جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 29 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۸۷۳۲
تاریخ انتشار : ۳۴ : ۱۵ - ۱۶ مرداد ۱۳۹۷

مهدیه بهارمست: در سال 96 رکورد طلاق ثبت شد، با توجه به مقایسه آمارهای سالیانه در دولت یازدهم بیشترین آمار طلاق را داشتیم، ابوترابی سخنگوی سازمان ثبت احوال همچنین در مورد طلاق نیز اظهار داشت: طی سال گذشته، ۱۷۴ هزار و ۵۹۷ واقعه طلاق نیز ثبت شده است. که بیشترین علل طلاق نارسایی اقتصادی بوده است. در این اوضاع اقتصادی مردانی به دلیل نپرداختن مهریه زنان خود پشت میله‌های زندان روزشماری می‌کنند ونگران بازپرداخت سکه‌هایی هستند که قیمت‌ روزانه آن 100 هزار تومان بالا میرود، در صورتی که دولت می‌گوید که نرخی به غیر از ۴۲۰۰ تومان را برای دلار به رسمیت نمی‌شناسد، اما قیمت هرقطعه سکه برای پرداخت مهریه در دادگاه‌ها، از سوی بانک مرکزی با قیمت دلار آزاد تعیین می‌شود.

از بیست و یکم فروردین ماه امسال دولت به صورت رسمی اعلام کرده است که نرخ دلار در سراسر ایران، ۴۲۰۰ تومان است و هر نرخ دیگری به غیر از این، به منزله قاچاق بوده و هیچ محلی از اعراب ندارد. با این وجود، بانک مرکزی بعنوان تنها مرجع مورد تایید دادگاه‌ها جهت تعیین نرخ سکه ( برای پرداخت مهریه) ، نرخ دلار آزاد را مبنای تعیین قیمت سکه بهار آزادی قرار می دهد و بعضا نرخی بالاتر از نرخ دلار آزاد هم مبنای محاسبه قرار می گیرد.

همین امر، دردسرهای بسیاری را برای مردم ایجاد کرده است. اولین باری که نرخ سکه با محاسبات قیمت دلار آزاد دردسرآفرین و شبهه برانگیز شد، پیش فروش‌های سکه از سوی بانک مرکزی بود. آن زمان وقتی که مسئولان بانک مرکزی در مقابل این پرسش خبرنگاران قرار گرفتند که مبنای محاسبات نرخ سکه‌های پیش‌فروش شده چیست، آنها تلویحا دلار بازار آزاد را مبنای نرخ فروش سکه‌های دولتی اعلام کردند و گفتند که ضرورتی ندارد که دولت بابت سکه نیز، به مردم یارانه ارزی بدهد.

«هما داوودی» معاونت حقوقی رئیس جمهور در گفت و گویی اختصاصی با پایگاه خبری دیباچه به افزایش آمار طلاق در این شرایط نابسامان اقتصادی اشاره کرد، گفت: مساله حاد اقتصادی شرایط زندگی را برای مردم سخت کرده است، نارسایی اقتصادی در خانواده به وجود آمده است، باید دانست که تنها عامل افزایش طلاق ،مشکلات مالی نیست ولی اینکه بیشترین تاثیر را در زندگی روزمره مردم دارد، وقتی گرانی شود و بازار دچار التهاب شود در زندگی همه تاثیر میگذارد و طلاق عاطفی رخ میدهد.

اهرم فشار زنان مساویست با تعداد سکه مهریه

«داوودی» درباره بالا رفتن قیمت سکه و وضعیت مردانی که به دلیل مهریه زندان هستند، گفت: وقتی کسی تعهد می‌کند به پرداخت یک مالی که بصورت عین مُعَیَن است، فرد متعهد‌له(زوجه) می تواند بگوید مهریه من سکه است و من همان سکه را می‌خواهم، بنابراین وقتی قیمت سکه بالا میرود بل‌طبع بدهی آن مرد هم بالا میرود. منتهی مشکل اینجاست که الان اگر کسی 100 تا سکه بدهی داشته باشد و 70 تا آن را داده باشد و 30 تا باقی مانده را باید به نرخ روز تهیه کند، سوال پیش می آید که چرا درباره مهریه ما باید اینگونه مشکلات را داشته باشیم؟ چرا مهریه از جایگاه واقعی خودش خارج شده است؟

وی افزود: وقتی مردان بدون مطالعه تعهد می‌کنند به هزارتا سکه و هنوز فکر می‌کنند نه کسی داده و نه کسی گرفته آن زمان فقط دوست دارند زندگی تشکیل دهند و فکر می‌کنند همه زندگی همان یک لحظه است،از طرفی هم زن مهریه را بعنوان اهرم فشار بر مرد میداند که اگر شوهر تخلفی کرد و از مسئولیت خانوادگی سر باز زد بتواند از آن اهرم فشار استفاده کند و مرد را تهدید کند.

داوودی گفت: اصل مهریه این نیست که در عرف رواج دارد، بلکه هدیه ای است از طرف مرد که زمان ازدواج به زن میدهد برای برقراری ایجاد محبت، اما امروزه این نیست، 2000 هزارتا سکه این نیست که برای محبت داده شود، از نظر زن و خانواده او اهرمی است برای روز مبادا که بدلیل خلاء قانونی برای زن که اگر در زندگی دچار اختلاف شد بتواند از حمایت قانونی استفاده کند ولی اینگونه نیست، ولی اگر از لحاظ جامعه شناختی و روانشناسی بخواهیم به آن نگاه کنیم این جامعه را بسویی برده که رئیس ستاد دیه گفته است: سه هزار و پانصد نفر الان بخاطر عجز از پرداخت مهریه در زندان هستند.

معاونت حقوقی رئیس جمهور از آسیب های اجتماعی که زندان به مردان وارد می‌کند، گفت: مردان در زندان با مجرمین سابقه‌دار در تماس هستند وممکن است به سمت مواد مخدر یا راه‌های دیگری کشیده شوند که اختلاف خانوادگی آنان روز به روز بیشتر می‌شود و آسیب‌های اجتماعی جبران ناپذیری را به بار می‌آورد و تا زمانی که مرد زندان است قاعدتا نمی‌تواند کار کند که بخواهد مهریه بدهد. اساسا چرا باید بخاطر چیزی که قرار است پایه زندگی مشترک را تشکیل بدهد ما به این ابزارها متصل شویم.

راهکار: اصلاح مقررات قانون خانواده است

داوودی گفت: در جامعه امروزه قیمت مهریه را چشم و همچشمی تعیین می‌کند و آداب و رسوم هم نقش پررنگی در تعیین قیمت مهریه دارد، در واقع همه ملاحظات در تعیین مهریه‌های سرسام‌آور دخیل است.
این معاون حقوقی گفت: کسی که درخواست اعسار را تقدیم دادگاه کرده و با اعسار آن موافقت شده است، باید نسبت به حکم‌اش مهریه تقسیط شده را به زوجه بدهد، اگر دادگاه برای فرد ماهی یک ربع سکه حکم کرده باشد در آن زمان ربع سکه 300 هزار تومان قیمت بوده و حقوق فرد 2 میلیون تومان بوده است، حال که قیمت ربع سکه یک میلیون و سیصد هزار تومان است و حقوق فرد هم همان قیمت است، پس فرد دیگر توان ندارد مهریه زوجه را بدهد و مجددا باید دادخواست اعسار بدهد و تقاضای تعدیل کند، بنابراین این التهابات اقتصادی قطعا در زندگی افراد تاثیر مخرب گذشته است و موجب اختلافات جدیدی می‌شود.

تقسیط مهریه امرار معاش زنان است

داوودی درباره زنانی که هر ماه چشم انتظار قسط‌های مهریه خود هستند، گفت: در اصل قرار نبود مهریه اینگونه باشد حال با وجود عرف، معنایی مهریه تغییر کرده است، شما در نظر بگیرید زنانی هستند که شوهر سابق آن‌ها سرکار نمی‌روند تا بخواهند مهریه آنان را تقسیط کنند، آن‌ها چیکار می‌کنند؟ آن زن تنها ابزاری که دارد این است که شوهر اسبق اش را زندانی کند، فرد اگر زندانم برود برای زن امرار معاش نمی‌شود، مشکلات بسیار زیادی در بحث مهریه است که باید قانونگذار تجدید نظر کند و قانون حمایت از خانواده را اصلاح کند تا مهریه به جایگاه حقیقی خود برگردد.

چرا زن حق طلاق ندارد؟

داوودی درباره اینکه چرا زنان ما از مهریه بعنوان هربه و اهرم فشار استفاده می‌کنند، گفت: همه مشکلات برمیگردد به خلاء قانونی، چرا زن حق طلاق ندارد؟ وقتی زن حق طلاق ندارد بعد از ازدواج اگر مرد ناسازگار باشد و یا اختلاف عمیقی بین آنها بروز کند زن اراده‌ای در جدایی ندارد بنابراین یک مهریه سنگین را درخواست می‌کند تا مرد را تحت فشار قرار دهد تا آن را وادار به درخواست طلاق کند، که البته امروزه زنان با شروط ضمن عقد می‌توانند وکالت طلاق را درخواست کنند و با این شرط میتوان خیال زن را راحت کرد تا دیگر مهریه‌های سنگین نکنند، به علاوه قانونگذار باید اصلاح فرهنگی، آموزش حقوقی و اصلاح قانون برای برای مردم تدارک ببیند تا در دراز مدت ما دیگر شاهد مردانی نباشیم که بدلیل مهریه زندان میروند.

معاونت حقوقی رئیس جمهور در پایان گفت: اگر قانون اصلاح شود در جامعه ما اخلاق و حقوق به شدت بر روی هم اثر میگذارد وقتی یک قانونی تصویب می‌شود مردم به آن احترام می‌گذارند و پذیرش اجتماعی آن بالا میرود. باید در عقدنامه بگنجد که زن میتواند به تنهایی مراحل طلاق را پیش ببرد. عرف اجتماعی این را بیشتر می‌پذیرد تا در خواستگاری زنی بخواهد حق طلاق را بگیرد زیرا که با وجود فرهنگ موجود خانواده شوهر می‌گوید این دختر زن زندگی نیست و حاضر هستند 1000 تا سکه مهر آن زن کنند ولی حق قانونی آن را بهش ندهند.


منبع: دیباچه
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲