سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Tuesday, 23 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۸۹۹۱
تاریخ انتشار : ۰۱ : ۱۲ - ۲۸ مهر ۱۳۹۷

محمدرضا عیوضی،خواننده پاپ در گفتگو با خبرنگار حوزه موسیقی دیباچه اظهار داشت: : در حال حاضر شرایط برگزاری کنسرت برای عده‌ای از خواننده‌ها که در راستای اهداف تهیه کننده‌های امروز موسیقی حرکت می‌کنند،هموار است.

این خواننده که این روزها حضور کمرنگی در عرصه موسیقی دارد،درخصوص فعالیت‌های اخیر خود گفت: در حال حاضر "تک ترک"هایی ساخته‌ و مشغول تنظیم آنها هستم؛فعلا قصد ارائه آلبوم را ندارم و معمولا هرچند سال یکبار کارهایم را به صورت آلبوم بیرون می‌دهم. در صدد هستم کارهایی را که برای آلبوم قبلی من بوده به صورت ویدئو تولید و منتشر کنم و اجرای زنده‌ای از طریق صفحه اینستاگرامم در فضای مجازی داشته باشم.

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش خبرنگار دیباچه که چرا مانند گذشته دیگر فعالیتی برای خوانندگی تیتراژهای تلویزیونی ندارد، اظهار داشت: به نظر من برای خوانندگی در تیتراژ یک سریال ، باید از قبل همکاری متقابلی بین کارگردان،نویسنده،آهنگساز و خواننده وجود داشته باشد تا کار ماندگار شود؛ درست همانند اتفاقی که برای کارهای قبلی من در این حوزه مانند سریال"روزگار جوانی"،"کژدم 33" و"خط" و همچنین تیتراژ فیلم سینمایی"گنج خانه سفید" رخ داد. روش کار در این کارها اینگونه نبود که ابتدا کاری را تولید کرده و سپس بگوییم آن را در انتهای فلان سریال قرار بدهید؛کاری که معمولا این روزها انجام می‌شود؛ تهیه کننده برای اینکه نمی‌خواهد هزینه زیادی بکند، از فلان خواننده می‌پرسد که آیا اثری دارد که در تیتراژ از آن استفاده کند و در پاره‌ای از موارد حتی پولی هم از خواننده گرفته تا کارش را معرفی کند؛ در نتیجه به این دلیل که معمولا این کارها هیچ گونه سنخیتی با موضوع اصلی سریال و فیلم ندارد،هماهنگی لازم به دست نمی‌آید و ماندگار هم نمی‌شود. من هم به همین دلیل که اغلب تهیه کنندگان تمایلی برای هزینه کردن برای تولید یک تیتراژ ماندگار ندارند،در این حوزه فعالیتی ندارم.

خواننده تیتراژ سریال"روزگار جوانی" در خصوص وضعیت حال حاضر موسیقی پاپ در کشور بیان داشت: امروز موسیقی ما حالت بیمارگونه‌ای دارد و نوعی توهم در موسیقی فعلی دیده می‌شود؛برخلاف کشورهایی همچون ترکیه،یونان،کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و هند که پیشرفتهای خوبی در موسیقی داشته‌اند ما دچار پسرفت در این زمینه، مخصوصا در عرصه ترانه سرایی و شعر هستیم؛ اشعار بکار رفته در کارها ،بی هویت،بی معنا و حاوی چرندیات هستند.در این میان برخی تهیه کنندگان هم که گمان می‌کنند این نوع موسیقی طرفدار داشته و می‌توانند از راه آن کاسبی کنند، این گونه اشعار را به آهنگساز و خواننده القاء می‌کنند.

وی افزود: اگر جامعه ما به همین روند ادامه بدهد،قطعا موسیقی ما از بین خواهد رفت. موسیقی که می‌توانست در دنیا حرفی برای گفتن و اصالت خاص خود را داشته باشد، با این اوصاف از بین رفته است. ما استعدادهای خوبی در صداهای جدید داریم اما متأسفانه آنها اسیر دست تهیه کنندگان شده و درخواستهای آنها را ،پیاده می‌کنند.

جامعه ما از لحاظ روانی بیمار است و ترانه‌هایی که در وصف خیانت،جنایت ،فحش و بدو بیراه گفته می‌شود، هر روز این جامعه را بیشتر به سمت بیمار شدن می‌برد؛ از طرفی دیگر امروز کمتر شاهد وجود عشق واقعی در ترانه‌ها هستیم و همیشه شخص ثالثی در میان عشق دو نفر وجود دارد و این موضوع در ترانه‌ها دیده می‌شود که ضربه بزرگی به غیرت و شخصیت مرد ایرانی می‌زند.

عیوضی در ادامه گفت: کمکاری نسل قدیمی تر موسیقی پاپ در کشور برخلاف آنچه ممکن است گفته شود،ارتباطی به بروز وضعیت نامناسب موسیقی این روزهای کشور ندارد،چرا که جامعه را من و همکاران هم نسل من بیمار نکرده‌ایم ،جامعه ما را سیستم نظارتی نادرست ما بیمار کرده است،ما زمانی قادر به ارائه کارهای شاخص هستیم که سیستم جلوی تولید کارهای بی هویت را بگیرد و ما هم بتوانیم کارهای خوبی به بازار تزریق کنیم تا از این طریق بتوانیم در اندیشه و تفکرات روانی تأثیر خوبی بگذاریم. اما زمانی که نماینده حکومت در امور فرهنگی یعنی وزارت ارشاد به این وضعیت دامن می‌زند،کاری نمی‌توان کرد. چرا در زمان کاری ما باید از صد فیلتر نظارتی عبور می‌کردیم اما امروز این گونه نیست! چرا ترانه‌های عشق‌ سه ضلعی و یا اشعاری که در باب خیانت است به راحتی مجوز اجرا می‌گیرند؟! پس کجاست نظارت سالمی که در گذشته وجود داشت؟!. تا زمانی که وزارت ارشاد که نماینده فرهنگی این حکومت و نظام است علنا به فساد اخلاقی،فکری و بیماری در جامعه دامن می‌زند،قاعدتا کاری از عهده ما برنخواهد آمد چرا که هراندازه دست و پا بزنیم باز در اقلیت محض هستیم.

وی افزود: تمامی این مشکلات به معضلات اقتصادی کشور مرتبط است و با توجه به وضعیت خراب معیشتی، قطعا وضعیت اجتماعی و روانی جامعه هم به خطر می‌افتد. وقتی وضعیت روانی مردم آسیب دید،موسیقی و فرهنگ هم از دست می‌رود. ما نیاز به یک جامعه سالم داریم که متأسفانه این جامعه وجود ندارد.

این خواننده درخصوص شرایط برگزاری کنسرت در کشور اظهار داشت: در حال حاضر شرایط برگزاری کنسرت برای عده‌ای از خواننده‌ها که در راستای اهداف تهیه کننده‌های امروز موسیقی حرکت می‌کنند،هموار است. آیا موسیقی که تماما از معرفت،عشق و علاقه صحبت می‌کرد امروز در جامعه رواج دارد؟ قطعا وجود ندارد و امروز نوعی از موسیقی طرفدار دارد که به سبک نادرستی که گفته شد بپردازد.

وی در انتها ضمن نارضایتی از سیاست‌های وزارت ارشاد در عرصه موسیقی اظهار داشت: از سیستم حکومتی در عرصه فرهنگ و هنر که باعث بیماری جامعه شده ناراضی هستم؛ این بیماری فرهنگ و اقتصاد ما را تخریب کرده است. امروز جامعه بیمار ما نیاز به مداوا،همت و جهاد بزرگی دارد تا بتواند فرهنگ مردم را از این منجلاب نجات بدهد. فرهنگی که دیروز فرهنگی ایرانی و اسلامی بود و امروز هیچ چیز نیست و برآمده از فرهنگ غربی است که قطعا با خواست مسئولین فرهنگی ترویج یافته است؛ زمانی که سیستم از افرادی که کارهای فاخر می‌کنند،حمایت نکند،مسیر برای فعالیت افرادی که هر کاری دلشان بخواهد می‌کنند باز و هموار می‌شود.

گفت و گواز :اعظم صفایی


منبع: دیباچه
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار