پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Thursday, 25 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۹۰۴۵
تاریخ انتشار : ۰۱ : ۱۳ - ۳۰ آبان ۱۳۹۷
گفتگو صریح دیباچه با مدیرکل دفتر قرنطینه و امنیت زیستی سازمان دامپزشکی کل کشور

فاطمه شعبانی : چند روز قبل ویدئویی در شبکه های مجازی منتشر شد که حیوانی را با سری شبیه خوک و بدن گوسفند نشان می‌داد و در متن پیام آمده بود:« چینی های همه چیز خوار با کمک زیست شناسان و دانشمنداشان گوسفند را با خوک آمیزش و جفت گیری می‌دهند تا زودتر رشد کنند و وزن سنگین تری داشته باشند . اینطوری این گوسفندان را کشته و بدون سر به ایران صادر می‌کنند و ملت در خواب و از همه جا بی‌خبر از گوشت این خوک‌بره ها خرید کرده و کباب، شیشلیک، برگ، بختیاری وکوبیده و قرمه سبزی درست می ‌کنند» صحت و سقم این خبر را با پیگیری کردیم. واحد امور دام وزارت کشاورزی کاملا این قضیه را انکار کردند و گفتند واردات هرنوع گوشتی به کشور با مجوز دامپزشکی صورت می‌گیرد. دکتر « مسعود محمدیان» مدیرکل دفتر قرنطینه و امنیت زیستی سازمان دامپزشکی کل کشور هم از محال بودن این قضیه گفتند.

تابه حال شما مجوز واردات گوشت از چین صادرکرده اید یانه؟

چین جز مبادی ما که گوشت گوسفند وارد کشورمی شود نیست و تابه امروز هیچ مجوز بهداشتی واردات گوشت گوسفند از چین صادرنکرده ایم. در سایرکشورهایی که مجوز واردات برای گوشت دادیم هم ناظر بهداشتی از طرف سازمان دامپزشکی می رود هم ناظر ذبح شرعی برای بحث ذبح حلال. قاطعانه می‌گویم ما تابه حال مجوز ورود نه گوشت و نه حیوان زنده از چین نداده ایم.

انکار قاطعانه واردات گوشت از چین به کشور | پیگیری شایعه ویدئو جنجال ساز فضای مجازی!

با توجه به شایعه فضای مجازی چقدر این امکان وجود دارد که گوشت چنین حیوانی وارد کشور ما بشود ؟ گوشت برای اینکه وارد کشور ما شود از چه کانالهایی باید بگذرد؟

روال واردات گوشت اینطور است که وقتی شرکتی تقاضای واردات گوشت از کشوری را داشت یک پروسه ای را باید طی کند و به صورت اسنادی و کتابخانه ای خطر جمعیت دامی آن کشور از منظر بیماری های دامی مشترک بین انسان و دام را مطالعه می‌کنیم که وضعیت بهداشتی وجمعیت دامی اش چطور است و به کدام کشورها صادرات دارد؟ تمام این موارد را به خوبی بررسی می کنیم، اگر لازم باشد بازدید میدانی به عمل می‌آوریم اگر به این نتیجه رسیدیم که بهداشت دام آن کشور اجازه واردات دام زنده یا فراورده های خام آن را به ما می‌دهد در نهایت منتهی می‌شود به تدوین الزامات بهداشتی واردات، که الزام بهداشتی واردات به کشور مقابل فرستاده و توسط مرجع ذی صلاح که دامپزشکی است تایید می‌شود. در حوزه تولید فراورده خام گوشت، ناظر ذبح شرعی ودکتر مسئول فنی ما در کشتارگاه محل تولید حضور دارد و برفرایند ذبح، استحصال گوشت و استخوان گیری، بسته بندی، انجماد، بارگیری و ترانسفرش به کشور ما نظارت دارند این محموله هرچی که هست علی رغم همه نظارتها به مبادی ورودی ما می‌رسد. باتوجه به محموله، نمونه برداری و آزمایش صورت می گیرد، اگر شرایط آرمایشی اش خوب بود اجازه ترخیص می‌دهیم و این گوشت یا برای مصرف خانه وار می رود یا برای مصارف صنعتی وکارخانه های سوسیس وکالباس می‌رسد.

باتوجه به اینکه این روزها شاهدیم- چه از کانال رسمی چه کانال قاچاق- همه چیز از چین وارد می‌شود پس حق بدهید که این دغدغه را داشته باشیم که نکند گوشت این حیوانها از مبادی غیر قانونی واردکشور شود و به مصرف کارخانه های فراورده های گوشتی برسد؟

ما در مبادی رسمی، پستهای قرنطینه دامپزشکی داریم ،محموله های مرتبطی که وارد می‌شود توسط همکاران ما بررسی می‌گردد. در حمل و نقل بین جاده ای نیز محموله هایی‌که ترانزیت می شود یا بین استانی حمل می‌شود که باید گواهی نامه حمل داشته باشند. حمل گوشت در کشورمان با قواعد خاصی پیش می رود، اگر منجمد باشد بایددمای زیر 18 درجه و اگر به صورت سرد باشد بین صفر تا 2 درجه در حمل و نقل رعایت شود. گوشت را نمی شوداز هرکانالی وارد کرد و برای ورود از کانالهای رسمی نیاز به مجوز است، هم حمل و نقل داخلی کشور و هم محموله های ترانزیتی. فکر نکنم اگر محموله غیر مجاز باشد بتواند از کانالهای رسمی وارد بشود ولی خارج از مبادی رسمی درحوزه و در اختیارما نیست!


منبع: دیباچه
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳