جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 19 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۹۰۲۸
تاریخ انتشار : ۰۱ : ۱۱ - ۱۹ آبان ۱۳۹۷

دکتر « پیروز ارجمند» ،آهنگساز و مدیرکل سابق دفتر موسیقی در گفتگویی اختصاصی با دیباچه اظهار داشت: یک هنرمند پیشکسوت تنها 8 دلار در ماه حقوق دریافت می‌کند که در مقایسه با تورم و وضعیت اقتصادی بسیار ناچیز بوده و طبیعی است که در این شرایط هنرمندان پیشکسوت کاری را تولید نمی‌کنند و همه منتظر زمینی هستند که دولت به طور رایگان در قطعه هنرمندان بهشت زهرا در اختیار آنها قرار می‌دهد.

این آهنگساز و مدرس دانشگاه درباره فعالیت‌های اخیر خود در عرصه آهنگسازی به خبرنگار دیباچه گفت: به تازگی پروژه مشترکی با گروه "شیلر" داشتیم؛ در این پروژه چند تن از هنرمندان ایرانی همکاری داشتند و دریکی از سفرهای این گروه به من هم این پینشهاد شد که برای آهنگسازی یکی از آثار "کریستوفر فن دیلن" با ایشان همکاری کنم لذا در سفری که به کرمان داشتند،کلیپ‌های تصویری این کار را در کویر شهداد" کویرلوط"ضبط کردیم وآلبوم آن هم در مراحل نهایی سازی قرار دارد که فکر می‌کنم تا ابتدای سال 2019 منتشر شود؛ کنسرت این اثر جدید از گروه"شیلر" در اردیبهشت ماه سال آینده قرار است در تهران برگزار شود.

دولت با پرداخت سوبسید صنعت موسیقی را تنبل کرده | پیشکسوتان موسیقی منتظر دریافت قطعه زمین رایگان در قطعه هنرمندان

وی افزود: همچنین مجموعه آلبوم‌های من که منتخبی از آثاری است که در طی 32 سال فعالیت هنری‌ام در حوزه موسیقی فیلم جمع آوری شده به زودی منتشر خواهد شد و مجموعه دیگری در دست انتشار دارم که حاصل همکاری من با هنرمندان 17 کشور دنیاست که به صورت پروژه‌های هنر مهاجرتی یا "هنر کوچ رو"انجام شده است که این مجموعه هم به زودی منتشر خواهد شد.

آهنگساز فیلم"سفر به چزابه" در خصوص وضعیت حال حاضر موسیقی فیلم در کشور بیان کرد: به نظر من دوره طلایی موسیقی فیلم ایران به پایان رسیده و ما در دوران رکود موسیقی فیلم درکشور هستیم. امروز در این حوزه شاهد اتفاق خاصی نیستیم و آثاری هم که در سالهای پیش پخش و مورد توجه واقع شد،کارهای کپی از آثار خارجی بودند که آهنگسازان ایرانی کار کردند؛ متأسفانه در عرصه موسیقی فیلم دیگر شاهد آن جریانی که در دهه شصت،هفتاد و اوایل هشتاد رخ داد به نوعی که موسیقی فیلم در اوج خود قرار داشت،نیستیم. به همین دلیل رغبت من و بقیه کسانی که پیش تر در این حوزه فعالیت داشتیم،برای حضور دوباره در این حوزه کم شده است.

وی افزود: طبیعتا موسیقی فیلم در ایران تابعی از سینمای کشور است. امروز سینمای ایران هم دوران خوشی ندارد و در حال تبدیل شدن به سینمایی صرفا تجاری است. در سینمای تجاری هم اساسا نمی‌توان کار هنری درخشانی انجام داد و اتفاق مهمی در عرصه موسیقی رقم زد. از طرفی وسواس و دقتی که کارگردان قدیمی در انتخاب آهنگساز داشتند امروز دیگر دیده نمی‌شود و شاهد سری زنی در فیلم‌ها هستیم در نتیجه معتقد هستم در شرایط خوبی در این زمینه به سر نمی‌بریم.

این مدرس دانشگاه درباره وضعیت کلی موسیقی در کشور تصریح کرد: بخشی از علل قرار گرفتن موسیقی در شرایط نامطلوب فعلی،برمی‌گردد به جریان اقتصادی موسیقی در کشور؛ به گونه‌ای که امروز اقتصاد موسیقی در برگزاری کنسرت‌ها خلاصه شده است. در دهه‌های 70 و 80 شاهد اوج تولیدات موسیقی به شکل آلبوم بودیم و درواقع این موضوع برای صنعت موسیقی ایجاد درآمد می‌کرد. اما امروز تیراژ آثار به زیر دویست وسیصد نسخه رسیده و این نشانه خوبی در زمینه رونق اقتصادی موسیقی نیست. تقریبا آلبوم‌های موسیقی با شکست مواجه می‌شوند و اگر آثاری منتشر شود صرفا به جهت حمایت از کنسرت‌هاست.به طوری که حتی آلبوم‌های موسیقی خوانندگانی همچون"همایون شجریان" و"علیرضا قربانی" سودآور نبوده و حتی ضرر به همراه دارند.

وی افزود: به همین دلیل اغلب خوانندگان به تولید کلیپ و تک آهنگ روی آورده و به دنبال اسپانسر برای کارهای خود هستند.کنسرت‌ها هم به این دلیل که خوانندگان اغلب کارهای قبلی خود را تکرار می‌کنند موفق نیستند واگر در عرصه موسیقی پاپ دقت کنید در دو سال گذشته در این عرصه کمتر خواننده‌ای را می‌بینید که به صورت مستقل آلبومی را منتشر کرده باشد. تمام خوانندگان پاپ همان آهنگهای قبلی خود را در کنسرت‌ها اجرا می‌کنند و طبیعی است مردم هم تا زمانی که اثر جدید ارائه نشود، از اجراها استقبال نخواهند کرد که این موضوع برمی‌گردد به کمکاری خود اهالی موسیقی.

از طرفی به دلیل وضعیت اقتصادی نامساعد در کشور این بخش مانند سابق در سبد کالای فرهنگی جایی ندارد و اقتصاد هنر هم از این شکست اقتصادی ناگزیر است.از طرفی همانطور که گفته شد هنرمندان کارهایی را تولید نمی‌کنند که مطابق با سلیقه مردم باشد وتمام این مسائل باعث می‌شود در عرصه موسیقی با رکود روبرو باشیم.

مدیرکل سابق دفتر موسیقی وزارت ارشاد اسلامی،ضمن اشاره به این موضوع که دولت با پرداخت سوبسیدها،صنعت موسیقی را تنبل کرده است،اظهار داشت: به نظر من دولت باید حمایت‌های مالی را از موسیقی و در کل از هنر قطع کند و به سمت تسهیل گری ایجاد زیرساختها برود. اگر دولت به جای کمکهایی مالی که در عرصه هنر کرده،در جهت ساخت سالن‌های کنسرت و تئاتر تلاش کرده بود ما امروز با این بحران مواجه نبودیم. بخشی از این بحران به این دلیل ایجاد شده که دولت نگاه صدقه‌ای به عرصه هنر داشته و اساسا این عرصه را جدی نمی‌گیرد.الان حقوق بازنشستگی که دولت به پیشکسوتان موسیقی می‌پردازد رقمی معادل با 8 دلار در ماه است. یعنی یک هنرمند پیشکسوت تنها 8 دلار در ماه حقوق دریافت می‌کند که در مقایسه با تورم و وضعیت اقتصادی بسیار ناچیز است. طبیعی است که هنرمندان پیشکسوت کاری را تولید نمی‌کنند و همه منتظر زمینی هستند که دولت به طور رایگان در قطعه هنرمندان بهشت زهرا در اختیار آنها قرار می‌دهد.

وی در خصوص نقش تهیه کنندگان موسیقی در شکل گیری وضعیت نامناسب موسیقی در کشور عنوان کرد: در مجموع تهیه کنندگی موسیقی حرفه‌ای است که وجودش در صنعت موسیقی ضرورت دارد و نمی‌توان گفت این عرصه باید خالی از تهیه کننده شود. اما مشکل اینجاست که تهیه کنندگان ما صنعت واقعی موسیقی را به طور کامل نمی‌شناسند و کسانی وارد میدان شده‌اند که به شکل تخصصی در این زمینه دوره و تجربه ندیده‌اند و به طور مثال عده‌ای از برج سازی وارد عرصه تهیه کنندگی موسیقی شده‌اند و یا افراد دیگری که به دلیل جنبه تبلیغاتی و معروفیتی که موسیقی برای افراد ایجاد می‌کند،در این حیطه فعالیت می‌کنند. از جایی به بعد این افراد به این باورمی‌رسند که نقش تعیین کننده درپیشرفت موسیقی داشته و به همین دلیل دست به رفتارهایی می‌زنند که نه در شأن هنرمندان موسیقی و نه در شأن این صنعت است و متأسفانه این رفتارها تأثیرگذار می‌شود به نوعی که در دفتر موسیقی اثرگذار شده و بعضا جلوی برخی ازحرکتها و تحولات را می‌گیرند.

این آهنگساز نامی افزود: زمانی که در عرصه موسیقی مسئولیت داشتم بارها شاهد این مسأله بودم که بسیاری از جریانها و تحولات خوب در زمینه موسیقی توسط این تهیه کنندگان سرکوب می‌شد؛تهیه کنندگانی که از افتخاراتشان این بود که قادر هستند شکایت کرده و هنرمندان را به زندان بیندازند و در واقع نوعی لمپنیسمی در میان برخی از تهیه کنندگان موسیقی وجود دارد ومتأسفانه تعداد این افراد در داخل کشور کم هم نیست. این افراد بخش عمده جریان موسیقی را در کشور به دست گرفته و خواننده سازی،خواننده پروری و تهدید کرده و در بسیاری مواقع تبدیل به آفتی در این مسیر شده‌اند. در عوض بسیاری از تهیه‌کنندگانی که سالها برای این موضوع تلاش کرده و سالها موسیقی کشور را سرپا نگه داشته دیگر فعالیت نمی‌کنند به این دلیل که سرمایه لازم را برای رقابت با این افراد ندارند، افرادی که پولداری هستند و به عنوان تهیه کننده وارد این صنعت شده‌اند. از این جهت معتقد هستم که باید فکری به حال این عده کرد به گونه ای که اتحادیه‌ یکسان سازی کرده و از بروز این مسائل جلوگیری کند اتحادیه‌ای که منفعل بوده و اقدامی انجام نداده است ؛درنتیجه باید منتظر بود تا دید این جریان به کجا خواهد رسید،من امیدوار هستم که جریان تهیه کننده سالاری در موسیقی ایران روزی به پایان رسیده و این آفتی که شکل گرفته اصلاح شود.

گفت و گو از:اعظم صفایی


منبع: دیباچه
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی ووشو در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

هدف کسب بهترین نتیجه در آسیاست/ بدون تغییر ترکیب، راهی انتخابی جام جهانی خواهیم شد

۱۲:۰۸  -  ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
پربازدیدها
آخرین اخبار