سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲  |  Tuesday, 19 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۸۹۸۳
تاریخ انتشار : ۰۶ : ۱۲ - ۲۴ مهر ۱۳۹۷

به گفته دکتر « حریرچی » از هر 4 ایرانیِ بالای 15 سال، 1 نفر دچار اختلالات روانی است، آمار عجیبی که بی‌شک میان سلبریتی‌‌های وطنی با درصد پایین‌تر شایع است. آن‌‌هم در شرایطی که سلبریتی‌ها مثل حباب در جامعه شکل می‌گیرند و بزرگ می‌شوند اما سربزنگاه‌‌های مهم با تصمیمات و رفتارهای متناقض‌شان که از ژست غیرواقعی و غیرمسئولانه می‌آید، موجب نارضایتی می‌شوند. « امیرمحمود حریرچی » ، جامعه‌شناس و مدرس دانشگاه در این گفت‌وگو، چرایی ظهور این پدیده‌‌ها و رفتارهای ضدونقیض‌شان را مطرح می‌کند.


سلبریتی‌ها هم مثل مردم دچار اختلالات روانی هستند ! تتلو هم دچار اختلالات روانی است!

سلبریتی‌های حبابی

جامعه زمانی رشد می‌کند که زمینه وجود داشته باشد. در جامعه ای که دچار خودباختگی است، افرادی مطرح می‌شوند که ماهیتی حبابی دارند؛ چون جامعه این زمینه را به دلایل مختلف دارد. فرافکنی که بسیار هم شایع است، به این صورت که فرا کمبودهای خود را می‌بیند و خودش را جای قهرمان می‌گذارد.

قهرمان‌هایی با کنش اجتماعی و تابع اخلاق

آدم‌هایی که شایستگی ندارند و خودشان دچار نوعی از کمبود هستند را بزرگ می‌کنیم. در حالی که قهرمان کسی است که کنش داشته باشد. نسل جدید چقدر ناصر ملک‌مطیعی را می‌شناختند؟ فقط فیلم‌هایی که شاید قهرمان‌شان با ارزش‌ها منطبق نباشند اما کنش اجتماعی دارد و تابع اخلاق است. نمونه‌هایی که نخواستند پرورش و ادامه پیدا کنند.

نمونه‌ای از سودآوری از دردهای اجتماعی

مردم را به حال خودشان رها کرده‌اند، آدم‌ها مقابل هم قرار می‌گیرند و اینطوری سرگرم هستیم. سیستم از پدیده سلبریتی استقبال می‌کند، چه اشکالی دارد سرگرمی از حدی بگذرد؟ این شک‌برانگیز است و ممکن است این شبهه پیش بیاید که شاید این موقعیت یک دام باشد که قابل بررسی است. مثلا «خندوانه» یک شکل دیگر از همین موضوع است. پشتوانه برنامه مال است و تولید اما از کودکان کار استفاده و تحقیرشان می‌کنند. در حالی که معضل جامعه با کمک مردم در قالب انجمن‌های مردمی که امروزه نمونه‌هاشان در چندین استان فعال هستند، از میان می‌رود.

سلبریتی‌ها هم مثل مردم دچار اختلالات روانی هستند ! تتلو هم دچار اختلالات روانی است!

مسئولیت با کیست؟

مسئولیت با کیست؟ حق مردم و فرصت برابر وظیفه کیست؟ خودشان را کنار می‌کشند و وعده می‌دهند. در چنین موقعیتی هویت فردی از بین می‌رود، چون هویت فردی قابل فروش است، مثل فروش کلیه... هویت اجتماعی هم از بین می‌رود. در جامعه ما و میان افراد بالای 15 سال، از هر 4 نفر 1 نفر به گونه‌ای اختلال روانی دارد. خودکشی دارد جوانانه و زنانه می‌شود. تناقض هم در جامعه هست. به این معنی که مانور می‌دهند و شاخه به شاخه می‌پرند. حتی این مورد میان مسئولان خیلی شایع است طوری که مردم شک می‌کنند اصلا اهمیتی دارد؟ آیا مسئولان کف خیابان کنار مردمند یا ادا در می‌آورند؟

تتلو هم دچار اختلالات روانی است

کسانی که دنبال وجهه اجتماعی‌ بیش از چیزی که طرفداران هستند، می‌گردند، کمبود دارند. در مورد تتلو؛ طرفدار موسیقی‌اش هستم و هنرمند است اما چون درگیر مواد قوی است دچار اختلالات روانی هم هست که به اشکال مختلف خودش را نشان می‌دهد. کسی که معروف است و دچار اختلال روانی هم هست؛ او هم عقده‌ها و کمبودهایی دارد و موقع اظهارنظر خواه‌‌ناخواه حرف‌هایی می‌زند که با وضع جامعه جور در نمی‌آید. درمورد حجاب باید بگویم که اعتقاد دارم حجاب امری اجتماعی است؛ حجاب مطابق با عرف و جامعه. کسانی که به جامعه پشت کنند، توسط مردم طرد می‌شوند. درباره حجاب و انتخابات مورد سواستفاده قرار گرفت و در چنین شرایطی که تحت فشار هستند پارادوکس در رفتارش و کلامش می‌بینید. البته مردم هم بی‌انصافی می‌ند، یک نفر را بزرگ می‌کنند و بعد می‌خواند یک‌شبه سرنگونش کنند.

سلبریتی‌ها هم مثل مردم دچار اختلالات روانی هستند ! تتلو هم دچار اختلالات روانی است!

اجتماع در خطر است

جامعه افسرده است و شادی‌ای که درش می‌بینیم، تظاهر به شادی است و خنده و قه‌قهه اختلالات است و غیرعادی است. تنهایی بسیار زیاد است. مصرف موارد مخدر و افیون وقتی رواج دارد که آدم‌ها احساس تنهایی کنند. اجتماع در خطر است چون سلامت اجتماعی و احساس تعلق افراد به اجتماع رابطه مستقیمی دارند و اینکه فرد خودش را آینه اجتماع چطور می‌بیند؟ چه توقعی از کودک کار پس از ضربه‌های جسمی، جنسی و روحی هست؟ سیستم او را چنین بار آورده است.

پند و موعظه کار نمی‌کند

شخصیت آدم‌ها در 6 سال اول حدود 60 تا 70 درصد شکل گرفته است. نمی‌توان آدم‌ها را مرتب و پرهیزگار تربیت کرد. پند و موعظه کار نمی‌کند چون فرصت برابر برای رشد آدم‌ها لازم است و این زمانی است که مسئولان خودشان را رعیت مردم ببینند و ما را رعیت نبینند. مردم اعتماد کردند، رای دادند برای اداره امور و نه برای اینکه کاری از پیش نبرید.

همه سر دعوا دارند

5 میلیون پرونده نزاع و درگیری در میان 15 میلیون پرونده قضایی نشانه این است که در چه مرحله‌ای هستیم. الان همه سر دعوا دارند و از خانواده هم شروع می‌شود. درگیری و کشمکش و نزاع عاطفی که بدترین شکل است و درد بزرگ جامعه ماست.

گفت و گو از: سعید طاهری
منبع: دیباچه
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲