جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 19 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۸۹۶۲
تاریخ انتشار : ۱۴ : ۱۰ - ۱۷ مهر ۱۳۹۷

مهیار علیزاده،آهنگساز برجسته کشور در گفتگویی اختصاصی به خبرنگار حوزه موسیقی دیباچه گفت: من در زمینه موسیقی پاپ صاحب نظر نیستم اما این موضوع را می‌دانم که امروز افرادی در موسیقی پاپ خواننده هستند وسالن‌های اجرا برای آنها پر می‌شود که اسم خواننده شایسته وبرازنده آنها نیست.

این هنرمند توانمند عرصه موسیقی در خصوص فعالیت‌های اخیر خود اظهار داشت: این روزها مشغول آماده سازی آلبومی با همکاری "محمد معتمدی" هستم که در این آلبوم چند تن ازهنرپیشه‌ها دکلمه خوانی دارند و محوریت اشعار آن برگرفته از آثار "مولانا" است.

وی افزود: علاوه بر این کار،آلبوم دیگری در دست دارم که سازهای آن کاملا "فیوژن" است؛آلبوم حاوی قطعاتی است که در برخی از آنها هم خوانندگی و هم نوازندگی کرده‌ام؛ اشعار این کار هم از آثار "مولانا" است و همچنین آلبوم بی کلامی به سبک کلاسیک در دست داریم که تهیه کنندگی آن بر عهده من و آهنگسازی آن را "امیرحسین علیرضایی" دستیارم، به انجام رسانده است.

مهیار علیزاده : کلام نقشی در ماندگاری آثار ندارد| افرادی خواننده شده اند که اسم خواننده شایسته آنان نیست!

وی که چندی پیش کنسرت نمایش"بگو کجایی" را با همکاری "سالار عقیلی" به روی صحنه برد، در رابطه با تجربه این کار گفت: مدت سه چهار سال است که "کنسرت نمایش" را به صورت موازی به عنوان یکی از شاخه‌های کاری‌ام انتخاب کرده‌ام و هر بار متناسب با امکاناتی که در اختیار داشته‌ایم،اعم از تهیه کننده،زمان و سالن، کار را آماده اجرا کرده‌ایم و در پروژه«بگو کجایی» تجربه خوبی با «سالار عقیلی» داشتیم که خوشبختانه مورد اسقبال مردم هم قرار گرفت. این اجرا در قالب کنسرت نمایشی بود که "رضا موسوی" کارگردانی آن و"مارال فرجاد" بازیگری آن را بر عهده داشت و در اجرای آخر هم "پویا امینی" ایفای نقش کرد.

مهیار علیزاده تصریح کرد: در این کار ،یک سری قطعات، مختص کنسرت نمایش به علاوه قطعاتی از کارهای "سالار عقیلی" که مورد علاقه طرفداران اوست،همچون قطعه"ایران من" و "وطنم" اجرا شد. این کنسرت نمایش یک سانس در "هتل اسپیناس پالاس" تهران وپس از آن سه شب متوالی در "تالار وحدت" به اجرا درآمد و بر این اساس فکر نمی‌کنم در تهران شرایط تمدید آن مهیا باشد اما احتمال دارد که در شهرستان‌ها این رپرتوار را اجرا کنیم. در تهران کنسرت نمایش جدیدی پیش رو داریم که به زودی جزئیات آن را به اطلاع علاقمندان خواهم رساند.

آهنگساز آلبوم موفق"حریق خزان" در رابطه با فضای حال حاضر موسیقی در کشور اظهار کرد: اهل حاشیه و نظر دادن در مورد کارهای دیگران نیستم و همیشه سعی می‌کنم تنها کار خود را بکنم. عده‌ای که منتقد این شرایط هستند به نظر من جوان وتازه کار هستند؛ به نظر من اگر به جای توجه به حواشی، انرژی خود را صرف فعالیت در حوزه کاری مان بکنیم قطعا موفق تر خواهیم بود. در هیچ جای دنیا مرسوم نیست که نوازنده‌ای که تازه دو سال است ساز به دست گرفته از اساتید قدیمی انتقاد کرده و بد وبیراه بگوید و یا هنرمندی که پدرش هم سابقه کار هنری داشته است یک مرتبه به اساتید رشته‌های سنتی آواز حمله کرده و آنها را مورد بی احترامی قرار بدهد تا با درست کردن حاشیه خودی نشان بدهد.

‌وی افزود: کشورهای صاحب فرهنگ در دنیا مدت زمان زیادی است از این فضا فاصله گرفته‌اند و کمتر پیش می‌آید که خواننده مشهوری از این کشورها برای خوانندگان دیگر ایجاد حاشیه کند؛این اتفاقات تنها در کشور ما و کشورهایی شبیه به ما رخ می‌دهد. به عقیده من،بهتر است،هنرمندان به جای صرف وقت وانرژی، در این قبیل امور ،به رشد کاری خود بپردازند.

مهیار علیزاده در خصوص وضعیت حال حاضر موسیقی پاپ عنوان کرد: من در زمینه موسیقی پاپ صاحب نظر نیستم اما این موضوع را می‌دانم که امروز افرادی در موسیقی پاپ خواننده هستند وسالن‌های اجرا برای آنها پر می‌شود که اسم خواننده شایسته وبرازنده آنها نیست.

مهیار علیزاده : کلام نقشی در ماندگاری آثار ندارد| افرادی خواننده شده اند که اسم خواننده شایسته آنان نیست!

این آهنگساز مطرح کشور در خصوص دلیل گرایش کمتر نسل جوان به موسیقی اصیل ایرانی بیان کرد: وقتی صدا سیما،سالن‌ها و بودجه‌های فرهنگی مملکت باید در اختیار موسیقی باشد و رسانه ملی باید کنسرت موسیقی ایرانی نشان بدهد اما نمی‌دهد مسلم است که جوانان با این موسیقی آشنا نمی‌شوند. در همه جای دنیا این اقدامات صورت می‌گیرد و موسیقی اصیل این کشورها در بطن ماجرا قرار داشته و الویت دارد.به طور مثال در کشور استانبول در کافه‌ها و رستوران‌ها موسیقی اصیل ترکی پخش می‌شود اما در شهر تهران تا به حال کی مشاهده شده که در مراسم‌ها،کافه‌ها و رستوران‌ها موسیقی سنتی پخش شود و این نشان دهنده بی هویتی ما است که هرکجا که وارد می‌شویم باید صدای خواننده غربی و یا در بهترین حالت، آهنگ‌های پاپ خیلی ضعیف را بشنویم.

وی در رابطه با نقش کلام در ماندگاری یک اثر گفت: کلام نقشی در ماندگاری یک اثر ندارد و کلام تنها بخشی از موسیقی بوده که می‌تواند بخشی از موسیقی جدی و یا موسیقی پاپ و تفننی باشد. موسیقی بی کلام معمولا در ژانر موسیقی جدی قرار می‌گیرد و تمامی موسیقی‌های تأثیرگذار در تاریخ، از نوع موسیقی بی کلام هستند ، در نتیجه کلام تأثیری در ماندگاری یک اثر ندارد. اینکه در ایران بین هنرمندان باب شده که می‌گویند"موسیقی ایرانی کلام محور است به این دلیل که به خواننده بهای بیشتری می‌دهد" درست نیست. همه جای دنیا کلام و ادبیات دارند و ادبیات کشورشان برای آنها اهمیت دارد اما به همان نسبت هم موسیقی بی کلام برایشان مهم است.

این آهنگساز در انتها ضمن ابراز تأسف نسبت به دانش کم افراد جامعه در زمینه موسیقی، اظهار داشت: ما در همه شاخه‌ها دچار کم سوادی هستیم،سطح دانش جامعه از وضعیت اقتصادی گرفته تا سینما وتئاتر پایین است. اگر از عموم مردم پرسش کنید که نام چند بازیگر را بگویند معمولا افرادی را نام می‌برند که حاشیه‌های زیادی داشته اما به لحاظ فنی و هنری در جایگاه پایینی قرار دارند و وقتی وضعیت جامعه به این صورت است طبیعی است که عموم مردم اسم مولف و آهنگساز را ندانند.

گفت و گو از :  اعظم صفایی


منبع: دیباچه
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی ووشو در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

هدف کسب بهترین نتیجه در آسیاست/ بدون تغییر ترکیب، راهی انتخابی جام جهانی خواهیم شد

۱۲:۰۸  -  ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
پربازدیدها
آخرین اخبار