جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 29 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۹۰۲۳
تاریخ انتشار : ۴۶ : ۱۲ - ۱۴ آبان ۱۳۹۷
گزارش تحلیلی دیباچه از موانع پیش رو گردشگران چینی در ایران

زهرا شفاعی :حوالی میدان فاطمی رستوران چینی ای قرار دارد که به بورس پرسه زدن گردشگران چینی تبدیل شده است و اگر از این محدوده گذر کرده باشید با کمی دقت ساختمان‌هایی را می‌بینید که ورود و خروج افراد چینی جلب توجه می‌کند. خانه‌هایی که محل مناسبی برای اقامت گردشگران چینی به حساب می‌آید، از این دست خیابان‌ها در تهران که به پاتوقی برای این گردشگران خاص تبدیل شده، بسیار است.از آن‌جا که هتل‌های موجود در کشور شرایط مناسبی را برای گردشگران چینی فراهم نمی‌کند به همین منظور آن‌ها به جای اقامت در هتل و پرداخت هزینه‌ آن ترجیح می‌دهند خانه‌های ارزان قیمت‌تر را برای گذراندن سفر خود انتخاب کنند. گرچه که مسئولان می‌گویند برای رفع مشکلاتی مثل کمبود مترجم زبان چینی و..... اقداماتی انجام داده‌اند و دانشجویانی را برای مترجمی تربیت می‌کنند اما نگاهی به دفترچه انتخاب رشته کنکور سال‌های اخیر نشان می‌دهد که ظرفیت دانشگاه‌ها برای آموزش زبان چینی در ایران نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

ایران با چین تفاهم‌نامه گردشگری را امضا کرد

اما سوالی که وجود دارد این است که چرا چینی ها برای گردشگری دنیا مهم هستند؟ برای پاسخ به این سوال می‌توان به جمعیت کشور چین توجه کرد، از جایی که چین کشور پر جمعیتی به شمار می‌آید، و طبق گفته « ابراهیم پورفرج » رئیس تور گردان‌های ایران، در سال گذشته حدود 139 میلیون چینی به سفر رفتند. که تنها 100 هزار نفر آنها ایران را به عنوان مقصد خود انتخاب کرده اند. و باید گفت این تعداد با توجه به جمعیت 1 میلیاردی کشور چین بسیار ناچیز است، اما نمی‌توان از مشکلاتی که در ایران برای گردشگران چینی وجود دارد چشم پوشی کرد. 

ابراهیم پورفرج درباره مشکلات اصلی ورود گردشگر چینی در ایران به «دیباچه» می‌گوید: چین بر اساس قوانینی که دارد برای گردشگری باید با کشور مورد نظر تفاهم‌نامه‌ای را امضاء کنند، و این امر در زمان ریاست جمهوری احمدی‌نژاد به تصویب ایران و چین رسید. او می‌گوید: این تفاهم‌نامه به این منظور است که کشور ایران می‌تواند از تمام شهرهای چین گردشگر جذب کند. پورفرج می‌گوید: شخصی به نام خانم « سیسی‌لی » نمایندگی پرواز ماهانه ایران در چین را به عهده گرفت، و این موضوع باعث جذب گردشگر چینی به ایران شد، اما بعد از مدتی متوجه شدیم که بازار چین توسط ایرانی‌ها باز نشد بلکه توانایی خانم سیسی‌لی بود که توانسته بود کردشگر را به ایران بکشاند.

خانه های ارزانی که گردشگران چینی را به جای اقامت در هتل ترغیب می کند!

موانع پیش رو گردشگران چینی در ایران

اما نکته‌ای که قابل توجه است با وجود تفاهم‌نامه بین ایران وکشور چین همچنان ایران برای جذب گردشگران چینی ضعیف عمل می‌کند و تعداد گردشگران چینی ورودی به ایران بسیار ناچیز است. اما دلیل این امر چیست؟ او می‌گوید: عدم سرویس‌دهی به چینی‌‌ها در ایران باعث می‌شود تا آن‌ها کمتر به ایران سفر کنند، و این موضوع نیازمند توجه بیشتری است، ایرانی‌ها باید زبان چینی را یاد بگیرند چرا که یادگیری این زبان به جذب گردشگر کمک چشمگیری می‌کند. این تورگردان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ می‌گوید: چینی‌‌ها به وسیله هواپیما ماهان وارد ایران می‌شوند و به صورت ترانزیت به کشورهای اروپایی سفر می‌کنند. اما موضوعی که نظر را جلب می‌کند این است که چرا چینی‌ها با وجود آنکه به منظور سفر به مقاصد دیگر مدت زمانی کوتاه در ایران می‌مانند اما سفر به ایران سبب نمی‌شود تا ایران را به عنوان مقصد اصلی سفر خود انتخاب کنند؟ وی می‌گوید: در همین راستا چند ماه گذشته قبل از گرانی دلار با گردشگران چینی تبادل نظر کردیم و آنها علت اصلی عدم انتخاب ایران برای سفر را گرانی‌هایی حاکم در ایران بیان کردند که در پی حل این مشکل اقداماتی صورت گرفته است. پورفرج می‌گوید: باید راهکاری ارائه کرد تا افراد چینی که از طریق ترانزیت وارد ایران می‌شوند بتوانند چند روزی در ایران مستقر شوند، و بعد از گذراندن اوقاتی در تهران به مقصد خود بروند. وی می‌گوید: در راستا جذب توریست چینی کارهایی مانند دریافت نکردن هزینه‌ ویزا از گردشگران انجام شده، و این موضوع کمک می‌کند تا بتوان درصدی از مسافران ترانزیتی را در تهران مستقر کرد.

تبلیغ ایران برای جذب گردشگران چینی

اگر از شرایط بد اقتصادی در ایران بگذریم که سبب شده تا گردشگران چینی ایران را برای سفر خود انتخاب نکنند اما عدم شناخت و تبلیغات اندک ایران در کشورهای دیگر یکی از دلایل اصلی عدم جذب گردشگران خارجی بوده است. پورفرج درباره راه‌های حل این مشکل می‌گوید: هرساله در کشور چین نمایشگاه گردشگری برگزار می‌شود، که ایران هم در این نمایشگاه حضور دارد تا از این طریق بتوانند جاذبه‌های گردشگری ایران را به کشورهای دیگر معرفی کنند، چرا که کشورمان از نظر فرهنگ، آثار تاریخی و طبیعت و... چیزی کم ندارد. پور فرج می‌گوید: اما با این وجود چینی‌ها اطلاعات کمی درباره ایران دارند به همین منظور وقتی تصمیم به سفر دارند کمتر کسی ایران را انتخاب می‌کند اما همین گردشگران چینی بعد از ورود به کشور و دیدن فرهنگ و آداب‌ورسوم ایرانی‌ها نظرشان نسبت به ایران تغییر می‌کند.

خانه های ارزانی که گردشگران چینی را به جای اقامت در هتل ترغیب می کند!

تشویق گردشگران چینی برای استفاده از هتل‌

« پورفرج » درباره استفاده گردشگران چینی از خانه‌های ارزان به‌جای اقامت در هتل و چالش‌های پیش‌روی گردشگری ایران می‌گوید: این موضوع برای گردشگری چالش به شمار می‌آید، اما مناطق اقامتی در ایران هم مشکلاتی دارند که به این موضوع دامن می‌زند. رئیس تورگردان در ادامه می‌گوید: همچنین باید گفت امکاناتی چون وجود راهنمایانی که زبان چینی بدانند در هتل‌های ایران کم است، اما در حال حاضر هتل‌ها در پی رفع نیاز چینی‌ها اقداماتی انجام دادند. او در ادامه می‌گوید: علت اصلی که این افراد از خانه‌ به جای هتل استفاده می‌کند احساس آرامش و امنیتی در این مکان‌ها دارند است، و اگر بتوان این احساس امنیت را بین گردشگران در هتل‌ها ایجاد کنیم می‌توان به موفقیت چشمگیری دست یافت.

اگرچه ایران هم اکنون روابط تجاری و منطقه خوبی با چین دارد اما تبادلات گردشگری این دو کشور چنگی به دل نمی زند، و این کم‌رنگی تبادلات گردشگری بین ایران و چین تا جایی ادامه دارد که علی اصغر مونسان رئیس میراث فرهنگی گردشگری ایران می‌گوید: سطح تبادلات گردشگری ایران و چین کمتر از حد انتظار است. اما باید راه‌کارهای برای جذب بیشتر گردشگران چینی ارائه شود، راه حلی مثل راه‌اندازی پرواز مستقیم بین تهران و شهرهای مختلف چین مانند پکن، ارومچی و شانگهای می‌تواند به وضعیت گردشگری ایران کمک کند. در نهایت باید گفت برای اینکه به بهترین سطح از تبادلات گردشگری با چین دست پیدا کنیم نیازمند اقداماتی بیش از براقراری پرواز مستقیم یا صادر کردن ویزا در فرودگاه هستیم.


منبع: دیباچه
برچسب ها: گردشگرچینی ، دیباچه
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲