آن باید با پول دانشجویان برای آنان امکانات رفاهی اعم از غذای مناسب، رفت و آمد ایمن و ... را تهیه کنند. اما جایی که با حرمت و جان دانشجو در میان است فرسوده ترین اتوبوس که مدتی ترمز آن بریده است را در اختیار آنها قرار میدهند. سخنگویی کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی در این باره گفته است: در حال حاضر چند دهه است که برای نوع پوشش دانشجویان دستورالعمل صادر میکنند، اما حاضر نیستند برای حفاظت از جان فرزندان ملت آن هم با پول خودشان اقدامی انجام دهند.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفتگو با دیباچه:  کمیسیون یک هئیت نظارتی است،دولت باید پاسخگو باشد!

محمد مهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ضمن عرض تسلیت به خانوده های داغدار دانشجویان حادثه دیده، درباره اتوبوس های فرسوده دانشگاه علوم و تحقیقات تهران به «دیباچه» گفت: دیروز وقتی ساعت 2 خبر حادثه منتشر شد، درکمیسیون آموزش بلافاصله تصمیم گیری شد 2 نفر از اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات به محل حادثه و بیمارستان برای سر زدن به دانشجویانی که مصدوم شدند بروند و گزارش تکمیلی را به کمک سایر نهادها تا روز یک شنبه آماده کنند تا  در کمیسیون تصمیم گیری شود.

مسیر دانشگاه ایمن نیست

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: واحد علوم و تحقیقات با سایر واحدها تفاوت عمده ای دارد، واحد علوم تحقیقات تقریبا 9 کیلومتر مسیر سر رفت بالایی و برگشت سرازیری ما بین کوه و تپه است. در این حادثه پیش آمده چند عامل مهم تاثیر گذاشته است؛ یکی اینکه خود جاده ایمنی لازم را نداشته است، گاردریل های دو طرف این جاده بسیار فرسوده بوده که نتوانسته کمکی به کم کردن سرعت اتوبوس کند. بعدی اینکه تمام اتوبوس ها یا حتی ماشین های سواری که در این مسیر رفت و آمد میکنند باید مجهز به ایمنی لازم که یکی از مهمترین آنها لاستیک و ترمز هست،باشند که متاسفانه کوتاهی رخ داده است.

زاهدی گفت: باید سیستم ایمنی و صلاحیت فنی اتوبوس هر هفته توسط کارشناس راهنما و رانندگی تایید شود، البته که راننده اتوبوس هم نقش بسزایی در این زمینه داشته است. اگر از نقص فنی اتوبوس اطلاع داشته باید آن را گزارش میکرده و اگر گزارش کرده، باید دید کوتاهی از چه کسی بوده است!

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: بعد از اتفاقات راهیان نور ما بارها گفتیم که راننده ها باید دارای ویژگی های خاص باشند، در مسیر پرپیچ و خم علوم و تحقیقات باید راننده اتوبوس با سابقه باشد زیرا که اگر اتفاقی هم برای اتوبوس افتاد بتواند با زیرکی و درایت با کمترین تلفات جون دانشجویان و کارمندان دانشگاه را نجات دهد.

زاهدی گفت: اینکه میگویند اتوبوس در روزهای قبل هم ترمز نداشته گفته ها و شنیده های ثابت نشده است، کارشناسان باید نظر نهایی را اعلام کنند. سرپرست آموزش تحقیقات در اولین لحظات این حادثه در محل حاظر شد و پیگیری های لازم را کرد، مطمعنا اگر از نقص اتوبوس اطلاع داشت رسیدگی لازم را میکرد.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: کمیسیون فقط یک هئیت نظارتی است، در اصل ما باید تذکر دهیم و امور اجرایی دست دولت است. رسیدگی به اموری مانند آتش سوزی مهدکودک، تجاوز در دبیرستان و حادثه اتوبوس در علوم و تحقیقات همه اینها وظیفه دولت است.

منبع: دیباچه
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲