سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲  |  Tuesday, 19 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۹۰۰۹
تاریخ انتشار : ۲۷ : ۱۱ - ۰۷ آبان ۱۳۹۷
گپ اختصاصی دیباچه با بهاره ایلچی سرپرست و خواننده گروه ستاره‌های قطبی

بهاره ایلچی،سرپرست و خواننده گروه ستاره‌های قطبی در گفتگو با دیباچه گفت: امیدواریم روزی بتوانیم در تمامی ایران اجرا داشته باشیم وشرایط به گونه‌ای تغییر کند تا بتوانیم به شکلی بهتر کارها را به روی صحنه ببریم.

این خواننده موسیقی پاپ در رابطه با روند شکل گیری گروه موسیقی"ستاره‌های قطبی" اطهار داشت: تخصص من موسیقی است و از اول راهنمایی به هنرستان موسیقی می‌رفتم؛اگرچه ساز تخصصی من پیانو بوده اما در عین حال در دانشگاه موسیقی،آهنگسازی، ساز "هارپ" و دروس تخصصی دیگر را هم گذرانده‌ام؛ به همین دلیل با دختران دیگری که به شکل تخصصی موسیقی را دنبال می‌کردند،در ارتباط بودم. بعد از دیپلم به همراه دوستانم، تصمیم به تشکیل یک گروه موسیقی گرفتیم که این گروه خارج از سیستم کلاسیک فعالیت کند. به این دلیل که ساز "هارپ"می‌زدم و هم زمان هم در گروه‌های سنتی نظیر"چنگ ایرانی"فعالیت داشتم،تصمیم گرفتم در حیطه موسیقی پاپ یا همان موسیقی مردمی فعالیت کنم بنابراین گروهی را راه اندازی کردیم که در حوزه موسیقی پاپ فعال باشد.

وی افزود: نیت اصلی ما این بود که در موسیقی تأثیرگذار بوده وبتوانیم گوش شنونده را با موسیقی صحیح پاپ آشناتر کنیم، در زمان شکل گیری گروه ،نوازنده ‌های خانم کمتری در این عرصه(پاپ)فعالیت داشتند.به طور نمونه"درامر"خانم نداشتیم وحتی اگر یک نفر هم پیدا میشد در سطحی نبود که به استانداردهای روز نزدیک باشد و همینطور این کمبود نوازنده حرفه‌ای در رابطه با نوازندگان "گیتار الکتریک" و"گیتار بیس" هم وجود داشت . به همین دلیل در شروع کار، حدود یک سال زمان صرف کردیم تا بتوانیم این نوازنده‌ها را به استانداردهای لازم برسانیم.

خداروشکر با تلاش بچه‌ها به این استاندارد رسیده و مجوز گرفتیم. ولی پروسه دریافت مجوز حدود دو تا سه سال به طول انجامید به این دلیل که در آن زمان عرصه برای فعالیت بانوان تنگ شده بود و حضور زنان در عرصه موسیقی کمتر امکان پذیر بود. اما ما با سختی مجوز درجه یک را دریافت کردیم که این امکان را به ما داد تا بتوانیم در"تالار وحدت" به فعالیت بپردازیم و تا الان بیش از 40 اجرا در این تالار داشته‌ایم؛گروه ما در چند جشنواره موسیقی بانوان شرکت داشته و حدودا بیست اجرا هم در فرهنگسرای نیاوران برگزار کرده که البته این مکان به دلیل بزرگی گروه ما مکان چندان مناسبی نیست.

سرپرست "ستاره‌های قطبی" درادامه عنوان کرد: ما با خواننده‌های زیادی همکاری داشته‌ایم ؛پنج خواننده داریم که به زبان‌های مختلفی مثل فارسی،هندی،انگلیسی،عربی و فرانسه می‌خوانند؛همچنین تسلط خوبی به اجرای گویش‌های محلی کشورمان نظیر "کوردی"،"لری"،"آدری"،"گیلکی" و"جنوبی" دارند،این موضوع باعث شده که در اجراهای ما جذابیت زیادی برای تماشاگران ایجاد شود و خدا روشکر استقبال و حمایت خوبی تا به امروز شده است به طوری که دست ما برای تولید کارهای قوی تر و بهتر باز باشد.

مهشید مولایی"خواننده زبان هندی ما هستند که به دلیل علاقه از کودکی این زبان را می‌شناسد و اینگونه نیست که تنها به تقلید بپردازد،کاملا معانی اشعار را درک کرده و به زبان تخصصی هندی آشنایی دارد.

"نگین رشیدی" قطعات فارسی و محلی را می‌خواند،"مینا دریس" خواننده قطعات محلی مانند عربی و جنوبی است،"رایسا آوانسیان"قطعات انگلیسی و فرانسه را می‌خواند و"کیانا کرمانیان"هم در گذشته خواننده ثابت قطعات انگلیسی و فرانسه بود که مدتی است برای ادامه تحصیل به خارج از کشور رفته‌ است و درآخر "ماری روت واتوا" که خواننده قطعات انگلیسی و فرانسه، که ایشان هم در حال حاضر مشغول ادامه تحصیل در خارج از کشور هستند.

پری زنگنه اسطوره استقامت و صبر است

وی در خصوص مشکلات پیش روی موسیقی بانوان در کشور بیان داشت:زمانی که کار را شروع کردیم،حساسیت‌ها بسیار زیاد بود و در کل حضور زنان در صحنه ممنوعیت داشت ؛اما در حال حاضر این حساسیت‌ها کمتر شده و ما روز به روز شاهد شکل گیری گروه‌های کوچک موسیقی بانوان هستیم که این مساله جای امیدواری دارد. من خوشحال هستم که زمانی برای رسیدن به این حق همراه با سایر بانوان فعال در این عرصه مبارزه کردم تا امروز این راه برای اغلب زنان فعال در این عرصه هموار شود.

ایلچی افزود: یکی از مشکلات اصلی ما محدود بودن سالن‌های اجراست؛تنها سالن‌هایی که توانسته‌ایم اجرا داشته باشیم،"تالار وحدت" و"فرهنگسرای نیاوران" است. اما به این دلیل که این دو سالن از بهترین و استاندارد ترین سالن‌های اجرا هستند اغلب هنرمندان مایل هستند در این مکان ها برنامه داشته باشند و بالطبع ما هم نهایتا در سال دو بار فرصت اجرا پیدا خواهیم کرد و تازه به دلیل اینکه از گروه‌های خوب اجرا هستیم این امکان برای ما میسر می‌شود و در غیر این صورت در نهایت سالی یکبار این فرصت را داشتیم. از طرف دیگر 7 سال است سعی کرده‌ایم در شهرهای مختلف اجرا داشته باشیم اما هنوز این امکان میسر نشده و تنها برای اولین بار در تاریخ ایران این فرصت در اختیار یک گروه موسیقی بانوان قرار گرفت تا در شهر"بندرعباس" به اجرای موسیقی بپردازند و از این موضوع بسیار خوشحالیم و امیدوارم راه برای شهرستان‌های دیگر هم باز شود چرا که همه خانمها احتیاج دارند، در یک فضای شخصی ئ زنانه خود را به لحاظ روحی و فکری تقویت کنند.

این خواننده ضمن اشاره به مشکل ممنوعیت ارائه آلبوم موسیقی از جانب گروه‌های موسیقی بانوان ،گفت: قطعا وقتی نتوانیم آلبوم موسیقی ارائه کنیم که از طریق آن بتوانیم صدای قطعات رو به گوش مردم برسانیم، تماشاگرانی که به کنسرت می‌آیند ارتباط کمتری برقرار می‌کنند،زیرا مردم اغلب قطعاتی که شنیده و برایشان خاطره انگیز است را در کنسرت‌ها مرور می‌کنند وبا آنها خاطراتی جدید می‌سازند.ما این امکان را نداریم اما به هرحال آنها که از قبل به کنسرت‌های ما آمده‌اند،خود مبلغ ما شده‌اند.امیدواریم روزی بتوانیم در تمامی ایران اجرا داشته باشیم وشرایط به گونه‌ای تغییر کند تا بتوانیم به شکلی بهتر کارها را به روی صحنه ببریم.

سرپرست گروه موسیقی "ستاره‌های قطبی" در رابطه با تجربه همکاری با"پری زنگنه" یکی از پیشکسوتان موسیقی بانوان در یکی از اجراهای این گروه گفت: شانس بزرگی برای ما بود؛ خانم "زنگنه"درگیر جمع آوری نوازندگان برای تکمیل ارکسترشان بودند و من به ایشان پیشنهاد کردم قطعات "سنتی" و "محلی" که خوانده‌اند را با تنظیماتی جدید به شکل پاپ درآوریم و با موافقت ایشان این همکاری صورت گرفت.خانم"زنگنه" حمایت خوبی از ما کردند وبا اینکه ما جوان بودیم و تجربه ایشان را نداشتیم همراه ما به روی صحنه آمدند، به گفته ایشان "این یکی از بهترین تجربه‌هایی بوده که داشتند" و برای ما هم همین گونه است؛چرا که پری زنگنه برای من به شخصه اسطوره صبر،مقاومت و استقامت است. ایشان در نوجوانی بینایی خود را ازدست داده اما به لحاظ هنری هیچ خدشه‌ای در زندگی هنری‌اش ایجاد نشد.

وی در ادامه در خصوص برنامه‌های آتی گروه "ستاره‌های قطبی" اظهار داشت: ما در آینده‌ای نزدیک سعی داریم در تمامی شهرهای ایران برای خانمها اجراهایی داشته باشیم؛تجربه بندرعباس با استقبال گرم و صمیمانه خانمها به ما نشان داد که زنان تمامی شهرهای ایران این حق را دارند که چند ساعتی در کنار هم شاد باشند و در فرهنگ موسیقی بانوان کشورشان سهیم باشند. برنامه ما این است و اینکه در نهایت بتوانیم پرچم بانوان ایرانی را در تمام دنیا بالا ببریم.

این خواننده در انتها افزود: از مسئولان درخواست می‌کنیم که از موسیقی بانوان حمایت کنند تا بتوانیم در همه شهرهای ایران اجرا داشته باشیم؛قطعا از لحاظ مالی حمایتی نداریم و تمامی هزینه‌ها بر عهده خود ماست و چه خوب است مسئولان به فکر باشند و حمایت مالی خود را از ما دریغ نکنند.

گفت و گو از:اعظم صفایی


منبع: دیباچه
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲