سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲  |  Tuesday, 19 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۸۹۷۸
تاریخ انتشار : ۵۰ : ۱۷ - ۲۱ مهر ۱۳۹۷

به گزارش «دیباچه»، «اقامت در تاتارستان به شرط سرمایه‌گذاری» این آخرین تبلیغی است که بعد از اقامت در ترکیه، گرجستان و ارمنستان به مجموع تبلیغات شبکه‌های ماهواره‌ای برای فارسی زبانان و به خصوص ایرانیان خواهان پناهندگی افزوده شده است. تبلیغاتی که تاکنون بسیاری از ایرانیان را راهی خرید املاک در این کشورها کرده است. با کاهش نرخ ازر مسئولین طرحی با عنوان اقامت 5 ساله در ایران به ازای 250 هزار دلار ارائه کرده‌اند تا از این طریق به اقتصاد کشور کمکی ویژه‌‌ای کرده باشند.

ایران برای چه کسانی می‌تواند محلی مناسبی برای زندگی باشد؟

ایران به واسطه فرهنگ و تمدن غنی ای که دارد می‌تواند برای جذب مهاجر قوی عمل کند، اما تاریخ و فرهنگ ایران تنها بهانه‌ای برای جذب مهاجر نیست بلکه موقعیت و مذهبی که کشورمان دارد مکان مناسبی برای افراد شیعه و سنی است، مردمانی که درکشورهایی مانند افغانستان، سوریه و عراق و... زندگی می‌کنند و دائما با جنگ‌وجدال دست‌پنجه نرم می‌کنند برای رهایی از اوضاع اسفناک کشور خود می‌توانند ایران رابه عنوان محل مناسبی برای زندگی انتخاب کنند تا از این طریق به آرامش برسند، گرچه که این آرامش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌خاطر، نسبی است اما می‌توان به عنوان گزینه مناسب به آن نگاه کرد چرا که از این طریق مهاجران می‌توانند به خواسته خود که آرامش است دست یابند. اما نکته‌ایی که موضوع را چالش‌برانگیز می‌کند آن است که آیا مهاجرانی که وارد ایران می‌شوند طبق تعریف گردشگری، گردشگر محسوب می‌شوند یا خیر؟ برای پاسخ به این سوال اگر سراغ مسئولان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برویم قطعا جنبه گردشگری آنان را تایید می‌کنند؛ اما از نظر فعالان گردشگری مهاجران جزء توریست به حساب نمی‌آیند، چرا که زمانی می‌توان از واژه گردشگری استفاده کرد که توریست از امکاناتی که در کشور وجود دارد استفاده کند و به واسطه استفاده از امکاناتی مانند رستوران، هتل و بازید از موزه‌های موجود و...... پول پرداخت کنند، تا از این طریق بتوان به اقتصاد کشور پول تزریق کرد.

در پی ماجرای جذب مهاجر و گردشگر چند روز گذشته خبری منتشر شد مبنی بر اعطای اقامت ایران به اتباع خارجی با سرمایه‌گذاری ۲۵۰ هزار دلاری که به موجب آن بسیاری از مردم واکنش نشان دادند و حتی در فضای مجازی به موضوعی برای طنز تبدیل شد. علت تبدیل شدن این موضوع به طنز چیزی جز اوضاع نابسامان ایران نیست که بسیاری از مردمان داخل کشور را ترغیب به مهاجرت کرده است.

ایران دیگر جای ماندن نیست!

تعداد قلیلی از ایرانی‌ها بر این باورند که ایران دیگر جای مناسبی برای ادامه زندگی نیست حالا با بیان این طرح عده‌ای به فکر فرو رفتند تا به نوعی بتوانند از آب گل‌آلود به نفع خودشان استفاده کنند. محقق شدن این طرح مستلزم راه طولانی است که نیازمند توجه و سیاست‌های مسولان است. عملی شدن این طرح برای شهروندان و سرمایه‌گذاران کشورهایی که پیش از این دریافت ویزای ایران برای آن ها بسیار دشوار بود به یک فرصت مناسب تبدیل شده است تا بتوانند سرمایه خود را چند برابر کنند. اما طبق نظرهای ضد و نقیضی که بین فعالان گردشگر و سازمان میراث فرهنگی وجود دارد در مرحله اول ما باید بدانیم که این مهاجران زمانی که وارد ایران می‌شوند جزء گردشگران محسوب می‌شوند و تاثیری بر اوضاع گردشگری کنونی دارند یا خیر؟

مهاجران گردشگر محسوب نمی‌شوند!

حمید ضرغامی (استاد رشته گردشگری)، در پاسخ به سوال «دیباچه»که ، مهاجرانی که وارد ایران می‌شوند گردشگر به‌شمار می‌آیند یا خیر؟ می‌گوید: این افراد به دلیل این که در جستجو شغل و محل سکونت در ایران هستند و قطعا مدت زمانی که در ایران حضور دارند بیش از یک سال است جزء گردشگر محسوب نمی‌شوند. وی می‌گوید: نمی‌توان گفت که این مهاجران تاثیری بر گردشگری ایران ندارند بلکه می‌توانند تاثیرات تعیین کننده‌ایی هم بدنبال داشته باشند. 

ضرغامی از تاثیراتی که مهاجران بر گردشگری ایران می‌گذارند می‌گوید: یک جنبه بدیهی و آشکاری وجود دارد، تبلیغ خلقیات ایرانیان است و می‌توانند به میهن‌دوستی و اتحادی که بین ایرانیان وجود دارد اشاره کرد، چرا که اخلاقیات ایرانیان باعث جذب گردشگر در کشور می‌شود.

فرهنگ ایران و ایرانی

او می‌گوید: ایرانیان در کشوری بافرهنگ و پیشینه کهنی زندگی می‌کنند و متوجه نمی‌شوند که فرهنگ و پیشینه قدیمی چه اثرات قوی در رفتار آنان دارد، ما ایرانی‌ها رفتار نادرست اجتماعی را می‌بینیم و درک می‌کنیم اما زمانی که یک غریبه با مردم ما سروکار دارد متوجه رفتاری می‌شوند که درون فرهنگ جوان و آن‌هایی که اصالت دیرینه‌ای ندارند آشکار نیست و این موضوع برای مهاجران جذاب است، تحقق این جریان به مبلغان در جمهوری اسلامی برمی‌گردد.

یکی از عواملی که ایران را به واسطه ورود سرمایه گذاران تهدید می‌کند، ورود پول‌های کثیف به کشور است. از آنجایی که ایران تا به امروز به عضویت یکی از نهادهای نظارتی بین المللی از جمله FATF در نیامده و هنوز پیوستن به آن در مراحل کسب رای از شورای نگهبان است، این امکان وجود دارد تا اقداماتی از قبیل پولشویی در آن صورت گیرد. با این حال ضرغامی معتقد است که قطعا سازوکاری نظارتی برای جلوگیری از این اتفاق در ایران وجود دارد چرا که امکان ندارد فرد خارجی در ایران سرمایه‌گذای کند و مسئولان بر آن نظارتی نداشته باشند و بدون نظارت بر این موضوع ادامه کار نتیجه‌بخش نخواهد بود.


گفت و گو از: زهرا شفاعی
منبع: دیباچه
برچسب ها: مهاجرت
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲