جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 29 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۸۸۸۳
تاریخ انتشار : ۲۸ : ۰۹ - ۲۱ شهريور ۱۳۹۷

شادمهر راستین فیلمنامه‌نویس مطرح سینما در گفتگو با خبرنگار حوزه سینما و تئاتر دیباچه در رابطه با موضوع انتخاب فیلم برای مراسم اسکار در سال جاری اظهار داشت: خانه سینما هرچقدر که در حوزه تصمیم‌گیری دولتی حضور کم‌تری داشته باشد مسائل مربوط به دولت را کمتر به دوش دارد. اسکار جایزه‌ای دولتی است و فیلم‌هایی به این آکادمی می‌توانند راه پیدا کنند که دولت‌ها آنها را تأیید کرده باشند و از این جهت که خانه سینما حافظ حقوق و منافع صنفی است و قصد آن اکران همه فیلم‌ها است نمی‌تواند در حوزه انتخاب فیلم برای مراسم اسکار گزینه مناسبی باشد.

راستین خاطرنشان کرد: خانه سینما اگر بخواهد در این حیطه ورود پیدا کند باید خود را در محدودیت‌های دولتی قرار دهد که به نظر من اتفاق خوبی نیست. از نظر من انتخاب نماینده ایران در مراسم اسکار توسط دولت اتفاق بهتری است و خانه سینما می‌تواند می‌تواند بر این انتخاب نظارت داشته و پیشنهادات و انتقادات خود را ارائه دهد اما مسئولیت انتخاب فیلم بهتر است که در نهایت برعهده دولت باشد.

این فیلمنامه‌نویس در ادامه اظهار داشت: انتخاب نماینده ایران در اسکار توسط خانه سینما در شرایط بسیار خاصی می‌تواند اتفاقی مطلوب باشد که نیاز به یک برنامه‌ریزی ۲۰ ساله دارد. موفقیت فیلم‌های اصغر فرهادی در مراسم اسکار هیچ ارتباطی با سینمای ایران ندارد و این اتفاق نشأت گرفته از استعداد شخصی وی و گروهی است که با آن کار می‌کند. بر خلاف ایران هر کشوری که بخواهد در اسکار شرکت کند استانداردسازی‌های لازم برای این مراسم را صورت می‌دهد و از آنجا که سینمای ما هیچ ارتباطی با سینمای آمریکا ندارد و همه استانداردها شخصی است موفقیت در آکادمی اسکار برای ما بیشتر مربوط به شانس می‌شود.

وی افزود: در سال‌های گذشته ما شاهد انتخاب‌ها و اعمال سلیقه‌های شخصی برای انتخاب فیلم‌ها در مراسم اسکار بودیم. به عنوان مثال یک سال تصمیم به تحریم این مراسم گرفته شد و فیلم «یه حبه قند» به این مراسم معرفی نشد ولی در سال‌های اخیر اتفاق خوبی که در این مسأله اتفاق افتاده ثابت شدن اعضای آکادمی اسکار برای ما است و افراد در انتخاب آثار به مراسم اسکار به یک نظر مشترک رسیده‌اند.

فیلمنامه‌نویس فیلم سینمایی «به همین سادگی» در ادامه تصریح کرد: برنده شدن جایزه اسکار به طور کلی برای سینمای ما نمی‌تواند دستاورد چندان خوبی داشته باشد. مطمئناَ این جایزه می‌تواند به سینمای ما اعتبار بخشد اما به طور مستقیم اسکار نمی‌تواند تأثیر مثبت چندانی در سینمای ایران داشته باشد. تنها نکته مثبتی که می‌تواند وجود داشته باشد مربوط به سازندگان فیلم و خود فیلم است که آنها را در عرصه‌های مختلف مطرح کرده، فیلمشان دوباره اکران شده و مطمئناَ‌ با استقبال بسیار خوبی روبرو می‌شود که این مسائل فقط می‌تواند اتفاقاتی خوشایند برای سازندگان آن فیلم باشد. برنده شدن جایزه اسکار توسط اصغر فرهادی این اتفاق را برای فیلمسازان ما از آرزویی دست نیافتنی به آرزویی دست‌یافتنی تبدیل کرده است.

راستین در پایان اظهار داشت: امسال فیلم‌های خوبی برای انتخاب در مراسم اسکار از سوی ایران وجود دارند که امیدوارم اعضای هیأت انتخاب بتوانند بهترین فیلم را برای معرفی به این مراسم انتخاب کنند. من بسیاری از فیلم‌های مورد نظر را ندیده‌ام ولی در چند فیلمی که دیدم فیلم‌های خوبی وجود دارند.


منبع: دیباچه
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲