جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 29 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۸۸۷۱
تاریخ انتشار : ۴۸ : ۱۳ - ۱۷ شهريور ۱۳۹۷

محمد حسن گودرزی : در طول تاریخ سینما بازیگران بزرگی بوده اند که بعد از اینکه دوران اوج خود را در این صنعت گذراندند با افول مواجه و بعضا در گمنامی در گذشته اند. این افول بازیگران مطرح سینما دلایل مختلفی می تواند داشته باشد که مهمترین آن بالا رفتن سِن و کاهش تعداد نقش های مناسب این دسته از بازیگران است. در این شرایط این بازیگران برای گذاران زندگی مجبور به بازی در فیلم ها و سریال های کم ارزش می شوند یا ترجیح می دهند به نوعی خود را بازنشست کنند. جک نیکلسون و جین هاکمن نمونه های بارز این نوع بازیگران هستند.

با این همه برخی از بازیگران تا آخرین لحظات زندگی خود تلاش بسیاری می کنند که جای خود را بر پرده سینما حفظ کنند. ریچارد هریس که در هنگام بازی در فیلم گلادیاتور(2000) در گذشت یکی از این افراد است.

روز جمعه خبر فوت یکی از بزرگترین بازیگران دهه 70 سینمای آمریکا بسیاری را شوکه کرد.

به گزارش واریتی، بِرت رینولدز (Burt Reynolds) بازیگر مطرح امریکایی و بازیگر فیلم هایی مانند رهایی (Deliverance) و طولانی ترین یارد (The Longest Yard) در 82 سالگی درگذشت.

رینولدز در دهه 70 و اوایل دهه 80 میلادی یکی از بازیگران بسیار محبوب در سینمای آمریکا بود و علیرغم اینکه بعضا منتقدان سینمایی بازی وی را دوست نداشتند، فیلم های موفقی در گیشه سینماهای جهان داشت. یکی از معروفترین و بهترین هنرنمایی های رینولدز در این دوره، بازی در فیلم رهایی، محصول 1972 بود که نامزد 3 جایزه اسکار شد. رینولدز بعد ها گفت که علیرغم شرایط سختی که در راه ساختن این فیلم به وجود آمد، این فیلم بهترین فیلم کارنامه بازیگری وی است.

با این همه در کارنامه بازیگری رینولدز فیلم های موفق دیگری نیز به چشم می خورند که از جمله انها می توان به سریال دَن آگوست (Dan August) در سال 1971 اشاره کرد که اولین نامزدی گلدن گلوب را برای رینولدز به ارمغان اورد. جایزه ای که در سال 1992 برای سریال تلوزیونی سایه عصر (Evening Shade) در سال 1992 به وی تعلق گرفت. در سال 1998 هم جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگر مکمل مرد هم برای فیلم شب های بوگی (Boogie Nights) به رینولدز تعلق گرفت.

شب های بوگی موفق ترین فیلم کارنامه رینولدز بعد از رهایی بود. این فیلم برای رینولدز، جایزه انجمن منتقدان شیکاگو، جایزه منتقدان فیلم بوستون و دو نامزدی بهترین بازیگر مکمل مرد در مراسم اسکار و بفتا را به ارمغان آورد. رینولدز در مرکز پزشکی ژوپیتر در ایالت فلوریدا از دنیا رفت و دلیل مرگش ایست قلبی اعلام شده است.

تونل سینما: از فوت بازیگر شب های بوگی تا درخشش بازیگر نقش ون گوگ

شانس بالای ویلم دافو برای اسکار امسال بازیگری

فیلم های زندگی نامه ای از جمله ژانر هایی است که در صورت پرداخت درست می تواند تماشاگران بسیاری را به خود جذب کند. با این همه این فیلم ها با دو چالش عمده رو به رو هستند. یکی از این چالش ها نوع روایت فیلم و زندگی فرد مشهور است که با توجه به وقایع تاریخی باید به گونه ای روایت شود که با توجه به این موضوع که تماشاگر پایان سرنوشت فرد را می داند، بتواند بازهم وی را به دنبال کردن فیلم ترغیب کند.

موضوع دیگر انتخاب بازیگر مناسب برای نقش شخصیتی است که زندگی وی دستمایه ساخت فیلم شده و باید در انتخاب بازیگر مناسب بسیار دقت نمود تا شباهت های ظاهری و رفتاری وی به خوبی با شخصیت واقعی منطبق باشد. این موضوع به خصوص در مورد شخصیت های تاریخی که از شهرت جهانی برخوردار هستند بیش از همه صدق می کند.

حالا به نظر می رسد که فیلم جدیدی با محورویت شخصیت نقاش مطرح هلندی، ون گوگ بار دیگر توجهات بسیاری را به خود جلب کرده است.

به گزارش The Wrap ، در جشنواره ونیز امسال فیلم "بر دروازه ابدیت" (At Eternity’s Gate) توجهات بسیاری را به خود جلب کرده است. این فیلم به بخشی از زندگی ونسان ون گوگ نقاش هلندی با بازی ویلم دافو (Willem Dafoe) می پردازد. نام فیلم از یکی از نقاشی های مشهور ون گوگ گرفته شده است.

منتقدان با ستودن بازی دافو در نقش ون گوگ اعتقاد دارند که دافو برای این نقش بهترین انتخاب بوده و رفتار و بازیگری وی به خوبی جنبه های مختلف زندگی ون گوگ را به تصویر می کشد. بسیاری از منتقدان با دیدن بازی دافو در این فیلم وی را از شانس های نامزدی جایزه اسکار امسال می دانند.

زندگی ون گوگ پیش از این بارها دستمایه ساخت فیلم و سریال تلوزیونی بده که معروف ترین آن در سال 1956 بود. کِرک داگلاس در فیلم شور زندگی (Lust for Life) بازیگر نقش ون گوگ بود که این نقش برای وی یک نامزدی اسکار را به ارمغان داشت. آنتونی کوئین نیز برای ایفای نقش گوگن در این فیلم برنده جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شد.

فیلم "بر دروازه ابدیت" اولین بار در جشنواره ونیز به نمایش در آمده و قرار است 12 اکتبر در جشنواره فیلم نیویورک و بعد از آن در ماه نوامبر به اکران سراسری در بیاید. بسیاری از هم اکنون این فیلم و ویلم دافو را از شانس های اسکار امسال می دانند. کارگردان "بر دروازه ابدیت" جولیان اشنابل (Julian Schnabel) است.

تونل سینما: از فوت بازیگر شب های بوگی تا درخشش بازیگر نقش ون گوگ

بازسازی یک اثر دیگر دهه 80

دهه هشتاد میلادی دوران اوج اکشن هایی بود که بیش از همه بر زور و قدرت قهرمانان خود تکیه داشتند. اما در این دهه شاهد برخی فیلم ها در ژانر های گوناگون بودیم که تبدیل به کالت در بین تماشاگران سینما شدند. فیلم هایی مانند صورت زخمی (1983)، باشگاه صبحانه (1985) و سری فیلم های بازگشت به آینده از این دست فیلم ها بودند.

در روزهای اخیر اخباری مبنی بر دنباله سازی یکی دیگر از فیلم های مطرح دهه 80 میلادی به گوش رسیده است.

به گزارش The Hollywood News، سری فیلم های آکادمی پلیس (Police Academy) در دهه هشتاد میلادی بسیار پر طرفدار بودند و حالا اخباری در مورد بازسازی یا دنباله سازی این فیلم مطرح دهه هشتاد منتشر شده است.

استیو گوتنبرگ (Steve Guttenberg) بازیگر اثلی این فیلم ها با انتشار توئیتی در شبکه اجتماعی توئیتر، گمانه زنی ها را در مورد این خبر بیشتر کرد. گوتنبرگ نوشته بود: اکادمی پلیس بعدی در حال آمدن است. جزئیاتی منتشر نشده اما در یک کیسه هدیه آماده است !.

اولین فیلم این سری کمدی، در سال 1984 به نمایش درامد که مورد توجه قرار گرفت. قسمت های بعدی این فیلم در سال های 1985، 1986، 1987، 1988،1989 و 1994 به نمایش درآمدند.

تونل سینما: از فوت بازیگر شب های بوگی تا درخشش بازیگر نقش ون گوگ
منبع: دیباچه
برچسب ها: تونل سینما ، دیباچه
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲