جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 19 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۸۹۶۴
تاریخ انتشار : ۵۱ : ۱۱ - ۱۷ مهر ۱۳۹۷

مهدیه بهارمست: در این فراز و نشیب های ارزی و بالا و پایین رفتن دلار که مانند فشار خون پایین و بالا می رود، بسیاری از مردم ناآگاه خانه و زندگی خود را تبدیل به دلار کردند تا در مدت کوتاهی سود بیشتری را کسب کنند ولی در یک شب قیمت دلار سقوط کرد، در کوچه و پس کوچه‌های فردوسی دلالان، دلار را از مردم مال باخته به قیمت 7 هزار تومان می‌خرند در صورتی که همان دلار را در کوچه بالای با قیمت 14 هزار تومان به همان مردم میفروختند.

با این وضعیت برخی کارشناسان اقتصادی کاهش قیمت یک شبه دلار را بر گردن شبکه‌های مجازی می‌اندازد و آنان را مسئول این آشوب میداند، که به نظر مخالفان این نظریه اگر فضای مجازی قدرت کنترل دلار را بعهده دارد این اوج سوء مدیریت بانک مرکزی را نشان میدهد. بانک مرکزی در این هیاهو عقب نیافتاده و اعلام کرده مردم میتوانند دلارای خود را با قیمت 9 هزار تومان به بانک مرکزی بفروشند! در ادامه «جهرمی وزیر ارتباطات» در واکنش به اتحاد مردم در شبکه‌های مجازی و نقش آن در سقوط قیمت دلار گفت: آیا در تیتر فردای روزنامه‌ها و طرح دیدگاه‌های صاحبنظران، به نقش شبکه‌های اجتماعی در همدلی ملی و سقوط دلار پرداخته خواهد شد؟

تا قبل از این ماجراها « حسین راغفر»  اقتصاددان گفته بود: « اگر وضع بدین گونه پیش رود قیمت دلار به 40 هزار تومان میرسد، افرادی که از این نوسانات ارزی سود میبرند حتما نسبتی با مسئولان حکومتی دارند، چرا که با اعدام کردن افرادی مثل «سلطان سکه» تغییری در اصل موضوع رخ نمیدهد، بلکه صورت مساله را پاک می‌کنند، افرادی که مخالف مذاکره نظام با آمریکا هستند وضعیت نابسامان اقتصاد ایران را تقصیر آمریکا می‌اندازند که در اصل هدف این گروه ایجاد زمینه کودتا برای آمریکاییان است.»

نقش دولت پررنگ دولت!

« راغفر » در پاسخ به سوال خبرنگار دیباچه درباره نقش شبکه‌های مجازی در سقوط دلار، گفت: اینکه میگویند عامل اصلی پایین آمدن دلار شبکه‌های مجازی هستند از پایه بی‌اساس است، بلکه خود دولت پشت قضیه است. در اصل قیمت ارز سقوط نکرده بلکه الان 4 برابر سال گذشته است. به طریقی دولت با افکار عمومی بازی می‌کند و این مشکلات را گردن شبکه‌های مجازی میاندازد تا آنان را برای دلار 14 هزار تومانی آماده کنند. که آن موقع مردم خدارو شکر کنند.

وی در ادامه افزود: دولت باید پاسخگویی کسانی که در قیل و دار ارزی ضرر کردند، باشد. در اصل بانک مرکزی به تمام بانک ها اعلام کرده دلار مردم را به قیمت کمتر بخرند، همش مهندسی افکار عمومی است.

دلار باید به 4 هزار تومان برسد...

راغفر درباره بدهی بانک‌ها به مردم و جایگزین کردن آنها با افزايش قيمت دلارها گفت: معلوم نیست بانک ها و سپرده گذاری ها با پول های مردم چيکار کردند، که حالا دولت تامین مالی بانک‌ها خصوصی را برعهده گرفته است. همان اقدامی که در آمریکا صورت گرفت، ایران هم همان کار را با برای تامین منابع مالی بانک‌ها انجام داد.

وی در ادامه افزود: بنده گفتم اگر این روندی که در این 6 ماه اخیر پیش میرود ادامه پیدا کند، قطعا دلار به 40 هزار تومان میرسد، دلار با 7 هزار تومان پیش رود به فروپاشی نظام اقتصادی کشور می انجامد و اگر موارد بدتر شود قطعا مشکلات بیشتر خواهد شد. زیرا که هزینه ها به شدت بالا نمیرود و تولید کننده ها قادر نخواهند بود کالا را تولید کنند و چون پول ما برای خارجی ها بی ارزش می شود، تمام منابع کشور را غارت میکنند و در کشورهای همسایه میفروشند. الان خود مردم با وانت « رب گوجه فرنگی » و غیره را  بار میکنند و در  لب مرز  آن ها را به فروش رسانده  و دلار میگیرند. در صورتی که مصرف کننده داخلی قادر نیست که این کالا را بخرد.

راغفر درباره افزایش دلار گفت: اگر دلار بیش از 13 هزار تومان شود شک نکنید دولت سقوط می‌کند. باید قیمت دلار به 3هزار یا 4 هزار تومان برسد، تا تولید کننده بتواند کار کند تا شغل ایجاد کند و مردم توان خرید خود را بازیباند. الان فقط مصرف کننده خارجی است که کالای ما را میخرد.

وی درباره دلار 4 هزار تومانی گفت: باید دلار به قیمت 4 هزار تومان برسد، در واقع دولت راهی غیر از این ندارد، زیرا که ادامه این نوسانات به استعفا و فروپاشی دولت می انجامد. خودت دولت هم مقصر است.


منبع: دیباچه
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی ووشو در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

هدف کسب بهترین نتیجه در آسیاست/ بدون تغییر ترکیب، راهی انتخابی جام جهانی خواهیم شد

۱۲:۰۸  -  ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
پربازدیدها
آخرین اخبار