پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳  |  Thursday, 28 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۹۰۰۲
تاریخ انتشار : ۴۶ : ۰۹ - ۰۱ آبان ۱۳۹۷

محمد حسن گودرزی : صنعت فیلمسازی در آمریکا که با نام هالیوود در دنیای هنر و صنعت سینما شناخته می شود در طول دوران حیات خود شاهد ظهور فیلمسازان و بازیگران بسیاری بوده که برخی از انها در شمار بزرگترین و شناخته شده ترین افراد در صنعت سینما به شمار می آیند.

هالیوود به نوعی تلاش کرده که تجسم زنده ای از "رویای آمریکایی" باشد که همه افراد شانس موفقیت در آن را دارند. این موضوع باوری ملی در ایالات متحده است که آزادی را زمینه‌ساز ترکیبی از کامیابی و موفقیت می‌داند. به عبارتی دیگر زندگی هر شخص باید با فرصت‌هایی که به او بنا بر قابلیت‌ها یا موفقیت‌هایش و فارغ از طبقه اجتماعی یا شرایط زاده شدنش داده می‌شود بهتر، غنی‌تر و کامل‌تر شود. رؤیای آمریکایی ریشه در اعلامیه استقلال ایالات متحده دارد. در بخشی از این اعلامیه آمده که همهٔ انسان‌ها برابر آفریده شده‌اند و آفریدگارشان حقوق سلب‌ناشدنی معینی به آن‌ها اعطا کرده‌است، که حق زندگی، آزادی، و جستجوی خوشبختی از جملهٔ آن‌هاست.

به همین دلیل فیلم های هالیوودی جدا از عظمت ظاهری و جلوه های هنری حاوی این پیام هستند و تمام تلاش فیلمسازان و تهیه کنندگان این صنعت در خدمت این پیام هستند اما در این میان افرادی پیدا می شوند که علیرغم موفقیت در هالیوود، این سیستم را نقد کرده و آن را بدون اشکال و عاری از عیب نمی دانند.

یکی از این افراد کارگردان مطرح سینمای آمریکا، الیور استون است که در مصاحبه ای به انتقاد از هالیوود و سیستم فیلمسازی آن پرداخته است.

به گزارش Indiewire، الیور استون کارگردان مطرح سینمای آمریکا و کارگردان فیلم W که در سال 2008 و با محوریت زندگی جورج دبلیو بوش ساخته شد، در دهمین سالگرد اکران این فیلم از نوع نگاهی که در صنعت فیلمسازی آمریکا حاکم است انتقاد کرد.

استون در مصاحبه خود با Indiewire، فیلم های هالیوودی را زیادی میهن پرستانه و آمریکایی می داند و گفته که به همین دلیل فیلمسازی برای هالیوود را متوقف کرده است.

کارگردان فیلم متولد چهارم جولای (Born on the Fourth of July) در بخش دیگری از مصاحبه خود با اشاره به جنجال های رسانه ای که امروز در مورد مسائل مختلف وجود دارد گفت که امروزه غیرممکن است که رسانه ای جدی را پیدا کرد و همه اینه به دلیل وجود اخبار جعلی است.

وی با اشاره به مشکلاتی که در مورد ساخت فیلم هایی با محتوای سیاسی در آمریکا وجود دارد گفت: از سال 2000 تاکنون همواره با موضوع امنیت ملی درگیر شده ام که خیلی این موضوع را تهوع آور دیده ام. در فیلمی که در مورد بوش ساخته ام، بسیار به موضوع امنیت ملی اشاره شد که به بهانه آن بر بسیاری از مسائل سرپوش گذاشته می شود. ما ثروتمندترین و نظامی ترین کشور هستیم، با این حال ما دائما در این ترس به سر می بریم که کسی بر ما چیره شده و ما را درگیر کند. این خیلی بیمارگونه است.

تونل سینما: از انتقاد الیور استون از هالیوود تا فیلم جدید ترنس مالیک


فیلم جدیدی از ترنس مالیک در راه است ؟

برخی از کارگردانان تاریخ سینما تعداد فیلمهایشان نسبت به سال های فعالیت خود نسبتا پربار و پرتعداد است تا جایی که برخی از این کارگردانان به طور متوسط هر دو یا سه سال کارساخت یک فیلم را به اتمام می رسانند. اما در مقابل برخی دیگر به طرز وسواس گونه ای در مورد ساخت فیلم عمل کرده تا جایی که برخی از این کارگردانان در طول دوران حرفه ای خود که ممکن است تا 30 سال هم برسد کمتر از ده فیلم ساخته اند. از این دست کارگردانان می توان به جیمز کامرون اشاره کرد که از زمان تولید فیلم ترمیناتور (1984) تاکنون تنها 6 فیلم ساخته است.

حالا کارگردانی که از وی به عنوان یکی از نوابغ سینما یاد می کنند به نظر می رسد که در تدارک ساخت دهمین فیلم خود در طول 45 سال فعالیت خود است.

به گزارش Indiewire، تِرنس مالیک کارگردان خجالتی سینما که قرار است آخرین فیلم وی با نام رادگاند (Radegund) به زودی اکران شود، آگهی تبلیغاتی را برای گوشی Google Pixel 3 ساخته است.

تا اینجای کار موضوع کاملا طبیعی به نظر می رسد اما به نظر می رسد که این آگهی به نوعی تبلیغی برای فیلم جدید وی باشد که هنوز از محتوای آن اطلاعاتی در دسترس نیست. این آگهی تبلیغاتی به نظر یک آگهی معمولی می رسد اما امضاهای مالیک به نوعی می تواند تبلیغی برای یکی از فیلم های مالیک باشد. این کارگردان مرموز به طور کلی فیلم هایش را کاملا به دور از رسانه ها ساخته و اکران می کند تا جایی که حتی بازیگران فیلم های وی برای دسترسی به مالیک مشکل دارند.

تونل سینما: از انتقاد الیور استون از هالیوود تا فیلم جدید ترنس مالیک

عقب افتادن تاریخ اکران کشتی کروز جنگل

دوآین جانسون بازیگر موفق و پولسازی که امسال فیلم آسمانخراش با بازی وی اکران موفقیت آمیزی داشت به نظر می رسد که برای اکران فیلم جدید خود باید بیشتر منتظر شود.

به گزارش The Wrap، کمپانی دیسنی تاریخ اکران فیلم ماجرایی "کشتی کروز جنگل" (Jungle Cruise) را 9 ماه به تاخیر انداخت تا تاریخ اکران این فیلم به جولای 2020 تغییر کند.

داستان این فیلم که علاوه بر جانسون، امیلی بلانت را هم در جمع بازیگران خود می بیند به این شرح است که فرانک (دوآین جانسون) کاپیتان یک قایق اکتشافی در سال 1930 در دوران رکود بزرگ است که یک دانشمند و برادرش را در مأموریتی به یک جنگل می برد تا یک درخت را که به اعتقاد آنها قدرت شفابخشی دارد پیدا کنند. در عین حال، این سه نفر باید با حیوانات خطرناک وحشی و یک گروه اکتشافی آلمانی مبارزه کنند.

تونل سینما: از انتقاد الیور استون از هالیوود تا فیلم جدید ترنس مالیک
منبع: دیباچه
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲