سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲  |  Tuesday, 19 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۸۷۷۴
تاریخ انتشار : ۱۹ : ۱۷ - ۲۳ مرداد ۱۳۹۷

مرضیه برومند دبیر هفدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران مبارک، روزسه شنبه 23 مرداد ماه رو به روی خبرنگاران نشست و از جزییات این دوره جشنواره سخن گفت و از وضعیت پیرامون مجموعه تئاتر شهر ، تصمیمات ترامپ رییس جمهوری آمریکا و ترس روس‌ها از سفر به ایران انتقاد کرد.

به گزارش دیباچه، نشست خبری این دوره از جشنواره با حضور مرضیه برومند و پیمان شریعتی دبیر اجرایی جشنواره در تالار مشاهیر( کنفرانس) مجموعه تئاتر شهر برگزار شد که در آغاز این نشست، برومند با اشاره به وضعیت فعلی کشور گفت: از این که شما که دوستان خبرنگار را هم‌چنان با انگیزه و با آرمان می‌بینم، بسیار خوشحالم. چرا که این روزها مسوولیت همه ما که در حوزه فرهنگ فعال هستیم و شما که در حوزه ارتباطات مشغول به کار هستید، سنگین‌تر است.

او ادامه داد: در 6 ماه گذشته که با مشکلات گوناگونی روبرو بودیم، مدام به این فکر می‌کردم که در این وضعیت چه می‌کنیم و چرا جشنواره برگزار می‌کنیم؟ اما بعد به این نتیجه می‌رسیدم در این شرایط که هر روز با مشکل تازه‌ای غافلگیر می‌شویم، هیچ راهی نیست به جز پرداختن به فرهنگ تا جامعه هم‌چنان پرنشاط بماند و به فردای بهتر امیدوار شود.

دبیر هفدهمین جشنواره نمایش عروسکی یادآوری کرد: این دوره از جشنواره را از شهریور سال گذشته کلید زدیم و در مرحله انتخاب آثار، دست کم 2هزار هنرمند نمایش عروسکی مشغول به کار شدند و در مرحله نهایی حداقل هزار و 200 تن از جوانان کشور درگیر جشنواره شده‌اند که بسیار از آنان متعلق به مناطق محروم کشور هستند.

او با اشاره به این که امسال داوری نمایش‌های استان‌ها به صورت زنده انجام شده است، ادامه داد: با مراقبت‌ همکارانم در سه دوره گذشته جشنواره، شاهد ارتقا نمایش عروسکی و رشد کیفی آن هستیم که این موضوع بسیار خوشحال کننده است و همین برای رضایت شخصی من کافی است و خستگی را از تنم دور می‌کند.

به گفته برومند، در این دوره جشنواره از سه هنرمند نمایش عروسکی که در سراسر ایران فعال هستند، تقدیر خواهد شد.

این هنرمند تئاتر با ارائه توضیحاتی درباره بخش بین‌الملل جشنواره هفدهم انتقادات خود را از همکاری نکردن بعضی از بخش‌ها بیان کرد.

او گفت: فراخوان بخش بین‌الملل را مهرماه فرستادیم که 170 گروه از 30 کشور اعلام آمادگی کردند. اما این موضوع با ماجراهای سیاسی کشور هم‌زمان شد ولی با کمال حیرت دیدیم تعداد بسیار اندکی از سفر به ایران ترسیدند که البته یکی از این کشورها روسیه بود.

برومند اضافه کرد: قرار بود گروه تئاتر «ابراتسوف» از روسیه به ایران بیایند اما بهانه‌گیری کردند که به دلیل گرما و سن بالای اعضای گروه، نمی‌توانند به ایران سفر کنند ولی کاشف به عمل آمد که می‌ترسند در ایران جنگ شود و نمی‌دانستیم این اندازه ترسو هستند! در مقابل گروه فرانسه، بابت رفتار ترامپ از ما عذرخواهی کرد و با کمال عشق و علاقه، دعوت ما را پذیرفت و جالب اینجاست که همه گروه‌های خارجی با کمترین هزینه به ایران می‌آیند. البته ما هم تعداد گروه‌ها را کم کردیم و آنها به ویژه سفارت فرانسه با ما همراهی کردند.

کارگردان نمایش «سارا» در ادامه گلایه بزرگ خود را از موسسه «گوته» بیان کرد و توضیح داد: در جشنواره پانزدهم گوته افغانستان به سفارش گوته ایران، هزینه رفت‌ وآمد و تامین امکانات گروه افغانستان را تقبل کرد و در آن دوره گروه درجه یکی از این کشور به ایران آمدند. حسم این بود یکی از گروه‌های خودمان هستند. در دروه شانزدهم این گروه بدون حمایت گوته از مسیر خطرناکی به ایران آمدند که آنها را در شرایط ایمن بازگرداندیم.

برومند افزود: در این دوره که دچار مشکلات عدیده هستیم، از گوته خواستیم این ارتباط را برقرار کند که اول هم پذیرفت اما بعد بدقولی کرد و خودمان برایشان بلیت تهیه کردیم یعنی در بدترین شرایط اقتصادی به فکر همسایگان‌مان هستیم و این چنین است که بچه‌های افغان امسال هم به جشنواره می‌آیند.

دبیر جشنواره عروسکی در ادامه از تریبون این رویداد استفاده کرد و خطاب به ترامپ رئیس جمهوری آمریکا گفت: آقای ترامپ و افرادی که در ایران شما را به محدودیت‌های بیشتر تشویق می‌کنند باید به شما بگویم دود کارهایی که انجام می‌دهید به چشم مردم می‌رود حتی به چشم مراکز فرهنگی که با همکاری دولت تلاش می‌کنند فرهنگ مردم را بالا ببرند. هیچ یکی از شما به فکر مردم ایران نیستید همانطور که بسیاری از افراد در داخل کشور هم به فکر مردم نیستند. اما ما از پا نمی‌نشینیم و بسیار آینده نگرتر از این هستیم که امروز را وا بگذاریم. اطمینان دارم فردا روشن‌تر و آسمان عروسک‌ها آبی است.

برومند که در دروه‌های گذشته جشنواره هم بابت فضای نامناسب پیرامون تئاترشهر گلایه کرده بود، دراین دوره نیز به دلیل برپایی غرفه‌های نامناسبی که در فضای باز این مجموعه ایجاد شده است، بار دیگر نوک انتقادات خود را متوجه مسوولان شهرداری کرد و گفت: نمی‌دانم چرا مسوولان شهرداری این اندازه کج سلیقه هستند! سال‌هاست تئاترشهر دارد هویت خود را از دست می‌دهد و وضعیت آن غم‌انگیز شده و هر روز این فاجعه بزرگتر می‌شود. در حالی که می‌شد همین غرفه‌ها را با سلیقه برپا کرد. البته در هر حال جای این غرفه‌ها اینجا نیست.

بازیگر نمایش «افرا» با ابراز تاسف از این که تئاترشهر هر روز بخشی از هویت خود را از دست می‌دهد، توضیح داد: ساختمان مجاور تئاترشهر بخشی از هویت این بنا را مخدوش کرده وغرفه‌های فضای باز هم بخشی دیگری از این هویت تحت تاثیر قرار داده است. در حالی که این مجموعه تنها مرکز تئاتر پایتخت و بخشی از میراث معنوی و فرهنگی ما است و امروز به دکتر اسدی رییس تئاتر شهر می‌گفتم شما بیش از اینکه به فکر برنامه‌های تئاتری این مجموعه باشید، باید فکری به حال اطراف آن بکنید.

دبیر جشنواره نمایش عروسکی در بخش دیگری از این نشست درباره این که در دوره بعدی تمایلی برای پذیرش این مسوولیت ندارد، گفت: هر فردی دبیر جشنواره آینده شود، اگر شخص موجهی باشد، حتما به او مشاوره خواهم داد. ضمن این که ستاد برگزاری جشنواره که از دوره پانزدهم و از جامعه نمایشگران عروسکی همراه جشنواره هستند، در این مدت بسیار متبحر شد‌ه‌اند و بهتر است بازنشسته‌ها زودتر به خانه بروند و اجازه کار را به جوان‌ترها بدهند. من هرچه در چنته داشتم در این چند سال نشان دادم و شاید جشنواره به نوآوری نیاز داشته باشد.

او درباره انتخاب نمایش‌های جشنواره عروسکی از میان نمایش‌های اجرا شده نیز، توضیح داد: آرزوی من این است که نمایش‌های اجرا شده به جشنواره راه پیدا کنند اما این موضوع نیازمند برنامه‌ریزی و اختصاص سالنی به نمایش‌های عروسکی است. این امیدواری من است و درست هم هست چون این شیوه به نمایشگران عروسکی انگیزه می‌دهد به ویژه این که ساخت یک نمایش عروسکی بسیار پرهزینه است.

مرضیه برومند در پاسخ به پرسشی درباره تغییر مسیر شادپیمایی این دوره جشنواره تصریح کرد: هم‌چنان دلم می‌خواست این شادپیمایی از میدان ولیعصر به سمت تئاترشهر برگزار شود ولی مسایل مالی و شرایط حساس کنونی، این موضوع را دشوار می‌کرد. با توجه به مطرح شدن پیشنهادی درباره برگزاری شادپیمایی در بوستان آب و آتش، امسال این برنامه را در این مکان برگزارمی‌‌کنیم.

او با بیان این که این شادپیمایی همزمان با عیدقربان روز 31مردادماه برگزار می‌شود، از همه خانواده‌ها با هر طبقه و اندیشه‌ای دعوت کرد دوشادوش یکدیگر در این برنامه شرکت کنیم و گفت: راهی نداریم جز این که با هم باشیم، امیدوار باشیم و روحیه خود را حفظ کنیم.

برومند ادامه داد: می‌گویند مردم ایران افسرده‌ترین مردم هستند باید گفت با این بالایی که بر سر ما می‌آید شادترین و امیدوارترین مردم جهان هستیم اگر بخشی از این بلاها بر سر دانمارکی‌ها که شادترین مردم جهان هستند می‌آمد، همه آنها خودکشی می‌کردند.

در این نشست که با اجرای محمد جعفریان برگزار شد، پیمان شریعتی که همچون دو دوره گذشته دبیراجرایی جشنواره نمایش عروسکی را به عهده دارد، این دوره از جشنواره را در مقایسه با دوره‌های پیشین متفاوت‌تر دانست و از اضافه شدن دو بخش ویژه «دانش‌آموزی» و «تجربه» خبر داد.

او گفت: همواره بخش دانش‌آموزی جزو بخش‌های مغفول بوده است. در حالی که انتظار داشتیم آموزش و پرورش در رشد تئاتر و تئاتر عروسکی سهیم باشد. جشنواره امسال فرصتی مناسب برای کشف استعدادهای دانش‌آموزان فراهم آورد. همچنان که این فرصت با تعریف بخش تجربه به جامعه دانشگاهی ارائه شده است.

شریعتی از حضور 17 استان در این دوره از جشنواره خبر داد و با ارائه توضیحاتی درباره بخش‌های مختلف این دوره از جشنواره، افزود: امسال پاتوقی با همکاری میراث فرهنگی و با مشارکت گروه باستان‌شناسی مجموعه فرهنگی نیاوران در فضای باز تئاترشهر برپا خواهدشد.

مدیر پیشین تئاترشهر درباره شادپیمایی این دوره از جشنواره تصریح کرد: علاقه‌مند بودیم این برنامه در فضای میدان ولی عصر برگزار شود زیرا یکی از زیبایی‌های شادپیمایی، ترمزکردن و توقف وسایل نقلیه بود اما تحقق این امر به همراهی و همکاری نهادهای بسیاری نیاز داشت و بهتر دیدیم این مسیر را تغییر دهیم.

او همچنین خواستار رسیدگی شورای شهر تهران به وضعیت پیرامونی تئاتر شهر شد.

هفدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران مبارک با دبیری مرضیه برومند یکم تا هفتم شهریور ماه برگزار خواهد شد.



منبع: دیباچه
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲