پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳  |  Thursday, 28 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۸۹۵۴
تاریخ انتشار : ۲۷ : ۱۳ - ۱۴ مهر ۱۳۹۷

تقریبا نزدیک به یک هفته است که شاهد سیل نزول بازار ارز هستیم،کمپین نه به دلار حالا به کمپین نه به مسکن تغییر مسیر می خواهد بدهد،اما آیا قیمت مسکن به این آسانی و به مانند پایین آمدن نرخ دلار ،یک روزه نزولی چشمگیر خواهد داشت یا نه؟سوالی است که باید منتظر ماند و دید که طی روزهای دیگر سرنوشت بازار مسکن چه خواهد شد. در بهار امسال وضعیت ملک قرمز بود و مطابق اعلام مرکز آمار، متوسط قیمت آپارتمان در تهران ۴/ ۶ درصد نسبت به زمستان پارسال رشد کرد؛ اما متوسط اجاره بها در همین فاصله زمانی، رشد ۸/ ۵ درصدی را تجربه کرد. همچنین در ماه‌های اخیر خرید و فروش ملک راکد بود، درواقع کسی جرات ندارد ملک خود را بفروشد زیرا که معلوم نیست همان ملک را میتواند 2 ساعت بعد با همان قیمت بخرد یا نه!

چندی پیش نایب رئیس اتحادیه املاک تهران گفته بود: «درماه‌های اخیر و به‌دنبال افزایش قیمت مسکن و اجاره بها در شهر تهران، شاهد روند مهاجرت اقشار اجاره‌نشین از تهران به سمت شهرهای اطراف از جمله کرج، شهریار، پردیس، رودهن و مسکن مهر هستیم.»

با این وجود کارشناسان عقیده دارند قیمت مسکن هم پایین می آید و اعلام احتمالی سقوط مسکن کمی فضا را مبهم کرده است. از همین رو خبرنگار «دیباچه» به سراغ «مصطفی قلی خسروی» رئیس اتحادیه املاک رفت تا از تغییر و تحولات قیمتی بازار ملک  باخبر شود.

آقای خسروی نزول ارز چه تاثیری بر قیمت ملک گذاشته است؟

نظر ما بر این است که مردم نباید با دلار و طلا بازی کنند زیرا که بحث بسیار خطرناکی است. الان کسانی که دلار 12 تومان، 13 تومان خریده بودند امروزه با 7 تومان یا 9 تومان باید بفروشند و که صد در صد ضرر کردند. اما ما همیشه می‌گوییم ملک بخرید، زیرا در مملکتمان می‌ماند. ارز و طلا ممکن است به سرقت برود یا قاچاق شود. ولی مشاهده کردیم که سیل عظیمی از مردم ناآگاه تمام دارای خود را فروختند و تبدیل به طلا و دلار کردند، تا سود بیشتری ببرند. این افراد تا قبل از این حس زرنگ بودن بهشان دست داده بود. در صورتی که به اقتصاد کشور و مردم قشر ضعیف آسیب رساندند. درگذشته هم چنین اتفاقاتی افتاده بود و یک عده‌ای ضرر کرده‌اند.

در این کش مکش‌ها، ریزش قیمت ملک کاملا طبیعی است، زیرا که آن آقای سازنده هر متر ساختمان خود را با دلار محاسبه می‌کرده و ملکش را با نوسانات ارزی می‌فروخته است. البته تا ریزش کامل قیمت ملک مقداری طول می‌کشد.

به نظرتان چند درصد قیمت مسکن ریزش کرده است؟

بنظر بنده هنوز اثرش را بر قیمت مسکن نگذاشته، تاثیر آنی بر ملک زمانی مشخص می‌شود که قیمت دلار بالا می‌رود، ولی برای کاهش آن مقداری طول می‌کشد. به هر جهت باز بعضی‌ها با عجله پولشان را از بانک بیرون کشیدند و رفتند خانه خریدند، به هوای این‌که قیمت خانه سه برابر یا چهار برابر شود و بعد آن را بفروشند، با این کار مجددا تحولاتی در بازار خواهیم داشت؛ این‌جا که پای قیمت‌ها می‌رسد، معلوم می‌شود که چقدر حباب‌ها گرفته شده است. تا مشخص شدن قیمت‌ قطعی مسکن دو، سه روز یا حداکثر 10 روز دیگر کار دارد.

پیش‌بینی شما چیست؟

در آینده نزدیک ما شاهد کاهش بیش از 30 درصدی قیمت ملک هستیم.

امکان دارد مقطعی باشد؟

نمی‌خواهم بگوییم مقطعیست، که مبادا مردم ناامید شوند ولی احتمال همه چیز است. اگر بگوییم مقطعی است، فوری دوباره یک عده هل می‌زنند و شروع به خرید بی رویه می‌کنند. چون در اوایلی که دلار بالا رفت ، شتابزدگی رسانه‌ها باعث شد تا مقداری به نوسانات اقتصادی دامن زدند و دلار بیشتر بالا رفت، همین الان هم که آمده پایین، بهتر است، باز شتاب‌زدگی نکنیم.

می‌گویند دولت میخواهد دلار را از مردم بگیرد، بعد از یک مقطعی دوباره قیمت دلار را ببرند بالا و دوباره آن را به مردم بفروشند. آیا این فرضیه واقعیت دارد؟

یعنی دولت دارد با مردم بازی می‌کند؟

بله!

نه، دولت هیچ وقت این کار را نمی‌کند؛ چنین کاری را اگر دولت بکند، خیانت محض است. مگر می‌شود دولتی که خودش دلش می‌خواهد ثبات قیمت و رفاه برای مردم فراهم کند، بیاید یک چنین بازی‌ای را بکند؟ از این‌ها نیستیم ما...

گزارش از: مهدیه بهارمست 


منبع: دیباچه
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲