پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Thursday, 25 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۸۷۰۴
تاریخ انتشار : ۵۲ : ۱۹ - ۱۲ مرداد ۱۳۹۷

اعظم صفایی : «قاسم افشار» خواننده پاپ که با اولین ترانه معروف خود با نام«وقف پرنده‌ها» به شهرت رسید؛ این روزها مشغول ضبط کارهای تکی خود برای عرضه به سایت های موسیقی است او در یکی از مصاحبه‌های خود عنوان کرده بود که در تابستان 97 قرار است پس از گذشت 9 سال در تهران و چند شهر دیگر کنسرت برگزار کند، خبر خوبی برای علاقمندان این خواننده خوش صدا که تا این لحظه امکان آن فراهم نشده است. به بهانه این خبر با او به گفتگو نشستیم.

عدم حمایت مدیران موسیقی

این خواننده قدیمی سبک پاپ درباره دلیل کم کاری خود در برگزاری کنسرت به خبرنگار حوزه موسیقی دیباچه گفت: زمانی که فعالیت حرفه‌ای من شروع شد شرایط کاملا با امروز متفاوت بود. این تفاوت از سالن‌های اجرا گرفته تا تبلیغات کنسرت‌ها وجود داشت. به طور نمونه برای تبلیغ کنسرت‌ها تنها ازصفحهات آگهی روزنامه همشهری استفاده میشد و مثل امروز نبود که بتوان از بیلبوردها در سطح شهر برای تبلیغات کمک گرفت لذا در یک دوره من و برخی از همکارانم تصمیم به عقب گرد گرفتیم و کم کار شدیم زیرا فضای موسیقی درآن دوران فضایی آشفته و مسموم بود و در این شرایط من کمی دل چرکین شدم چرا که همه چیز با آنچه فکر می‌کردم زمین تا آسمان فرق کرد.از طرف دیگر عدم حمایت مدیران موسیقی در کم کاری من و همکارانم بی‌ تأثیر نبود زیرا من عاشق موسیقی بودم و هستم و اگر مورد حمایت قرار می‌گرفتم قطعا با علاقه بیشتری کار می‌کردم به هرحال معتقد هستم درحال حاضر هم فضای خوبی برای عرضه موسیقی وجود ندارد.

تست صدای مکانیکی نه الکترونیکی

وی افزود: اگر بخواهم شرایط کار را با گذشته یعنی سالهای شروع فعالیت حرفه‌ای خودم در این عرصه را با امروزمقایسه کنم باید اعتراف کنم که شرایط در آن دوران بسیار سخت تر از حال بود. در گذشته مراحل اخذ مجوز اجرا بسیار سخت بود؛ از طرفی ورود به عرصه خوانندگی در مقایسه با امروز کارراحتی نبود به طوریکه در ابتدا خوانندگان موظف به تست صدای مکانیکی بودند نه تست الکترونیکی و کامپیوتری که امروز رایج است. مجوز برگزاری کنسرت به سختی داده میشد و در اجراها همیشه نماینده‌ای از ارشاد حضور داشت تا وضعیت اجرا ، بالا پایین خواندن و حتی لباس پوشیدن خواننده را بررسی کند.

پلی بک توهینی بزرگ به شعور مخاطب

خواننده ترانه ماندگار" وقف پرنده‌ها" ضمن اشاره به این موضوع که معضل " پلی بک" در اجراهای زنده معضلی است که بعضا در اجراهای برخی از هنرمندان شاهد آن هستیم اظهار داشت: به تازگی این موضوع بر سرزبانها افتاده است درحالیکه این اولین باری نیست که این اتفاق می‌افتد و من در خیلی از کنسرتها شاهد پلی بک همکاران بوده‌ام. در هیچ کجای دنیا این اتفاق رخ نمی‌دهد و کمتر خواننده‌ای در اجرای زنده لب خوانی می‌کند. من به عنوان یک خواننده بهتر است در یک شب یک سانس اجرا داشته باشم اما همان یک سانس را بخوانم نه اینکه در یک شب دو سانس اجرا را داشته باشم تا اینکه پول سالن را درآورم و تنها یک سانس آن را بخوانم. به نظر من این کار نوعی سرقت و توهین به شعور مخاطب محسوب می‌شود. اصول کار این است که حتی یک کار هم در اجرا لب خوانی نشود و باید به مخاطبی که هزینه کرده و از 40 تا 150 هزار تومان پول برای تماشای اجرای زنده داده است احترام گذاشت. این موضوع جای تأسف دارد و تنها در این یک مورد اتفاق نیفتاده است و امیدوارم مسئولین ارشاد به این قضایا واکنش نشان دهند هرچند مدتها است از این قضایا باخبر هستند و پرسش این است که چرا از ابتدا واکنش نشان ندادند. حال یک عده این موضوع را تکذیب می‌کنند اما واضح است که هر فردی که آشنا به حوزه موسیقی باشد به راحتی قادر به تشخیص این قضیه می‌شود.

وقتی ترانه حرفی برای گفتن ندارد

افشار در پاسخ به این پرسش خبرنگار دیباچه که دلیل استقبال مخاطبین از برخی آثار موسیقی که بار معنایی بالایی ندارند چیست ؟ بیان کرد: خوشبختانه مردم ما دانا هستند و اتفاقات زیادی باعث ماندگاری یک ترانه می‌شود به نحوی که ورد زبان مردم شود، اگر ترانه‌ای که بار معنایی ندارد، از دهان مخاطبین زمزمه شود نمی‌توان از آنها خرده گرفت بلکه این تقصیر برگردن مسئولینی است که مجوز نشر این گونه اشعار را می‌دهند. زمانی که از یک ارگان دولتی مجوز یک شعر گرفته می‌شود نمی‌توان از مردم انتظار داشت آن را زمزمه نکنند .اما از طرفی در برخی از موارد سختگیری‌هایی در ارائه مجوز به اشعار اعمال می‌شود که غیرمنصفانه است به طور نمونه مسئولین وزارت ارشاد از یک کلمه در یکی از اشعار من ایراد گرفتند و همین یک کلمه باعث شد به شعرم مجوز ندهند و از آن طرف به ده نمونه دیگر که واقعا اشعارافتضاح بودند مجوز دادند و این اتفاق خوبی نیست. متأسفانه امروز به کلام کمتر توجه می‌شود درحالیکه ترانه بخش عظیمی از بارموسیقی را بر دوش می‌کشد و باعث خلق اثری زیبا و شکیل می‌شود درواقع شعر بخشی از بدنه موسیقی است اما امروز ترانه‌ای که حرفی برای گفتن داشته باشد کم است.

خط قرمزهایی که تنها برای ما وجود دارد

وی افزود: متأسفانه برای ارائه به مجوز به اشعار من و برخی از همکارانم خط قرمزها وجود دارد اما برای عده‌ای دیگر خط قرمزی نیست. قطعا رابطه‌ای در این میان وجود دارد. من اگرچه شاعر نیستم اما شعری را که انتخاب کردم با هم فکری پنج شاعر دیگر بررسی کردم و هیچ ایرادی به لحاظ فنی در آن پیدا نشد اما مسئولین محترم تنها به یک کلمه در شعرم ایراد گرفتند درحالیکه بارها آثاری در کارهای خوانده شده از سوی همکارانم دیده‌ام که اگر بنا باشد کلمات آن را با همین وسواس بررسی کرد چیزی از شعر آنها باقی نمی‌ماند. این اشعار مجوز گرفته‌اند و این دو حالت دارد یا از بیسوادی دوستان است که قطعا این گونه نیست چرا که این دوستان کارشناس این کار هستند و یا زد و بندهایی وجود دارد. در نهایت وقتی خوراک این گونه اشعار را مدیریت فرهنگی کشور می‌دهد نمی‌توان بر مردم خرده گرفت.

لغو مجوز اجرا در تالار وحدت

افشار در انتها ضمن اشاره به این موضوع که احتمال برگزاری کنسرت او بعد از محرم وصفر وجود دارد گفت: زمانیکه پیروز ارجمند در ارشاد بودند من را دعوت کردند و به من مجوز شخصی اجرای دو شب کنسرت در تالار وحدت را دادند. متأسفانه با تعویض سمت آقای ارجمند جانشین ایشان مجوز اجرادر تالار وحدت را لغو کردند درحالیکه درهمان ایام مجوز اجرا به یک گروه خارجی داده شد اما این مجوز به من که از همین آب و خاک هستم تعلق نگرفت . بعد از لغومجوز با اعتراض من تماس گرفتند و تاریخی برای ده روز بعد را مشخص کردند و من هم گفتم که امکان آمادگی برای اجرای 10 روز بعد را ندارم و به همین دلیل این اجرا لغو شد اما به امید خدا اگر مجدد مشکلی پیش نیاید قرار است که به زودی کنسرتی داشته باشیم.

گفت وگو از : اعظم صفایی


منبع: دیباچه
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳