جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 29 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۹۰۹۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ : ۱۲ - ۰۳ دی ۱۳۹۷
محمد حسن گودرزی : امروزه در کشورهایی مانند آمریکا، بخشی از جامعه را مهاجرانی از گوشه و کنار جهان تشکیل می دهند. این مهاجران به دلایل مختلف تلاش می کنند که در جامعه میزبان به خوبی ترکیب بشوند اما برخی از مسائل باعث می شود که این افراد برای رسیدن به موفقیت در جامعه میزبان نسبت به افراد بومی در این جوامع تلاش دو چندانی را به کار بگیرند.

ایرانی ها در آمریکا به عنوان یک اقلیت کوچک اما موفق در جامعه آمریکا شناخته می شوند که بیشتر آنها علیرغم اینکه در جامعه میزبان به خوبی ترکیب می شوند اما پایبندی خود را به ریشه های خود در ایران نشان می دهند. سینمای آمریکا هم مانند سایر بخش های هنری این کشور هم از حضور مهاجران ایرانی به نصیب نمانده و ایرانیان مهاجر نسل اول و دوم بسیاری در بخش های مختلف آن به فعالیت مشغول هستند.

در این مطلب نگاهی داریم به 10 ایرانی مهاجر برتر در سینما و تلویزیون آمریکا. در این لیست تلاش شده مهاجرانی که در این کشور فعالیت هنری خود را شروع کرده اند براساس موفقیت آورده شود.

10- فرهاد صفی نیا (Farhad Safinia) تهیه کننده و فیلمنامه نویس

فرهاد صفی نیا در سال 1975 در تهران به دنیا آمد و در سن 4 سالگی به همراه خانواده خود به پاریس و بعد از آن به لندن مهاجرت کرد. علیرغم اینکه تحصیلات وی در رشته اقتصاد بود اما علاقه وی به سینما و تلویزیون پای وی را به این صنعت باز کرد. صفی نیا در نیویورک در رشته فیلم تحصیل کرد. با اینکه صفی نیا در زمینه کاری خود فعالیت کمی داشته اما بزرگترین موفقیت وی نگارش فیلمنامه فیلم سینمایی «آپوکالیپتو» (Apocalypto) در سال 2006 بود که به کارگردانی مل گیبسون ساخته شد.

صفی نیا بعد از مدتی فعال نبودن در عرصه سینما در سال ۲۰۱۱ میلادی با نگارش فیلمنامه مجموعه تلویزیونی «رئیس» (BOSS)به عرصه نویسندگی بازگشت. آخرین کار صفی نیا کارگردانی فیلم پرفسور و دیوانه (The Professor and the Madman) با بازی مل گیبسون است که در سال 2019 بر پرده سینما ها خواهد آمد.

نگاهی به برترین ایرانیان در سینمای آمریکا (بخش اول)

9- آدرین پاسدار (Adrian Pasdar) بازیگر و صدا پیشه

این بازیگر و صدا پیشه ایرانی-آمریکایی متولد 30آوریل 1965 در ماساچوست و پدر وی همایون پاسدار جراح قلب و مادرش رزمری پرستار و نویسندهٔ آلمانی-روسی است.

اولین نقش وی در سینما با یک فیلم بسیار بزرگ در هالیوود آغاز شد. پاسدار در فیلم پرفروش Top Gun که در سال 1986 ساخته شد در نقش ستوان چالرلز (LT Charles) در کنار بازیگران مطرحی مانند تام کرزو و وال کیلمر حضور پیدا کرد. سولاربِیبیز (Solarbabies) و خیابان های طلا (Streets of Gold) که هر دو در سال 1986 ساخته شدند دیگر فیلم هایی بودند که پاسدار در آنها حضور پررنگ تری داشت. البته فیلم نزدیک تاریکی (Near Dark) ساخته کاترین بیگلو، فیلمی بود که در سال 1987 ساخته شد و پاسدار در آن نقش اول را داشت.

در دهه نود میلادی بزرگترین فعالیت پاسدار بازی در فیلم روش کارلیتو (Carlito's Way) در کنار آل پاچینو و بازی در نقش اصلی سریال پروفیت (Profit) بود. از ابتدای سال 2000، بیشتر فعالیت پاسدار به صداپیشگی و کارگردانی سوق پیدا کرد که معروفترین کارهای وی سریال انیمیشن انتقامجویان (Avengers Assemble) و صدا پیشگی شخصیت آیرون من است.

نگاهی به برترین ایرانیان در سینمای آمریکا (بخش اول)

8- رضا بدیعی (Reza Badiyi) کارگردان و تهیه کننده

مُسن ترین فرد در این لیست، رضا بدیعی است که در سال 1930 و در شهر اراک به دنیا آمد. بدیعی بعد از پایان دوران دبیرستان در دانشکده هنرهای دراماتیک تهران به تحصیل مشغول شد و در سال 1955 به آمریکا مهاجرت کرد. بدیعی از اوایل دهه شصت میلادی به کارگردانی فیلم‌های تلویزیونی در آمریکا پرداخت و در طول شش دههٔ گذشته بیش از ۴۳۰ قطعه فیلم تلویزیونی و چندین فیلم سینمایی ساخته و همین دلیل از سوی برخی از منتقدان رسانه ای آن زمان آمریکا لقب «پدرخواندهٔ تلویزیون آمریکا» داده شد.

از جمله کارهای بدیعی می توان به سریال های ماموریت: غیر ممکن (Mission: Impossible) از سال 1969 تا 1972 اشاره کرد. بدیعی در سال 2011 در گذشت.

نگاهی به برترین ایرانیان در سینمای آمریکا (بخش اول)

7-داریوش خُنجی (Darius Khondji) فیلمبردار

داریوش خُنجی در 21 اکتبر 1955 در تهران و از پدری ایرانی و مادرسی فرانسوی متولد شد و در سال 1981 به فرانسه رفت و به عنوان دستیار فیلمبردار و مسئول نور در چند موزیک ویدئو و آگهی تبلیغاتی شروع به کار کرد.

اولین فیلم خنجی در مقام مدیر فیلمبرداری فیلمی فرانسوی به نام (Embrasse-moi) در سال 1989 بود. اما اولین موفقیت وی خیلی زود و در سال 1991 و با فیلم فرانسوی اغذیه فروشی (Delicatessen) شکل گرفت که به خاطر آن نامزد دریافت جایزه سِزار (اسکار فرانسوی) در بخش بهترین فیلمبرداری شد.

وی دوباره نامزد همین جایزه در سال 1995 و به خاطر فیلم شهر بچه های گمشده (La cité des enfants perdus) شد. اما اولین موفقیت وی در هالیوود با فیلم هفت (Seven) به کارگردانی دیوید فینچر در سال 1995 بود. زیبایی دزیده شده (Stealing Beauty) در سال 1996 به کارگردانی برناردو برتولوچی و اِویتا (Evita) به کارگردانی آلن پارکر دیگر موفقیت های خنجی به شمار می روند که به خاطر دوی نامزدی جایزه اسکار بهترین فیلمبرداری را به دست آورد.

وی تاکنون با کارگردانان بسیار معروفی مانند رومن پولانسکی، دنی بویل، وودی آلن همکاری داشته است. آخرین کار وی اوکجا (Okja) در سال 2017 بود. وی مدیر فیلمبرداری فیلم (Uncut Gems) را که قرار است سال آینده اکران شود را بر عهده دارد.

نگاهی به برترین ایرانیان در سینمای آمریکا (بخش اول)


6-شان طوب (Shaun Toub) بازیگر

شان طوب، متولد 6 آوریل 1965 در تهران است که در دو سالگی به همراه والدینش به بریتانیا مهاجرت کرد. طوب اولین کار خود را با نقش کوتاهی در فیلم تلوزیونی بدون زمان (Out of Time) در سال 1988 شروع کرد. بعد از ان در فیلم های سینمایی و سریال های دیگری در نقش های کوتاهی ظاهر شد که از جمله آنها می توان به پسران بد (Bad Boys) در سال 1995 و پیکان شکسته (Broken Arrow) در سال 1996 اشاره کرد. طوب در این فیلم ها در مقابل بازیگران بزرگی مانند ویل اسمیت و جان تراولتا ظاهر شد. در سال 2004، طوب در فیلم تصادف (Crash) حضور داشت و این موضوع به دیده شدن وی کمک کرد.

اما بهترین موفقیت طوب در سال 2008 بود. این بازیگر در فیلم آیرون مَن (Iron Man) در نقش Ho Yinsen ظاهر شد و همین نقش را در قسمت سوم این فیلم بازی کرد. پیش از این فیلم هم توب در سال 2007 با بازی در فیلم بادبادک باز (The Kite Runner) درخشید.

آخرین کار طوب در سینما به سال 2016 و فیلم سگ های جنگ (War Dogs) باز می گردد ولی در تلویزیون توب فعالیت خود را ادامه داده و حضور در سریال رسوایی (Scandal) در سال 2017 آخرین کار وی در تلوزیون به حساب می آید.

نگاهی به برترین ایرانیان در سینمای آمریکا (بخش اول)

ادامه دارد...

منبع: دیباچه
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
slkd
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۲۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
0
0
بقیش چی شد ؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲