سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲  |  Tuesday, 19 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۹۰۱۱
تاریخ انتشار : ۴۳ : ۱۵ - ۰۷ آبان ۱۳۹۷

مهدیه بهارمست خبرنگار حوزه اجتماعی : مدت‌ها است که بر سر ورود زنان به ورزشگاه آزادی حرف و حدیث‌های فراوانی وجود دارد، هر از چند گاهی شاهد این هستیم که شخصیت‌های هنری، سیاسی و ورزشی با اظهار نظرهای متفاوت نسبت به ورود زنان در استادیوم نظرات مخالف و موافقی را مطرح می کنند، عده‌ای ورود زنان به ورزشگاه را نقطه عطفی برای ایجاد فضای خانوادگی می‌دانند و عده‌ای دیگر نیز با رد این نظر معتقدند که حضور زنان در ورزشگاه آزادی مغایر با موازین اخلاقی و شرعی کشور است.

با تمام تلاش‌های مسئولین بلاخره برای اولین بار زنان توانستند بازی ایران و اسپانیا را در نمایشگر بزرگ استادیوم آزادی تماشا کنند، برای بار دوم در تاریخ 24 مهرماه تیم ملی فوتبال ایران در دیداری تدارکاتی به مصاف بولیوی رفت که درهای استادیوم بر روی تعداد محدودی از زنان باز شد.

حجت الاسلام میبدی : شرعیت اسلام آنقدرها هم سخت‌گیر نیست که مانع ورود زن به ورزشگاه شود

پس از بازی ایران برابر بولیوی بود که بازهم نظرات متفاوت پیرامون حضور زنان در ورزشگاه آزادی از سوی مسئولین کشورمان مطرح شد؛«فاطمه حسینی» عضو فراکسیون زنان در مجلس به دیباچه گفت: ما قبل از بازی دوستانه ایران با بولیوی تذکر کتبی در رابطه با ورود گزینشی زنان داده بودیم، اگر بررسی‌ها نشان دهد که اجازه ورود به زنان خاص داده شده باید وزارت ورزش و جوانان پاسخگو باشند. شهروندان نباید در ورود به استادیوم با تبعیض مواجه شوند. همانطور که بلیط در سایت برای آقایان به فروش میرسد باید برای زنان هم خرید بلیط و تماشای فوتبال آزاد باشد.

علمای فقهی مخالف ورود زنان به ورزشگاه نیستند!

حسینی درباره نظر مثبت علمای قم درباره ورود زنان به ورزشگاه‌ها برای تماشای بازی گفت: مرکز تحقیقات فقهی قم با قاطعیت هیچ ممانعتی را برای ورود زنان به ورزشگاه ذکر نکرده اند. من اردیبهشت ماه سال جاری در همین خصوص از وزیر کشور سوالی کردم، که در پاسخ به سوال بنده گفتند دولت هیچ مخالفتی برای ورود زنان به ورزشگاه ندارد، پیشتر هم همین سوال را از وزیر ورزش پرسیدیم که گفتند ما مخالفتی نداریم در صورتی که نیروی انتظانی اجازه نمیدهد. علی الظاهر مجریان موافق ورود زنان هستند.

حجت الاسلام میبدی : شرعیت اسلام آنقدرها هم سخت‌گیر نیست که مانع ورود زن به ورزشگاه شود

وی گفت: ما نمی توانیم پیگیر ورود زنان به تک تک بازی‌ها شویم، در اصل برای برطرف شدن کلیه این موانع تلاش می‌کنیم، در حال حاضر مجلسیون از معاونت زنان تقاضا دارند تا برای اجرایی شدن ورود زنان برای تماشای کلیه بازی‌ها اقداماتی انجام دهد. در کنار این موارد نباید مسئولین دیدگاه امنیتی نسبت به حضور زنان در ورزشگاها داشته باشند.

اسلام مخالف ورود زنان به ورزشگاها نیست

«حجت الاسلام محمد تقی فاضل میبدی» استاد حوزهدرباره حکم شرعی ورود زنان به استادیوم به خبرنگار «دیباچه» گفت: ما هیچ منع شرعی برای ورود زن در اجتماعات نداریم، همانطور که الان در جامعه شاهد اجتماعات مختلف زن و مرد در سینماها و فروشگاهای بزرگ هستیم؛ از طرفی ورزشگاه‌ها هم یکی از این اجتماعات بزرگه که مرد و زن در کمال آرامش می‌توانند در آن حضور داشته باشند.

وی افزود: اگر زنی در ورزشگاه مسابقات ورزشی مورد علاقه‌اش را تماشا کند هیچ مشکل شرعی وجود ندارد و در هیچ کجا دنیا هم ممانعتی ندارد. ما نباید این ممنوعیت را پای دین اسلام بگذاریم، چون هیچ فقیه و مجتهدی مبنا و حرمتی برای آن قائل نیست. برخی آقایان می‌گویند شاید ورود زنان به ورزشگاه فسادی را به وجود بیاورد، این فسادها ممکن است در مجالس عزا هم باشد و اینکه اگر انسان بخواهد بخاطر یک موضوع، موارد دیگر را حرام کند، سنگ بر روی سنگ بند نمی‌شود؛ مثلا من میخواهم برم سفر ولی چون احتمال تصادف هست، سفر را حرام اعلام کنم. بنابر احتمالی که شاید بعدا پیش بیاید نمی‌توان آن را حرام کرد.

حجت الاسلام میبدی : شرعیت اسلام آنقدرها هم سخت‌گیر نیست که مانع ورود زن به ورزشگاه شود

دیدن ساق پای مردان حرام نیست!

حجت الااسلام میبدی درباره اینکه پای مردان در ورزشگاه نیمه عریان است پس زنها نباید آن را نگاه کنند، گفت: هیج فقیهی نگفته زمانی که یک زن از راه دور مردی را هنگام مسابقات ورزشی ببیند و نگاهش به ساق پای مرد بیافتد، حرام است در صورتی که این قضیه مبنا شرعی محکمی ندارد. مگر آنکه به قصد لذت باشد ولی آیا عموما زنانی که در ورزشگاه می‌نشینند چی می‌خواهند ببینند؟ غیر از اینکه برای دوساعت فارغ از استرس و اضطراب می‌خواهند همراه با خانواده خود بازی تیم مورد علاقشان را تشویق کنند. اگر زن به دنبال دیدن ساق پا مردی باشد، خوب تو خیابان هم می‌تواند آن را ببیند نیاز نیست با این همه زحمت و هزینهوارد ورزشگاه شوند.

میبدی در ادامه گفت: این موانعی که آقایان مطرح می‌کنند به نظر بنده قابل توجیح و استدلال نیست، بهتره کمی کوتاه بیایند و هر چیزی را به اسلام ربط ندهند؛ زیرا که ادامه فشارها بازتاب بسیار منفی در جامعه را در پی دارد. دولت از زبان خودش باید اجازه ورود زنان به ورزشگاها را ندهد نه اینکه از منظر دین و اسلام وارد شود اصلا غیرقابل قبول نیست زیرا که شرعیت اسلام آنقدرها هم سخت‌گیر نیست که مانع ورود زن به ورزشگاه شود.

وی در ادامه افزود: دولت در بیشتر مواقع مثل اجرای کنسرتی که منع قانونی ندارد، مجوز میدهد ولی در یک شهر آقایی جلوی اجرایی شدن آن را می‌گیرد، این را باید دولت جواب دهد، که چرا وقتی مجوزی را صادر می‌کند افرادی بدون اینکه مسئولیتی در دولت داشته باشند سرخود مانع اجرای کنسرت می‌شوند.

نگاه جنسیتی تعطیل

حجت الاسلام میبدی ورود زنان برای تماشای بازی فوتبال را یکی از تفریحات مردم دانست و در ادامه گفت: نباید جلوی ورود زنان به ورزشگاها را بگیریم زیرا آسیب های اجتماعی دیگری بر جامعه خواهد زد و اعمالی که فساد نیست تبدیل به فسادهای زیرزمینی غیرقابل کنترل می‌شود، در حال حاضر آمارهای فساد زیرزمینی ما خیلی بالاست، چرا؟ چون ما جلوی تفریحات قانونی روی زمین را گرفتیم و هنگامی که مانع شادی های روی زمین شویم آنان تبدیل می‌شوند به فساد زیر زمین که بسیار خطرناک است.

وی در آخر خاطر نشان کرد: نباید همه چیز را به صورت جنسیتی نگاه کرد، در روایت‌ها هم اینگونه نبوده است.

پایگاه خبری دیباچه بر اساس رسالت خبری خود این آمادگی را دارد تا نظرات مسئولین مربوطه را در رابطه با این گزارش منعکس کند.


منبع: دیباچه
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲