جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 29 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۹۰۶۳
تاریخ انتشار : ۰۲ : ۱۵ - ۱۳ آذر ۱۳۹۷
آنچه در نشست رسانه‌ای دوازدهمین جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت گذشت:
به گزارش دیباچه،نشست رسانه‌ای دوازدهمین جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت صبح امروز سه‌شنبه ۱۳ آذر در سالن نشست‌های مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی برگزار شد. در این نشست که با حضور محمدمهدی طباطبایی‌نژاد دبیر دوازدهمین جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت و شهنام صفاجو مدیر روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و جشنواره برگزار شد ابتدا توضیحاتی از سوی دبیر جشنواره درباره این دوره از این رویداد سینمایی ارائه شد.

تعداد فیلم‌هایی که در جشنواره امسال حضور دارند

طباطبایی‌نژاد در ابتدای صحبت‌هایش آماری از فیلم‌های شرکت‌کننده در این دوره داد و گفت: «امسال حدود ۶۵۰ فیلم مستند به دبیرخانه ارسال شد که ۷۰ فیلم بلند، ۲۶۹ نیمه بلند و ۳۹۵ مستند کوتاه بود که ما در تقسیم بندی ۲ تغییر را داشتیم. روال این بود که مستندها براساس تایم بر مبنای زمان ۳۰ دقیقه، ۴۰ دقیقه  و ۶۰ دقیقه به عنوان مستند کوتاه، نیمه بلند و بلند تقسیم می شد که ما ترجیح دادیم امسال تغییر در زمان بندی فیلم‌ها به سیاق ایدفا ایجاد کنیم.»

او ادامه داد: «در بخش شهید آوینی ۲۹ فیلم رقابت می‌کند که تفاوت این جایزه با مسابقه ملی این است که در بخش آوینی جوایز بدون در نظر گرفتن تایم فیلم داده می شود ضمن اینکه عوامل تولید اثر در رقابت قرار ندارند.»

تدارک ویژه برای ۴۰ سالگی انقلاب

دبیر جشنواره سینما حقیقت با اشاره به سالگرد ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی و فیلم‌هایی که به همین مناسبت در این دوره از جشنواره به نمایش درمی‌آیند بیان کرد: «یکی از مهمترین بخش‌های جشنواره امسال مربوط به چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی است که ۱۱ فیلم در این بخش به نمایش درمی آید مثلا نسخه کامل و با کیفیت و بازسازی شده و دیده نشده مستند «برای آزادی» برای اولین بار در جشنواره به نمایش درمی‌آید. ضمن اینکه مستندهای مهم دیگری در حوزه مستندات انقلابی وجود دارد که خیلی ها آنها را ندیده اند برای مثال فیلم «تپش تاریخ» از مستندهای مهم این حوزه است که نسخه کامل آن هم به نمایش درمی‌آید.»

طباطبایی‌نژاد همچنین در بخش دیگری از صحبت‌هایش به بزرگداشت‌هایی که در جشنواره امسال برگزار می‌شوند اشاره کرد و گفت: «امسال بزرگداشت حسین ترابی و منوچهر مشیری که از پیشکسوتان سینمای مستند هستند از دیگر بخش‌های جشنواره است.»

او افزود: «طبق روال هر سال که مرور فیلم‌های برگزیده یکی از جشنواره‌های مهم را داشتیم امسال نیز  فیلم‌های جشنواره تسالونیکی یونان در سینماحقیقت مرور می‌شود. رونمایی از دو کتاب که یکی تالیف احمد ضابطی جهرمی و دیگری ترجمه است هم از دیگر بخش‌های جشنواره امسال است.»

من پاسخگوی انتخاب اعضای هیات انتخاب نیستم

در ادامه این نشست و پس از توضیحات طباطبایی‌نژاد درباره جزئیات برگزاری جشنواره امسال شهنام صفاجو مدیر روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و جشنواره «سینماحقیقت» لیست  مهمانان خارجی که از کشورهای مختلف در جشنواره امسال حضور پیدا می‌کنند را ارائه داد که بسیاری از آنها از مدیران و مسئولان جشنواره‌های مطرح دنیا هستند.»

در ادامه نشست که به پرسش و پاسخ اهالی رسانه اختصاص داشت دبیر جشنواره در پاسخ به سوالی درباره کم بودن آثار سیاسی در این دوره از جشنواره گفت: «من عضو هیات انتخاب نیستم که جواب این سوال را بدهم و این انتخاب آنها بوده است. اما امسال دو فیلم در سبد تماشای هیات انتخاب بودند و آنها این آثار را انتخاب نکردند یعنی این آثار به لحاظ کیفیت درخور نبودند. البته این به این معنا نیست که این آثار فیلم های محترمی نیستند ولی اینکه به صرف نبودن دو فیلم بگوییم آثار سیاسی کم است، ملاک نیست. ولی اگر فیلمی در جشنواره حضور ندارد این موضوع ربطی به ستاد و دبیر ندارد بلکه به این دلیل است که هیات انتخاب آنها را انتخاب نکرده است.»

هزینه جشنواره امسال احتمالا بیشتر می‌شود

طباطبایی نژاد در ادامه درباره بودجه جشنواره و افزایش یا کاهش آن با توجه به افزایش نرخ ارز توضیح داد: «جشنواره سال گذشته حدود ۲ میلیارد هزینه داشت که امسال ما تلاشمان را کرده ایم هزینه‌ها را کاهش دهیم ولی به هر حال افزایش قیمت ها باعث افزایش هزینه‌های بین‌المللی شده ولی ما تلاش‌مان کرده‌ایم با هزینه کم برگزار کنیم، البته این به این معنی نیست که در کیفیت جشنواره تاثیر بگذارد امسال با توجه به مشکلاتی که در زمینه هزینه‌ها و افزایش نرخ ارز وجود دارد و همه با آن دست به گریبان هستیم احتمال اینکه با افزایش هزینه‌ها رو به رو شویم وجود دارد.»

تلاش کردم زیر علم هیچ گروه سیاسی نباشم

دبیر جشنواره همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره  وجود برخی رفتارهای معنی دار هیات انتخاب و مماشات در انتخاب آثار گفت: «امسال فیلم «برادران» به دلیل اینکه سال ساخت آن با فراخوان مغایرت داشت در جشنواره پذیرفته نشد. «شورش علیه سازندگی» و «راه طی شده» باید بگویم این آثار حتی رای ذخیره هم نداشتند و هیات انتخاب این آثار را به لحاظ کیفی نپذیرفتند بنابراین بحث مماشات در میان نیست. من همیشه سعی کردم زیر علم هیچ گروه سیاسی نباشم، من یک آدم فرهنگی هستم و سینماحقیقت هم یک جشنواره فرهنگی است و آثاری از اصلاح طلبان و اصولگرایان در این جشنواره به نمایش گذاشته می شود البته این جشنواره مقررات خود را دارد.»

فیلم سمپات را اکران می‌کنیم پروپاگاندا را نه

او ادامه داد: «جشنواره سینما حقیقت فیلم‌های پروپاگاندا درباره افراد سیاسی را پخش نمی‌کند چون این جزو ذات جشنواره نیست البته اگر فیلم سمپات از این نوع افراد باشد به نمایش درمی آید، این سیاست کلی جشنواره است و همچنان برقرار است چه من باشم چه نباشم. من کاری به شخصیت فیلم ندارم، پروپاگاندا در مورد هر شخصیت سیاسی به نمایش درنمی‌آید اما فیلم سمپات و فیلم منتقدانه را اکران می کنیم.»

دبیر جشنواره همچنین درباره انتخاب بهترین فیلم از نگاه تماشاگران نیز توضیح داد: «ما از اولین دوره جشنواره تلاش داشتیم تا بهترین فیلم از نگاه تماشاگران در جشنواره باشد اما مشکلاتی مثل متناسب نبودن فیلم‌ها داشتیم اما امسال مقدماتی فراهم شد تا امکان جمع آوری رای بهترین فیلم از نگاه مردم وجود داشته باشد.»

خانه سینما مسئول انتخاب بهترین فیلم از نگاه تماشاگران است

او تاکید کرد: «البته این انتخاب هیچ ربطی به جشنواره ندارد و مسئولیت جمع آوری این آرا به خانه سینما و انجمن تهیه کنندگان مستند واگذار شده است. آنچه که خانه سینما به ما اعلام کرده این است که این جایزه به سرمایه گذار اول فیلم تعلق می گیرد.»

طباطبایی نژاد در پاسخ به سوال دیگری درباره علت حضور نداشتن منتقدان در هیات انتخاب جشنواره عنوان کرد: «اتفاقا ما همه ساله در جشنواره هم در بخش انتخاب و داوری از حضور منتقدان بهره می بریم و امسال هم همینطور است. خود من همیشه تاکید زیادی روی این موضوع دارم. اینکه ما در ترکیب به یکباره سه منتقد بگذاریم فردای آن مستندسازان سر من را می برند و اعتراض می کنند. البته ما همواره به دنبال این بوده ایم که یک منتقد در بین این دو هیات باشد که امسال سعید عقیقی عضو هیات داوران است. البته ما همه ساله این جریان را داشته‌ایم و الزام و اصرار من همین موضوع بوده است.»

طباطبایی نژاد در پایان نیز با یادآوری دو نکته مهم درباره جشنواره امسال گفت: « امسال در ۱۲ استان به طور همزمان فیلم های جشنواره به نمایش درمی‌آید که به نظرم اتفاقی قابل توجه  و مهم است.

همچنین ما سالن شماره ۶ را که ۲۵۰ نفری است به اصحاب رسانه اختصاص داده ایم از همین رو افرادی که کارت خبرنگاری جشنواره را داشته باشند اولویت ورود دارند و خارج از صف می توانند به تماشای آثار بنشینند.»

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲