جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 19 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۸۹۳۷
تاریخ انتشار : ۵۲ : ۱۰ - ۰۷ مهر ۱۳۹۷

آهنگساز و نوازنده «پری کجایی» گفت: وقتی رسانه ملی در ایام محرم تعزیه و موسیقی مذهبی پخش نمی کند نشان دهنده این است که مسئولان جایگاهی برای موسیقی در نظر نگرفته اند و از این هنر حمایتی نمی شود.

سامان احتشامی در گفت و گو با خبرنگار موسیقی دیباچه درباره علت عدم ساخت موسیقی محرم از سوی خوانندگان اظهار کرد: ابتدا باید بدانیم که موسیقی بطور کلی در کشور ما چه جایگاهی دارد؛وقتی در صدا و سیما به انواع آیین های مذهبی مانند تعزیه که یکی از مهم ترین و بهترین رسوم، نمایش و کارهای فرهنگی و هنری کشور است هیچ اهمیتی داده نمی شود، دیگر نمی توان انتظار داشت که از موسیقی مذهبی حمایت شود.

این آهنگساز با اشاره به اینکه تعزیه و موسیقی مذهبی در ماه محرم از صدا و سیما پخش نمی شود، گفت: رسم است به منظور غم انگیزبودن واقعه کربلا در تعزیه ها از ساید درام، درام، طبل، شیپور و سازهای بادی نغماتی بهره می گیرند تا این سانحه وحشتناک هر چه بیشتر غمگین و البته زیبا نمایش داده شود.

احتشامی با اشاره به اینکه آیین خوب و بد در کشور ما تشخیص داده نمی شود، ادامه داد: وقتی تعزیه و موسیقی مذهبی از رسانه ملی پخش نمی شود، نمی توان انتظار داشت که موسیقی مذهبی و مداحی سلامتی داشته باشیم.

** صدا و سیما برنامه ای برای موسیقی مذهبی تولید نمی کند

آهنگساز و نوازنده «پری کجایی» در ادامه درباره علت کاهش ساخت آهنگ های مذهبی توسط خوانندگان اظهار کرد: ساخت موسیقی توسط خوانندگان به هزینه های بسیاری نیاز دارد اما متأسفانه هیچ نهادی از هنرمندان برای ساخت این نوع آثار حمایت نمی کند.

احتشامی ادامه داد: مداحی در مساجد به هزینه بسیاری نیاز ندارد، هرفردی درحالی می تواند با یک میکروفن در سیلی از جمعیت که موسیقی را به خوبی نمی شناسند مداحی کند؛موسیقی مذهبی به صورت جدی نیاز به هزینه های هنگفتی دارد که حمایت مالی هم نمی شود.

وی با اشاره به اینکه مشکلات روزانه مردم به قدری است که دیگر از موسیقی مذهبی به خوبی استقبال نمی کنند، گفت: برای ابراز ارادت خود نسبت به امام حسین(ع) یک شهادت نامه با صدای احسان کرمی ضبط کردم اما هنگامی که سایر هنرمندان این اثر را در شبکه های مجازی پخش کردند با عدم استقبال مردم به دلیل اوضاع نا به سامان جامعه رو به رو شدیم.

آهنگساز پیشکسوت با اشاره به اینکه عدم حمایت از آثار مذهبی باعث کاهش تمایل هنرمندان نسبت به تولید این گونه موسیقی شده است، افزود:هنرمندان دیگر مانند گذشته انگیزه های چندانی برای ساخت آثار مذهبی ندارند.

احتشامی ادامه داد: از سوی دیگر وقتی در صدا و سیما حتی یک برنامه 15 دقیقه ای برای موسیقی مذهبی وجود ندارد، نشان دهنده این است که جایگاه ویژه ای برای موسیقی قائل نمی شوند.

** هنرمندان در محرم برای دل مردم مداحی کردند

احتشامی همچنین درباره مداحی خواننده ها در دهه اول ماه محرم در دسته ها و تکیه ها گفت: همه مردم در این روزها به فرهنگ و مذهب کشورشان احترام می گذارند، هنگامی در این ایام در کلاس های درس موسیقی حاضر می شویم به احترام ائمه از شنیدن آهنگ های شاد خودداری می کنیم.

وی افزود: اعیاد هنگام شنیدن آهنگ های شاد و محرم و ایام سوگواری هنگام شنیدن آثار غمگین است بنابراین یک هنرمند هم می تواند در شادی و هم ناراحتی مردم برایشان آهنگ بخواند.

این آهنگساز با اشاره به اینکه هنرمندان در ایام سوگواری نمی توانند اجرا کنند، خاطر نشان کرد: مداحی راهی است که در این ماه ها هنرمندان درآمدی کسب کنند البته عده ای هم ممکن است که برای آرامش دل خود و ابراز محبت نسبت به ائمه دست به مداحی بزنند.

احتشامی یادآور شد: خواننده های خوش صدایی مانند بهنام بانی و امید حاجیلی که همیشه برای شادی مردم آهنگ خواننده اند در این ایام هم با توجه به فرهنگ کشور برای دل مردم که شادی نمی طلبد، مداحی کردند.

گفت و گو از: نازنین میرزایی


منبع: دیباچه
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی ووشو در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

هدف کسب بهترین نتیجه در آسیاست/ بدون تغییر ترکیب، راهی انتخابی جام جهانی خواهیم شد

۱۲:۰۸  -  ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
پربازدیدها
آخرین اخبار