پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Thursday, 25 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۸۸۷۹
تاریخ انتشار : ۰۸ : ۱۳ - ۲۰ شهريور ۱۳۹۷

فاطمه شعبانی :اینطور به نظر می‌رسد که اخلالگران اقتصادی بیکار ننشسته و اینبار انگشت روی نقطه حساسی گذاشته اند تا بتوانند با احساس نارضایتی در مردم به مقاصد خودبرسند. گرانی و کمبود پوشک در چند روز اخیر دغدغه جدیدی را برای خانواده هایی که نوزاد دارند به وجود آورده است. مردم شاید بتوانند کمبودهای مربوط به خودشان را تحمل کنند اما کمبودهای مرتبط به کودکان و نوزادان را به سختی تحمل می‌کنند این موضوع آنقدر بااهمیت است که رهبرانقلاب در دیدار با اعضای هیئت دولت به این نکته اشاره کردند. چند و چون گرانی و کمبود پوشک را با دکتر« ولی ملکی» سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن  مجلس درمیان گذاشته ایم.

کمبود پوشک تا چه اندازه واقعی است و تا چه حد تابع جو روانی ایجاد شده برای نارضایتی درجامعه است؟

اول از همه باید همگی باور کنیم که ما در حال حاضر درگیر یک جنگ اقتصادی همه جانبه هستیم. ما تجربه 8 سال دفاع مقدس را داریم در آن سالها مردم مسئولین را باور داشتند و همه جوره همکاری می‌کردند و همه دست به دست همدیگر داده بودیم تا کمبود احساس نشود اما درحال حاضر با توجه به اینکه الگوی مصرف هم عوض شده، قضیه برعکس شده است. با قاطعیت می گویم: ما به هیچ عنوان قحطی پوشک نداریم واین قضیه ساختگی است! مگر مصرف پوشک ما به یکباره بالارفته است؟ دقیقا مثل قضیه مسکن و خودرو، مگرمصرف مسکن و خودرو ما به یکباره بالا رفت که قیمت ها بالارفته است؟. اینها حاشیه بازار و نتیجه پولهای سرگردان است. مردم به نوعی برای خرید حریص شده اند و این فرهنگ غلط است که به این شرایط بیشتر دامن می‌زند. از طرف دیگر شبکه غلط توزیع و دلال ها و محتکرها و مغازه هایی که انبارهای ثانویه دارند باعث مشکلات موجود شده است..

عدم ترخیص مواد اولیه از عوامل دیگر کمبود پوشک است بطوریکه می گویند 2 برند بزرگ پوشک حاضر به ترخیص مواد اولیه شان در گمرک نیستند؟

این قضیه صحت دارد بعضی تولید کننده ها مواد اولیه پوشک را وارد کرده اند اما با این وجود حاضر به تولید نیستند؛ عده دیگری هم مواد اولیه را وارد کرده اند اما ازگمرک ترخیص نمی‌کنند گویا خودشان می‌خواهند به این مشکلات بیشتر از پیش دامن بزنند.

به نظر می‌رسد که در چند هفته اخیر پوشک خارجی هم در بازار کم شده و دلیلش هم کاهش واردات پوشک خارجی است؟

بدیهی است که پوشکهای خارجی در بازار کمیاب شده باشد قبلا غالب پوشک وارداتی از راه قاچاق وارد می‌شد اما در حال حاضر راههای قاچاق سفت و سخت شده و نسبتا قاچاق قابل کنترل شده است و آنهایی که پوشک را از مبادی رسمی وارد نمی‌کردند الان نمی‌توانند کارشان را انجام بدهند و به طبع پوشکهای خارجی موجود در بازار باید هم گران و هم کمیاب شود.

یکی از دلایلی که برای گرانی پوشک قید می‌کنند رشد صادرات پوشک است. با توجه به بالارفتن قیمت دلار تولیدکننده ترجیح می‌دهد به جای اینکه جنسش را به ریال بفروشد به دلار بفروشد این موضوع تا چه حد به واقعیت نزدیک است؟

بعید می دانم اصلا این قضیه صحت داشته باشد و در این ماههای اخیر صادرات ما در این حد رشد داشته باشد. قاعدتا تا وقتی بازار داخلی اشباع نیست غیرممکن است تولید کننده جنسش را به کشورهای دیگر صادر کند فی نفسه می‌گویم نه این قضیه اصلا صحت ندارد.

هرروز دراخبار می‌شنویم که فلان مقدار پوشک احتکارشده کشف شد؛ به نظر می‌رسد با محتکران آنطورکه باید و شاید برخود قاطع نمی‌شود که درس عبرت برای دیگران شود؟

نمی‌شود گفت که با محتکر برخورد لازم نمی شود بلکه برخورد می‌شود اما قوه قضاییه روش خاص خود را دارد و یک پرونده مفسد اقتصادی و محتکر باید سیر قانونی خودش را طی کند تا برایش حکم صادر شود. سازمان تعزیزات حکومتی اجناس احتکار شده را توقیف می‌کند و انبار را پلمپ در قانون نوشته شده است که برای محتکر چه مجازاتی در نظر گرفته شده است.

یعنی شما نمی توانید در مجلس برای برخورد با محتکران کاری انجام بدهید ؟

باید بگوییم مجلس قوه مقننه و قانون گذاری است و نهایت این است که ما تذکر بدهیم و بگویم مجلس قدرت مجریه نیست که بتواند به طور مستقیم کاری انجام بدهد.

در شرایط کنونی چه توصیه ای به مردم برای برون رفت از این اوضاع دارید؟

توصیه من به مردم این است که اینقدر درگیر این تب خرید نشوند دخیره کردن بسته های پوشک باعث کمبود کاذب می‌شود. از طرف دیگر اعتقاد دارم تولید کننده ها هم انصاف را رعایت کنند همه چیز در پول نیست و دولت تدبیری هم بیندیشد تا جنسی در گمرک نماند اگر نیاز به تشویق است تشویق کنند در آخربه همدیگر اعتماد کنیم تا این روزها را به سلامت پشت سربگذرانیم.



منبع: دیباچه
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳