سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Tuesday, 23 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۸۸۹۹
تاریخ انتشار : ۲۷ : ۰۹ - ۲۶ شهريور ۱۳۹۷

رضا ایرانمنش،بازیگر سینما و تلویزیون که این روزها حضور کمرنگی در این عرصه دارد درگفتگو با خبرنگار دیباچه گفت: با درصد ناچیزی از بودجه فیلم"محمد رسول الله" می‌توانستند از بچه های مظلوم جنگ فیلم دفاع مقدسی بسازند و وضعیت حال آنها را نشان بدهند.

این بازیگر درخصوص وضعیت حال حاضر سینما و تلویزیون در کشور اظهار داشت:اتفاق بدی که چندین سال است،گریبان جامعه هنری، را گرفته و هم در سینما و هم در تلویزیون شاهد آن هستیم،وابستگی به بخش‌های خصوصی است.این بزرگترین معضل برای هنر یک مملکت است که هنرمندان پیشکسوت آن مجبور باشند برای ایفای نقش و عرضه هنرشان، اسپانسر داشته باشند.

وی افزود: این اتفاق باعث تشکیل باند و مافیا در حوزه سینما و تلویزیون شد و برخی از طریق برقراری ارتباط با ارگان‌های خاص ،برندها و کارخانه‌های مختلف شروع به کار کرده و گروه خود را دارند. امروزعده‌ای خاص کار می‌کنند و عده‌ کثیری از هنرمندان و پیشکسوت‌ها خانه نشین هستند؛ به نظر من با این روند شاهد اتفاق خاصی نخواهیم بود و امیدی به اصلاح این شرایط نیست، چرا که وضعیت فرهنگی ما روز به روز بدتر شده و بهتر نخواهد شد.

بازیگر فیلم "سجاده‌ آتش" ضمن اشاره به این نکته که دلیل بروز مشکلات در عرصه هنر،عدم دلسوزی مسئولان است" گفت: هنر دغدغه مسئولان کشور نیست و برای آنها اهمیتی ندارد که فیلم خوب ساخته شود؛ وقتی که خود متولیان هنر و کسانی که باید از هنر حمایت کنند، این دغدغه را ندارند طبیعی است که گامی برای رشد آن برنمی‌دارند و تنها در چارچوب شعار دادن حرکت می‌کنند. سالیان سال است که ما واژه تهاجم فرهنگی را می‌شنویم به این معنی که در جریان فرهنگی به ما هجوم شده است پس در برابر این هجوم باید دفاع شود، در حالیکه در شرایط امروز آیا با این قبیل برخوردها ما در حال دفاع هستیم! خیر ما بدتر درحال پس زنی هستیم. امروز اکثریت مردم ما از تلویزیون فراری هستند یا به طور مثال وقتی فیلمی فروش می‌کند،فورا خوشحال شده می‌گویند فلان فیلم فروش بالایی داشته، اما آیا به بار فرهنگی فیلم و بازخورد فرهنگی آن توجه می‌شود.؟

وی در ادامه افزود: مردم امروز به دنبال معناگرا بودن و انتخاب فیلم خوب نیستند و تنها برای وقت گذرانی و تفریح به سینما می‌روند و بار فرهنگی فیلم را در نظر نمی‌گیرند. از طرفی مسئولان، گاهی تنها تقصیر را بر گردن مردم می‌گذارند و این موضوع را درنظر نمی‌گیرند که به طور مثال" تولیدات تلویزیون چگونه است"؛ سابق بین 50 تا 100 کارگردان کار می‌کردند و هر کدام دیدگاه و سبکی خاص داشته و به ژانری جذاب می‌پرداختند. اما امروز کارگردانی که در ژانری خاص تجربه کار ندارد، صرفا به دلیل اینکه فلان ژانر فروش خوبی داشته به طرف تولید کار در همان ژانر می‌رود؛ درواقع سینما،صنعتی شده وتنها به بخش صنعت در فیلم‌ها توجه می‌شود. اسپانسر می‌گوید این میزان برای فیلم خرج می‌کنم تا این میزان فروش کند و کاری به تأثیری که فیلم بر جامعه می‌گذارد ندارد،چراکه نگاه فرهنگی وجود ندارد.

این هنرمند جانباز در رابطه با وضعیت سینمای دفاع مقدس اظهار کرد: من بارها گفته‌ام که خاک پای جانبازان هستم و تنها نام جانباز را به یدک می‌کشم؛ به عنوان نماینده ای از طرف این عزیزان می‌گویم"مسئولان به دنبال این هستند که بچه‌های دفاع مقدس فراموش شوند"؛ این اتفاقی عمدی است که روز به روز بدتر می‌شود. در هیچ کجای دنیا نمی‌بینید که با یادگاران جنگ این گونه برخورد کنند؛ سابق یعنی در دهه شصت و هفتاد باز یادی از رزمندگان میکردند و فیلم‌هایی پیرامون دفاع مقدس ساخته می‌شد،اما بعد از آن بچه‌های دفاع مقدس را بایکوت کردند.

وی افزود: اینها کاری کردند تا "ابراهیم حاتمی کیا" که کارهای شاخص و عدیده‌ای در دفاع مقدس ساخته به کارهای تجاری روی آورد به طوری که امسال هم فیلم سفارشی "به وقت شام" را ساخت و درواقع سفارشی ساز شد. مرحوم" ملاقلی پور" هم بر سر این مسائل دق کرد ومرد؛ کارگردانانی همچون"احمد مراد پور"،"حسن برزیده"و"علی شاه حاتمی" به نوعی سرکوب و فراموش شدند ودراصل قصه‌های جنگ از یادها رفت.

قاطعانه می‌گویم عمدا این‌ کارها صورت گرفته تا رشادت،شهامت وشجاعت بچه‌های جنگ را نشان ندهند و جفایی که به این افراد، بعد از هشت سال دفاع مقدس شد،در هیچ کجای دنیا نشده و حتی قوم تاتار وعثمانی این کار را نکرده‌اند. یکی از مسئولین چندی پیش به من گفت"دستور اکید داریم که به شما رسیدگی نکنیم" واقعا این موضوع تأسف بار است.

بازیگر سریال تلویزیونی اصحاب کهف در ادامه گفت: من فیلم جنگی زیاد بازی کرده‌ام و دائم در بین مردم هستم وهنوز به یک نفر نرسیده‌ام که بگوید چرا این همه به موضوع جنگ پرداخته می‌شود. اتفاقا عکس این صادق است و هرکه را می‌بینم می‌گوید"چرا فیلم دفاع مقدس ساخته نمی‌شود". من مدتی فکر می‌کردم به دلیل پر هزینه بودن ساخت فیلم‌های جنگی،کمتر کارگردانی اقدام به ساخت این گونه فیلم‌ها می‌کند اما وقتی دیدم نظام برای ساخت فیلم "محمد رسول الله" این همه هزینه کرد تا "مجید مجیدی" این فیلم را که هیچ بازخوردی نداشت و استقبالی هم از ان نشد بسازد، نظرم تغییر کرد. نسخه خارجی این فیلم تأثیرگذار تر بود و در تاریخ هم هیچ کس به این فیلم نگاه نخواهد کرد،چرا که گاهی ما مشابه یک کار خارجی موفق را می‌سازیم که از آن کار خارجی موفق تر و تأثیرگذارتر باشد اما ما کاری کردیم که آبروی "حضرت رسول اکرم" را هم بردیم.

وی افزود: برای این کار این همه هزینه می‌کنند اما برای ساخت فیلم جنگی که یک چهارم آن هم هزینه نمی‌برد،قدمی بر نمی‌دارند. این همه جنگ و حتی عواقب جنگ داستان‌های جذاب دارد. به طور نمونه در همین زمان،ما در مذام اتهام هستیم؛به طوری که برخی گمان می‌کنند ماشینی را که از دسترنج خود خریداری کردیم؛بنیاد جانبازان به ما داده است. اگر فرزندانمان در فلان مدرسه یا دانشگاه برود می‌گویند،سهیمه داشته است؛درصورتی که من نه خودم از سهمیه استفاده کرده‌ام ونه فرزندانم.

من فرزندان جنگی را می‌شناسم که به نان شب خود محتاج هستند؛ چند روز پیش یکی از جانبازان با من تماس گرفت و سراغ خیریه‌ای برای فراهم کردن کیف،کفش و لوازم تحریر فرزند خود بود؛ به نظر شما این مسأله زشتی برای مسئولان یک کشور نیست! به نظر من نظام به گونه‌ای عمل کرده که مردم بچه‌های جنگ وحماسه‌های جنگ را فراموش کنند. زمانی فکر می‌کردم بحث تنها برسر کمبود بودجه است که فیلم‌های دفاع مقدسی ساخته نمی‌شود اما وقتی فیلم "محمد رسول الله" را دیدم نظرم عوض شد. با درصد ناچیزی از بودجه آن فیلم می‌توانستند از بچه های مظلوم جنگ، فیلم دفاع مقدسی بسازند و وضعیت حال آنها ر ا نشان بدهند؛ اما تا به حال راجع به آزادگان و اسرای ما، چند فیلم ساخته شده است؟!؛این عزیزان تا این اندازه مظلوم هستند و هیچ کس نفهمید در طول دوران اسارتشان در جنگ چه بلاهایی برسرشان آمد؛ امروز نسل نوجوان وجوان اگر بخواهد راجع به دفاع مقدس و بچه‌های جنگ بداند،چه باید بکند و از کجا باید اطلاعات کسب کند؟ قاطعانه می‌گویم؛ امروز مردم از یادآوری جنگ و ساخت فیلم‌های دفاع مقدسی خسته نیستند، این مسئولان هستند که از حمایت فرزندان جنگ وپرداختن به این موضوعات خسته شده‌اند.

گفت وگو از:اعظم صفایی


منبع: دیباچه
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار