جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 29 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۹۰۵۹
تاریخ انتشار : ۱۶ : ۱۳ - ۱۱ آذر ۱۳۹۷
پرونده معرفی برترین فیلم های کُمدی سینمای پس از انقلاب ایران (بخش اول)
محمد حسن گودرزی : ژانر کمدی را می توان یکی از اولین ژانر های سینمایی دانست که در صنعت سینما مورد استقبال مردم قرار گرفت. در واقع استقبال از سینمای کمدی از همان روزهای آغاز صنعت سینما باعث شد که این پدیده نوظهور به دلیل استقبال مردم از آن و علیرغم شک و تردید هایی که نسبت به فرارگیر شدن آن وجود داشت، تبدیل به یکی از بزرگترین اختراعات بشر در جهت سرگرمی و آموزش مردم تبدیل شود.

ورود صنعت سینما در ایران هم به نوعی با ژانر کُمدی شروع شد و دومین فیلم تاریخ سینمای ایران بعد از فیلم دختر لُر (1312)، فیلمی در ژانر کُمدی به نام "آبی و رابی" (۱۳۰۹)ساخته اوانس اوهانیانس بود.

در این مطلب تلاش شده که ده فیلم برتر کُمدی تاریخ سینمای ایران معرفی شود. در این مطلب فیلم ها با توجه به نقد ها و فروش تجاری فیلم ها انتخاب شده اند. یکی از معیار ها برای انتخاب فیلم کُمدی بودن فیلم به معنای کلاسیک آن است. به همین دلیل فیلم هایی مانند اخراجی ها (1386) به دلیل پایان اندوه بار فیلم در این لیست حضور ندارند.

10- تحفه هند (1373)

این فیلم کمدی به کارگردانی محمدرضا زهتابی، نویسندگی حسین ایری و محمدرضا صفوی و تهیه‌کنندگی یدالله شهیدی، عبدالله علیخانی و حسین فرح‌بخش روایت گر داستان شخصی به نام حسن (اکبر عبدی) به خاطر بیکاری به هر کاری حتی دزدی دست می‌زند تا اینکه دایی او(مرتضی احمدی) برایش چند محل مختلف کار پیدا می‌کند اما حسن سر هیچ کاری دوام نمی‌آورد تا اینکه بالاخره حسن به عنوان شاگرد حجرهٔ حاجی (حسین کسبیان) به کار مشغول می‌شود و در همین هنگام به فرنگیس (لیلا مصدقی) دختر آقای زمانی که از همسایگان حاجی است علاقمند می‌شود.

این فیلم در سال 1373 به عنوان یکی از پرفروش ترین فیلم های سال مطرح شد. با این همه به دلیل پاره ای حواشی که بر سر اکران فیلم به وجود آمد نتوانست به فروشی که می خواهد دست پیدا کند. با این همه این فیلم با 578876 تماشاگر در سال 73 در رتبه 28 بیشترین تعداد تماشاگر در آن سال دست پیدا کند. منتقدان هم بازی عبدی را که در آن دوران در اوج پرکاری بود را ستودند.

دهه هفتاد و عصرطلایی کمدین ها!

9- نان، عشق و موتور ۱۰۰۰ (1380)

نان، عشق و موتور ۱۰۰۰ به کارگردانی و تهیه‌کنندگی ابوالحسن داوودی و نویسندگی پیمان قاسم‌خانی و ابوالحسن داوودی یکی از فیلم هایی است که در زمان خود به دلیل سوژه و شوخی های سیاسی و اجتماعی مختص آن دوران با استقبال گرم تماشاگران و منتقدان رو به رو شد.

فیلم داستان شخصی به نام یارولی (اکبر عبدی) را روایت می کند که تنها قیم برادر زاده خود به نام باران (بهاره رهنما) است. به دلیل اینکه باران در مورد ازدواج بسیار سختگیری میکند، یارولی او را موظف به تصمیم‌گیری و انتخاب همسر در مدتی معین می‌کند و اعلام می کند که در غیر اینصورت باران از ارث محروم می شود. باران که در مدت تعیین شده موفق به انتخاب همسر نشده است مورد توجه و علاقه برزو جوان تعمیرکار (سروش صحت) قرار می‌گیرد. یارولی از علاقه برزو نسبت به باران مطلع می‌شود و با به راه انداختن تعمیرگاهی کوچک در قسمتی از خانه وی را به ازدواج با باران ترغیب می‌کند. از سوی دیگر آریو شمس (حسام نواب صفوی) با فریب دادن باران و وعده خروج از کشور نظر باران را نسبت به خود جلب کرده و تصمیم به ازدواج با او می‌گیرد...

فیلم در زمان اکران خود به دلیل پرداختن به سوژه های سیاسی و اجتماعی در ان روزها به شدت مورد استقبال تماشاگران قرار گرفت. از سویی دیگر داستان فیلم که تضاد ها و رقابت های افراد مختلف در طبقه های اجتماعی گوناگون را به نمایش می گذاشت باعث شده بود که فیلم از نظر شوخی و طنز به خوبی تماشاگران را راضی کند. در میان بازیگران فیلم هم حضور اکبر عبدی در کنار بازیگرانی مانند سروش صحت که از تلویزیون پا به پرده سینما گذاشته بود باعث جلب نظر تماشاگران شده و بازی خوب این دو منتقدان را به تحسین وا داشت.

دهه هفتاد و عصرطلایی کمدین ها!

8-آپارتمان شماره ۱۳(1369)

آپارتمان شماره 13، فیلمی به کارگردانی آپارتمان شماره ۱۳ فیلمی به کارگردانی و تهیه‌کنندگی یدالله صمدی، نویسندگی حسن قلی‌زاده و علیرضا خمسه است که خود هم در این فیلم در نقش اصلی بازی می کند.

ماشاءالله ایرانمنش (علیرضا خمسه) از کرمان راهی پایتخت می‌شود تا ارث پدری اش، آپارتمان شمارهٔ ۱۳ را بفروشد و کارگاه تراشکاری کارفرمای خود را در زادگاهش خریداری و با دختر محبوبش ازدواج کند؛ اما آپارتمان به دلیل وجود ساکنان مجتمع که آدم‌های بدقلقی هستند فروش نمی‌رود...

فیلم که یکی از اولین تجربه هیا نویسندگی خمسه هست در سال 1370 به اکران سراسری در آمد تا یکی از پرفروش ترین های سال لقب بگیرد. در واقع این فیلم را می توان نقطه شروع کار علیرضا خمسه در سینمای کمدی دانست تا بعد از این فیلم دوران پرکاری را تا اواسط دهه هفتاد شمسی داشته باشد.

شاید اوج موفقیت فیلم را بتوان در کسب دو جایزه از جشنواره فیلم فجر در سال 1369 دانست که دو جایزه بهترین فیلم و فیلمنامه را به خود اختصاص داد. علاوه بر این،علیرضا خمسه برنده جایزه بهترین هنرپیشه در سومین جشنواره فیلم پیونگ یانگ، كره شمالی در سال 1992 شد که یکی از اولین موفقیت های بین المللی بازیگران ایرانی در تاریخ سینمای ایران به شمار می رود.

دهه هفتاد و عصرطلایی کمدین ها!

7-مومیایی ۳ (1378)

به کارگردانی و نویسندگی محمدرضا هنرمند و تهیه‌کنندگی حسین زندباف و با شرکت پرویز پرستویی، مهتاب کرامتی و رامبد جوان در سال 1378 به اکران سینمایی در آمد. این فیلم داستان فردی به نام سروان قربانی (پرویز پرستویی) را روایت می کند که وظیفه‌شناس و کارش را به خوبی و با صداقت تمام انجام می‌دهد. او که باید هرچه زودتر کلانتری محل خدمت اش را به مالک اصلی اش تحویل دهد، به او اطمینان می‌دهد که قصد تخلیه کلانتری را دارد ولی هیچ‌کس حاضر نیست ملکش را به کلانتری اجاره دهد. در این میان سروان قربانی در ماجرای سرقت یک مومیایی نیز گرفتار می‌شود...

مومیایی 3 که بیش از همه به دلیل نامش در آن زمان مورد توجه قرار گرفته بود یکی از پرفروش ترین فیلم های سال 78 به شمار می رود. این فیلم که در زانر کُمدی ساخته شده توانسته به خوبی تمام ابزارهای لازم از جمله فیلمنامه خوب و بازیگران مناسب را برای جذب تماشاگران را به کار می گیرد. فیلم در دوره چهارم جشن خانه سینما که در سال 1379 برگزار شد در بخش های بهترين فيلمبرداري، بازیگر نقش دوم مرد برای سیروس ابراهیم زاده و بهترين صدابرداري نامزد دریافت جایزه شد.

دهه هفتاد و عصرطلایی کمدین ها!

6-کلاه‌قرمزی و پسرخاله (1373)

کلاه قرمزی و پسر خاله فیلمی به کراگردانی ایرج طهماسب و بازی بازیگرانی مانند فاطمه معتمد آریا، حمید جبلی و ایرج طهماسب است.

کلاه قرمزی به تحصیل مشغول است اما بازیگوشی‌هایش سبب می‌شود تا از مدرسه اخراج شود. تلاش او برای اینکه شغلی به دست آورد نیز نتیجه‌ای عاید وی نمی‌کند، تا اینکه از طریق تماشای تلویزیون و ملاحظه برنامه آقای مجری تصمیم می‌گیرد تا روانه تلویزیون شود. کلاه قرمزی به تهران نزد پسرخاله می‌رود و با کمک او راهی تلویزیون می‌شود و در آنجا به خاطر علاقه زیادش به آقای مجری سعی می‌کند تا موانع راه ازدواج او را از بین ببرد اما مشکلاتی را باعث می‌شود...

بعد از موفقیت بسیاری که برنامه کلاه قرمزی و پسرخاله در تلوزیون و برنامه کودک به دست آورد، ساخت فیلمی بر اساس آن تصمیم پرریسکی بود که تهیه کنندگان این فیلم در ان سال ها گرفتند. اما رونق فیلم سینمای ایران در آن سال ها و بیش از همه سینمای کُمدی در کنار محبوبیت این دو شخصیت عروسکی باعث شد که این فیلم تبدیل به پرفروش ترین فیلم سال 73 تبدیل شود. فروش 171 میلیون تومانی این فیلم در حالی که قیمت بلیط در آن سال ها 80 تومان بود باعث شد که از این فیلم به عنوان یکی از پرفروش ترین فیلم های تاریخ سینمای ایران نام برده شود.

این فیلم دو دنباله به نام های کلاه‌قرمزی و سروناز(1381) و کلاه‌قرمزی و بچه‌ننه (1391) هم داشت که هر دوی این فیلم ها با استقبال رو به رو شدند.

دهه هفتاد و عصرطلایی کمدین ها!

ادامه دارد...

منبع: دیباچه
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲