جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Friday, 26 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۸۸۲۹
تاریخ انتشار : ۳۷ : ۱۵ - ۰۶ شهريور ۱۳۹۷

سهند آدم عرف : «شهرداد روحانی»  چهره شناخته شده‌ای است. نه فقط به‌خاطر نوازنده بودن یا رهبر ارکستر سمفونیک بودنش بلکه به‌خاطر برنامه‌هایی که با موزیسین‌های شناخته‌شده‌ای همچون «یانی» به‌طور مشترک برگزار کرده است. یکی از همین همکاری‌ها اجرای خاطره‌انگیز آکروپولیس بود که بسیاری از ایرانی‌ها خاطره تصویری آن کنسرت را هم در حافظه خودشان و هم در حافظه رایانه‌هایشان ذخیره کرده‌اند. حالا بیش از دو سال است که روحانی به کشور خودش برگشته و رهبری دائم ارکستر سمفونیک تهران را به‌عهده گرفته است. در این دو سال اگرچه برخی انتقادهایی به ارکستر تحت نظر شهرداد روحانی داشته‌اند اما نقطه قوت آن همواره استقبال پرشور مردم از کنسرت‌ها بوده است.

حالا پس از دو سال و نیم حضور او در ایران به سراغ او رفته‌ایم تا از او بپرسیم حضورش در ایران و اداره ارکستر سمفونیک تهران برایش چه تفاوتی با برگزاری برنامه‌ها و پروژه‌های شخصی‌اش داشته است؛ روحانی به ما این گونه پاسخ می‌دهد: 

«شاید برایم به زبان آوردنش آسان نباشد ولی طبیعتا جنبه مالی بودن من و حضورم در ارکستر سمفونیک، در درجه دوم و حتی چندم اهمیت قرار دارد. نکته‌ای که خیلی برایم با ارزش است و همین نکته است که من را علاقه‌مند کرده و در ایران نگه داشته این است که احساس می‌کنم با هم‌زبان‌ها و هم‌وطنان خودم و با کسانی که بسیاری ارزش‌های مشترک با یکدیگر داریم، کاری ارزشمند و در خور توجه برای مردم کشورمان انجام می‌دهیم.»

روحانی در ادامه یادآور می‌شود:

 «اگر دقت کرده باشید من بسیاری از کارها و پروژه‌های شخصی خودم را کنار گذاشته‌ام هرچند که گاه همچنان به عنوان رهبر مهمان به کشورهای دیگر می‌روم و برنامه‌هایی را اجرا می‌کنم اما بیشتر تمرکز من با ارکستر سمفونیک تهران است و این برایم ارزش معنوی و هنریش بسیار بالاست و همین است که مرا راغب کرده و اینجا نگه داشته است.»

این نوازنده پیانو و ویلن درباره نقاط قوت ارکستر تحت سرپرستی‌اش به خبرنگار دیباچه می‌گوید: «شاید به نظر شما کار بزرگی نباشد ولی اینکه در دو سال و اندی اخیر تمام برنامه‌هایی که رهبری‌اش را به‌عهده داشته‌ام مردم بسیار استقبال عجیبی کرده‌اند، پاسخ همه خستگی‌ها و تلاش‌های ما است. بدیهی است که ارکستر سمفونیک تهران اکنون بی‌نقص نیست؛ چه از نظر کیفیت، چه از لحاظ اداری و... اما از همه این نظرها در حال پیشرفت و رشد هستیم. خسته‌نباشید‌هایی که من از مردم و موزیسین‌ها دریافت می‌کنم، انرژی‌های مثبتی که به ارکستر می‌دهند و استقبال بی‌نظیری که از برنامه‌های ما می‌کنند باعث می‌شود که ما هر بار بیشتر از پیش فعالیت کنیم و کوششمان مضاعف شود تا کیفیت برنامه‌هایمان بالا و بالاتر برود.»

شهرداد روحانی به ضبط و انتشار اجراهای ارکستر اشاره کرده و تاکید می‌کند: «اکنون خوشحال هستم بگویم چندین نمونه صوتی و تصویری ارکستر سمفونیک عرضه شده و به‌فروش می‌رود. مردم به‌قدری از این آثار استقبال کرده‌اند که ما شگفت‌زده شده‌ایم. این سطح کاری ارکستر را نشان می‌دهد. این بالاترین پاداشی است که من و ارکستر سمفونیک تهران می‌توانستیم از کارمان دریافت کنیم. چون ضبط‌ها به‌صورت زنده صورت گرفته است و ضبط استودیویی نبوده است؛ مردم در سالن بوده‌اند، کار ضبط شده و در اختیارشان قرار گرفته است. این‌ها چیزهایی است که در تاریخ وجود ارکستر سمفونیک تهران ماندگار می‌شود.»

یکی از موضوعاتی که تبدیل به سوژه داغ این روزهای محافل و رسانه‌ها شده است بحث کنسرت‌های فضای باز است. شهرداد روحانی درباره برگزاری این‌گونه کنسرت به‌خصوص برای موسیقی کلاسیک خاطرنشان می‌کند: 

«من نظر خاصی درباره مسائل اخیری که دراین‌باره پیش آمده ندارم اما سال‌هاست که تابستان‌ها در کشورهای اروپایی و امریکا به دلیل استفاده از هوای آزاد، ارکسترهای بزرگ در فضاهای بازی که برای آن‌ها در نظر گرفته‌اند به اجرای برنامه می‌پردازند. در ایران هم این موضوع امکان‌پذیر است اما لازم است که سیستم صوتی مناسب برای آن در نظر بگیرند تا مردم شاهد کیفیت صدای مناسبی باشند؛ اما باید یادآوری کنم که ارکستر سمفونیک به‌نوعی در این زمینه پیشگام بوده و ما سال گذشته در باغ عفیف‌آباد شیراز کنسرت بزرگی برگزار کردیم و نزدیک به چهار هزار نفر از برنامه ما استقبال کردند.»

روحانی در خاتمه باز هم تاکید می‌کند که نظر خاصی درباره برگزاری کنسرت‌های گروه‌های موسیقی و خوانندگانی که برای اجرا در فضای باز اعلام آمادی کرده‌اند ندارد.



منبع: دیباچه
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳