جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 29 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۸۹۲۷
تاریخ انتشار : ۱۸ : ۱۷ - ۰۴ مهر ۱۳۹۷

محمد حسن گودرزی  : جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی زبان که از سال 1956 به طور مرتب توسط آکادمی اسکار به بهترین فیلم خارجی زبان (غیر انگلیسی زبان) داده شده یکی از جوایز اسکار هست که این رقابت آمریکایی و هالیوودی را تبدیل به رقابتی بین المللی می کند. با این همه تاریخ اسکار بهترین فیلم خارجی زبان پر از انتخاب های غافلگیر کننده بوده و گاهی فیلمی که بیشترین شانس برایش تصور می شده از سوی کشور سازنده برای اسکار معرفی نشده و گاهی این انتخاب ها با جنجال هایی هم همراه می شود.

در طول تاریخ اهدای جایزه بهترین فیلم خارجی زبان، کشورهای ایتالیا، فرانسه و ژاپن با 64 بار معرفی فیلم به اسکار رکورد دار هستند. در بین کشورهای برنده جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی زبان هم ایتالیا با 14 بار برنده شدن این جایزه و فرانسه با 39 بار راهیابی به جمع 5 نامزد نهایی رکورد دار هستند. باید به این نکته هم اشاره شود که از سال 1947 جایزه ای به بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان اعطا می شد و اعطای جایزه در بخش اختصاصی به نام بهترین فیلم خارجی زبان از سال 1956 آغاز شد.

در شرایطی که به پایان وقت معرفی نمایندگان کشورهای مختلف برای حضور در اسکار 2019 و بخش بهترین فیلم خارجی زبان نزدیک می شویم که برخی از این انتخاب ها باعث بروز مشکلاتی شده اند.

به گزارش Indiewire، انتخاب نماینده کنیا برای اسکار 2019 خالی از جنجال نبود.  فیلم رفیقی (Rafiki) که ماجرای جنجال برانگیزی را در مورد دو زن روایت می کند از سوی دادگاه عالی این کشور توقیف و از اکران آن جلوگیری شد. این در حالی بود که این فیلم در جشنواره کن امسال به نمایش درآمده و نقد های نسبتا مثبتی هم دریافت کرده بود.

با این همه دادگاه عالی کنیا رای خود را برای توقیف این فیلم به مدت 7 روز برداشت تا این فیلم بتواند شرایط حضور به عنوان نماینده این کشور را در اسکار امسال کسب کند. براساس قوانین اسکار فیلم معرفی شده از هر کشور باید در طول یکسال گذشته به مدت یک هفته نمایش تجاری (که برای آن بلیط فروخته شود) داشته باشد.

در اروپا هم عدم انتخاب آخرین ساخته اولیور آسایاس (Olivier Assayas) به نام "زندگی دوگانه" (Non-Fiction) از سوی کمیته معرفی نماینده فرانسه به اسکار باعث انتقاد شدید این کارگردان شد.

واریتی گزارش داد آسایاس در گفت و گویی که با این سایت داشت با اشاره به سابقه فیلم سازی خود گفت: من از سال 1986 فیلم ساختم و فکر می کنم یکی از معدود کارگردانان فرانسوی هستم که از سال 1994 تا کنون در ایالات متحده فیلم هایم اکران  شده است. هیچکدام از آن ها قبلا برای جوایز اسکار انتخاب نشده اند و من هرگز اهمیت نمی دهم. اما "زندگی دوگانه" فیلم متفاوتی است زیرا یکی از معدود فیلم هایی است که در جشنواره های ونیز، تورنتو، نیویورک و تلوراید حضور داشت."

فیلم آسایاس برای معرفی به جوایز اسکار باید تا 30 سپتامبر در این کشور به نمایش عمومی در بیاد اما به دلیل اینکه این فیلم قرار است 16 ژانویه 2019 در این کشور نمایش داده شود از شرایط معرفی به عنوان نماینده فرانسه محروم است. این اتفاق قبلا در سال 2013 برای فیلم "آبی گرم ترین رنگ است" هم رخ داده بود و علیرغم اکران در جشنوراه های مختلف از جمله کَن، نتوانست به عنوان نماینده فرانسه در اسکار شرکت کند.

 

جایزه اتحادیه تهیه کنندگان فیلم بریتانیا به بازیگر آمریکایی

 

به طور کلی بازیگران سینما که وارد عرصه کارگردانی سینما می شوند به دلیل شناختی که از صحنه بازیگری و فیلمسازی دارند در پشت دوربین نیز خوب عمل می کنند و معمولا فیلم های این افراد، فیلم های قابل قبول و خوبی از آب در می آید. نمونه این افراد در تاریخ سینما بسیارند که می توان از کلینت ایستوود، سیلوستر استالون، اورسن ولز، جورج کلونی، مل گیبسون و رابرت ردفورد به عنوان برخی از موفقترین بازیگران در عرصه کارگردانی نام برد.

حالا یکی از بازیگران مطرح سینمای آمریکا در اولین تجربه فیلمسازی خود با تحسین رو به رو شده است.

به گزارش هالیوود ریپورتر، فیلم گمشده در لندن (Lost in London) به کارگردانی وودی هارلسون علیرغم اینکه فیلم کم سر و صدایی بود و سال گذشته اکران محدودی داشت اما با استقبال منتقدان رو به رو شد.

قرار است روز شنبه 22 سپتامبر اتحادیه تهیه کنندگان فیلم بریتانیا (Production Guild of Great Britain) جایزه خود را به هارلسون به خاطر ساخت این فیلم اهدا کند. فیلم گمشده در لندن ماجرای هارلسون را بیان می کند که در یک شب در لندن حوادثی برایش رخ می دهد تا کارش به زندان بکشد.

 

سریال جدید شبکه CBS براساس یک سریال اسپانیایی

 

فیلم ها و سریال هایی با موضوع پلیس هایی با نیرو های ماورا طبیعی و غیر عادی یکی از سبک فیلم هایی است که سینمای علمی و تخیلی به آن بار ها پرداخته است که نمونه بارز آن سری فیلم های پلیس آهنی یا فیلم قاضی دِرِد می باشد.

حالا شبکه CBS تصمیم گرفته که سریالی پلیسی و با تم ماورا طبیعه بسازد.

به گزارش  Variety، شبکه CBS تصمیم دارد که براساس سریال اسپانیایی (Estoy Vivo) سریالی جدید ساخته و به نمایش بگذارد.

داستان این سریال براساس مرگ یک پلیس الکلی نیویورکی است که شانس دوباره ای برای بازگشت به زندگی و پیدا کردن قاتل خود را با زندگی در قالب یک پلیس دیگر تجربه می کند.

هنوز اطلاعاتی در مورد بازیگران و تاریخ نمایش این سریال بیرون نیامده اما دیوید ویلکاکس (David Wilcox) نویسندگی و تهیه کنندگی آن را برعهده خواهد داشت.

 

منبع: دیباچه
برچسب ها: تونل سینما ، دیباچه
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲