سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳  |  Tuesday, 16 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۸۸۰۳
تاریخ انتشار : ۳۰ : ۱۵ - ۳۰ مرداد ۱۳۹۷

«افسانه بایگان»، بازیگر توانمند عرصه سینما،تلویزیون وتئاتر که این روزها برای ضبط یک سریال تلویزیونی به تهیه کنندگی امیرحسین شریفی راهی مشهد مقدس شده در گفتگویی اختصاصی با خبرنگار حوزه تلویزیون دیباچه گفت: "امروز روابط در هنر حرف اول را می‌زند؛ این معضل تنها مختص تلویزیون نیست بلکه درسریال‌های خانگی و سینما هم دیده می‌شود و توجه به بضاعت هنری بازیگر، کمترین نکته‌ای است که در نظر گرفته می‌شود".

این هنرمند پر سابقه در خصوص فعالیت‌های اخیر خود گفت: مشغول بازی در یک سریال تلویزیونی به تهیه کنندگی «امیرحسین شریفی» و کارگردانی «کاظم معصومی» هستم. بخشی از کار در تهران فیلمبرداری شد و درحال حاضر هم برای ضبط قسمتهای دیگری از این مجموعه در مشهد هستیم؛ به امید خدا برای ضبط بخش‌های دیگری از این مجموعه راهی تبریز می‌شویم. نقشی که در این مجموعه برعهده دارم، نقشی جدید، با بار فرهنگی بالایی است که ارتباط خوبی با آن برقرار کرده‌ام.

وی در پاسخ به این پرسش خبرنگار دیباچه که" دلیل کاهش مخاطبان سریال‌های تلویزیونی به نسبت دهه‌های گذشته چیست"؟ اظهار داشت: مسائل زیادی دست به دست هم داده تا از بار کیفی برنامه‌های تلویزیونی کاسته شود. تلویزیون در دهه‌های شصت و هفتاد،آثار بهتری تولید می‌کرد و به همین دلیل مخاطبان بیشتری داشت. ارزش‌های کیفی این رسانه نسبت به دهه‌های پیشین از دست رفته است وامیدوارم این موضوع به شکلی حل شود.

بضاعت هنری بازیگر در نظر گرفته نمی‌شود

سوپراستار دهه شصت هجری در ادامه افزود: امروز روابط در هنر حرف اول را می‌زند، من در سال معمولا یک یا دو بار کار می‌کنم و برخی از مواقع پیش آمده که حتی در طی سه سال هم کار نکرده‌ام. امروز روابط و گروه‌ها حرف اول را می‌زنند. این معضل تنها مختص تلویزیون نیست بلکه درسریال‌های خانگی و سینما هم دیده می‌شود و توجه به بضاعت هنری بازیگر، کمترین نکته‌ای است که در نظر گرفته می‌شود.

اهل حاشیه نیستم

وی ضمن اشاره به این موضوع که همیشه علاقمند به تجربه بازی در عرصه‌های مختلف هنری بوده و هیچ کدام را بر دیگری ترجیح نمی‌دهد، اظهار داشت: من همه مدیوم‌های هنری را دوست دارم؛ به طور نمونه در تئاتر، تجربه زیبای کار خانم دانشور« سووشون» را داشتم و این نمایش حدود پنج شش ماه، به طول انجامید؛ در طول این مدت با این تجربه،زنده شدم و درواقع بعد از این کار، بازیگر جدیدی از من زنده شد؛ تئاتر با آدم این کار را می‌کند.

سینما به شکلی دیگری در مدتی کوتاه تر، وجه دیگری از کار هنری بازیگر را ارائه می‌دهد و در آخر بازی در سریال‌های تلویزیونی، این امکان را به بازیگر می‌دهد که با مردمی که همیشه او را دوست داشته‌اند،ارتباط بیشتری برقرار کند؛ و در یک کار طولانی فرصتی برای بازیگر فراهم می‌شود که مهمان خانه‌های مردم شود و سعی کند بهترین خوراک فرهنگی و هنری را در سفره‌های آنها قرار دهد. به نظر من هرکدام از این عرصه‌های جذابیت خاص خود را دارند و من هم به این دلیل که اهل حاشیه نیستم، کار و موضوع آن برایم اهمیت دارد. نه حاشیه‌های سیاسی و اجتماعی و نه حاشیه‌های عقیدتی اهمیتی ندارد بلکه مهم کار و بودن با همکاران و تجربه لحظات ارزشمند زندگی است که حرف اول را می‌زند.

هنرمندان، مرغ عزا وعروسی

بازیگر سریال ماندگار"سربداران" درباره مهم ترین دغدغه بازیگران گفت: در یک جمله خلاصه کنم" ما مرغ عزا وعروسی هستیم" به این معنی که اگر مشکلاتی در عرصه‌های اجتماعی،سیاسی و دولتی پیش بیاید فورا هنرمندان را ردیف می‌کنند تا صف‌های جلو را بگیرند به این دلیل که مردم از این تریبون استقبال زیادی می‌کنند؛ زمانی هم که اتفاقی می‌افتد باز همین هنرمندان را بازخواست می‌کنند که" شما فلان کار را انجام دادید یا فلان اشتباه را مرتکب شدید" و در این شرایط است که حال ما واقعا بد می‌شود؛ به نظر من ما هنرمندان باید بیشتر مراقب باشیم که کجا زنده باد و کجا مرده باد بگوییم، یعنی همین جوری دنبال هم راه نیفتیم و موضوعی را پیگیری کنیم، کمی دقت کنیم که چه کاری انجام می‌دهیم.

حفظ هویت فرهنگی و ارزش‌های انسانی

بازیگر پرسابقه سینما و تلویزیون ضمن ابراز تأسف نسبت به وضعیت نامساعد اقتصادی،اجتماعی حال کشور بیان کرد: در این هیاهوی طراری بازارارز وسرمایه و دغدغه‌های اقتصادی که همه ما کم و بیش درگیر آن هستیم، نگرانی من فراموشی انسانیت و هویت فرهنگی است. متأسفانه در جامعه‌ای که مشکلات معیشتی وجود داشته باشد، موضوعات انسانی، معنوی وفرهنگی کاملا رنگ می‌بازد. من شخصا سعی می‌کنم از بروز این اتفاق در وجود خود جلوگیری کنم و معتقد هستم، هیچ ارگان و گروهی نمی‌تواند متولی حفظ این هویت فرهنگی شود و هرکدام از ما به تنهایی موظف هستیم بار فرهنگ اصیل ، معونیت غنی و هویت ایرانی خودمان را حفظ کنیم، تا این عطیه را تحویل نسل بعدی بدهیم. فراموش نکنیم انسان هستیم وهویت فرهنگی داشته و در ادبیات فاخر کشورمان حافظ و مولانا داریم. باید ایمان داشته باشیم که ما غنی هستیم و نباید دچار خودباختگی‌های غربی شویم،این موضوع شعار نیست و باید آن را دریابیم.

خاطره بازی با مرحوم عزت الله انتظامی

وی در انتها درگذشت هنرمند پیشکسوت، مرحوم عزت الله انتظامی را به جامعه هنری تسلیت گفته و افزود: من تجربه بازی در فیلم سینمایی «جهان پهلوان تختی» ساخته مرحوم« علی حاتمی» را در کنار ایشان داشتم و لحظات زیبا و خاصی را از این همکاری به یاد دارم.درنمایی از این فیلم،جهان پهلوان تختی باید برای شفای تختی کودک به سقاخانه پناه می‌برد ودعا می‌کرد، ولی به دلیل بیماری شدید مرحوم «علی حاتمی»، درآن دوران، استاد انتظامی در آن صحنه ودر سقاخانه شهرک سینمایی،شفای مرحوم حاتمی را با گریه از خدا می‌خواست که این صحنه،بسیار تأثیرگذار شد. متأسفانه ما هنرمند پیشکسوت بزرگی را از دست دادیم که هم به لحاظ شخصیتی و هم به لحاظ هنری بینظیر بود و مطمئنا جای این همه تجربه و استعداد به هیچ شکل پر نمی‌شود؛ انشاالله بقای عمر دیگر عزیزان باشد.

گفت وگو از : اعظم صفایی


منبع: دیباچه
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی ووشو در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

هدف کسب بهترین نتیجه در آسیاست/ بدون تغییر ترکیب، راهی انتخابی جام جهانی خواهیم شد

۱۲:۰۸  -  ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲