جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Friday, 26 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۸۷۱۶
تاریخ انتشار : ۲۷ : ۱۷ - ۱۳ مرداد ۱۳۹۷

فاطمه شعبانی: اغلب مرغ فروشی ها به مانند صرافی ها و طلافروشی ها یک تخته« وایت برد» دارند که قیمت مرغ را به روز برروی آن می‌نویسند. در روزها و ماههای مختلف این قیمت نوشته شده روی تخته دچار نوسان می‌شود و گاهی بالا و گاهی پایین می‌رود. در چند روز اخیر به یکباره شاهد بالارفتن قیمت مرغ بوده ایم. خبرنگار دیباچه در گفتگوی اختصاصی با « مهدی یوسف خانی» رئیس اتحادیه صنف فروشندگان پرنده و ماهی تهران دلایل گرانی این چند روز اخیر مرغ را بررسی‌کرده است.

گپ دیباچه با رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی : از بربلندی نشستن مرغ تا پاسخ به ادعای عجیب درباره قزل آلا!

در چند روزه اخیر شاهد بالارفتن قیمت مرغ هستیم طوریکه در بعضی خرده فروشی ها به سقف11 هزار تومان هم رسیده ، چه اتفاقی افتاده است؟

بالارفتن قیمت مرغ در ماه اخیر و چند روز گذشته 2 دلیل دارد: اولین دلیل به شرایط تولید برمی‌گردد، ما گرمترین فصلهای سال تیر و مرداد را پشت سر گذاشته و می‌گذاریم. در این ماهها به دلیل شدت گرما مرغها تمایل کمتری به خوردن دانه دارند، وقتی مرغ کم دانه بخورد رشد کافی نخواهد داشت و وزن‌گیری اش به نسبت ماههای دیگر سال کمتر خواهد شد. مثلا جوجه یک روزه که باید وزنش به 3 کیلو برسد تا راهی بازار شود با وزن 2کیلو ونیم به بازار عرضه می‌شود یعنی هرمرغ تقریبا با نیم کیلو کمتر از ماههای مشابه به بازار عرضه می شود ، این کم شدن وزن خود به خود تولید را پایین می‌آورد البته اینها را که گفتم 30 درصد دلیل است 70 درصد بقیه برمی‌گردد به این موضوع که در 2 ماه گذشته مرغداری‌ها جوجه ریزی نکرده اند و دلیل این کارشان نارضایتی از قیمت مرغ بوده است. در ماههای ابتدایی سال قیمت فروش مرغ به کشتارگاه به کیلویی 4 هزارتومان هم رسید و بسیاری از مرغداری ها از این افت قیمت دچار ضرر و زیان شدند به همین دلیل توان و تمایل جوجه ریزی را نداشتند، در نتیجه تولید در مجموع پایین آمد و وقتی عرضه کم باشد و تقاضا زیاد ما با افزایش قیمت مواجه هستیم.

با توجه به روند صعودی قیمت مرغ آیا بازهم شاهد بالاتر رفتن قیمت خواهیم بود؟

اطمینان می‌دهم قیمت مرغ از مرز 11 هزار تومان نمی‌گذرد! طوریکه روز پنج شنبه قیمت 10500 بود و امروز ما کاهش قیمت داشتیم فکر نمی‌کنم که قیمت بالاتر برود. خصوصا اینکه جوجه ریزی در تیرماه بهتر از مرداده ماه بوده است و این جوجه ها تا آخر مرداد و اوایل شهریور به بازار عرضه می‌شود و عرضه زیاد قطعا باعث شکستن قیمتها می‌شود، باید درک کنیم که مرغدار در مقطعی با فروش کیلوی 4 هزار تومان خیلی ضرر داده است. قطعا قیمت به زیر 10هزار تومان خواهد رسید.

برای برون رفت از این شرایط تدبیری هم اندیشیده اید؟

ستاد تنظیم بازار قیمت واقعی مرغ را برای مصرف کننده 8170 اعلام کرده است در حالیکه قیمت در خرده فروشی ها1040 تومان است. ستاد تنظیم بازار برای مرغ زنده قیمت کیلویی 5500 تومان را قیمت گذاری کرده است. در حالیکه با توجه به شرایط تولید اگر مرغ زنده کمتر از 6 هزار تومان از مرغداری ها خریداری شود برای مرغدار سود ندارد چون قیمت تمام شده بیش از 6 هزارتومان است و نباید کمتر از 6300-6500 خریداری شود. در حال حاضر مرغداری ها مرغ زنده را به قیمت کیلویی 7 هزار تومان به کشتارگاه ها می‌فروشند. اگر حداقل قیمت فروش به کشتارگاه 6300 باشد با کاهش 900 تومانی قیمت مواجه خواهیم بود که ایده آل قیمت فروش در خرده فروشی ها 9500 خواهد بود.

ماشاهدیم که مغازه های مرغ فروشی شلوغ تر از قبل است و طبق معمول که هرچه گران می‌شود مردم بیشتر خرید می‌کنند، بنا گفته شما مردم نگران نباشد قیمتها پایین می‌آید؟

بله، متاسفانه این فرهنگ غلط است که هرچیز که گران می شود مردم بیشترهجوم می آورند و خرید می‌کنند و این خودش یکی از عوامل گرانی است اطمینان می‌دهم باورود جوجه های تیرماه به بازار که اواخرمرداد و اوایل شهریور به بازار می‌آید قیمت مرغ کاهش پیدا خواهد کرد.


گپ دیباچه با رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی : از بربلندی نشستن مرغ تا پاسخ به ادعای عجیب درباره قزل آلا!

نوسانات ارز چقدر در گرانی مرغ تاثیر داشته است؟

اینکه بگوییم بی‌تاثیر بوده سخن نادرستی است اما هرچند نوسانات ارز بی‌تاثیر نبوده است اما الحمدالله با وجود اینکه قسمت اعظم نهاده(دانه وموادغذایی مرغ) وارداتی هستند اما خدا را شکر قیمتش در این مدت ثابت نگه داشته شده و لااقل افزایش زیادی نداشته است و توانسته اند قیمت قبلی را حفظ کنند و به نظر می‌رسد در این زمینه به خوبی مدیریت شده است.

یک سوال مربوط به ماهی: در خبرها آمده بود به گفته یک مقام بهداشتی در استان فارس که  رنگ گوشت قزل آلا را قرمز می کنند تا گران تر فروخته شود ، و از طرفی فروشندگان سودجو رنگدانه های طبیعی ورنگهای مصنوعی مضر را به خورد قزل آلا می دهند تا جای سالمون بفروشند، این خبرچقدر صحت دارد؟

به قطع می‌گویم نه من و نه همکارانم تا به حال چنین موضوعی را مشاهده نکرده ایم و حتی موردی هم به ما گزارش نشده است اگر این مقام بهداشتی مدعی شده اند باید شواهدشان را بیاورند تا ما پیگیر شویم.


منبع: دیباچه
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳