پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳  |  Thursday, 28 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۸۶۳۶
تاریخ انتشار : ۱۷ : ۱۳ - ۲۸ تير ۱۳۹۷

اعظم صفایی :محمدرضا کریمی راد، کارگردان(مستندساز)،نویسنده و شاعر علاقمند به ساخت مستندهای شخصیت محور این روزها درحال نوشتن فیلمنامه‌ مستندی از زندگی رضا شاه به سفارش شبکه افق سیما است از این مستند ساز تا کنون مجموعه‌های حدیث سرو(العبد)،مروری برزندگانی مرحوم آیت الله عظمی بهجت ره و مستند علمی تحلیلی درباره مرحوم علامه جعفری و چند مجموعه دیگر پخش شده است؛ علاوه بر ساخت این مجموعه‌ها همکاری او در نگارش مستند موفق بانو قدس ایران به کارگردانی مصطفی رزاق کریمی که در جشنواره مستند سینما حقیقت با نامزدی در پنج رشته، توانست عنوان بهترین فیلم جشنواره را از آن خود کند از افتخارات هنری او در سالهای فعالیتش است.

این مستند ساز در خصوص پروژه مستند رضا شاه به خبرنگار«دیباچه گفت: تهیه کننده و کارگردان این کار بر عهده من است که به سفارش شبکه افق تهیه می‌شود. نگارش این فیلمنامه با عنوان« از چکمه تا فراک» با همکاری زهرا نبی پور و آقای مهدی کیا انجام شده است. این مستند یک کار بلند 90 دقیقه‌ای است و در کنار آن هم قرار است سه قسمت 40دقیقه‌ای تولید شود.

وی در ادامه افزود: این پروژه بسیار سنگین است وزمان پخش تقریبی آن مشخص نیست باید دید که با شبکه به چه نتیجه‌ای می‌رسیم. منابع کار کتابخانه‌ای است اما ما بعد از اینکه چکیده اولیه فیلمنامه را درآوردیم آن را در اختیار اساتید تاریخ معاصر دانشگاه قرار دادیم تا نظرات آنها را دریافت کنیم تا اگر نکته‌ای ازقلم افتاده و یا موضوعی را به درستی استنباط نکردیم آن را اصلاح کنیم. در مورد رضاشاه تا کنون مستندهای زیادی ساخته شده اما نحوه ورود ما به موضوع کمی متفاوت است. این تفاوت به لحاظ چگونگی پرداخت به روایت و شکل روایت است همچنین موضوعاتی که در این کار بیشتر بر روی آن متمرکز شدیم متفاوت از سایر مستندهای تولید شده از این شخصیت است. معمولا در چنین کاری به دلیل وجود قصه‌های متعدد کار مشکل تر و پیچیده تر می‌شود زیرا این شخصیت از سال 1299 تا 1320 حدود 21 سال در تاریخ سیاسی این کشور نقش بسیار پررنگی داشته و به نوعی بازیگر اول بوده است بنابراین موضوعات زیادی در مورد او وجود دارد که می‌شود به آن پرداخت اما پرداختن به همه موضوعات در اندازه یک کار مستند نمی‌گنجد و ما باید دست به انتخاب می‌زدیم و در انتخاب موضوع متفاوت از مسیر دیگران، چه افرادی که موافق حضور او در عرصه سیاسی بوده و رفتارهای او را تأیید می‌کردند و چه افرادی که مخالف حضور او بوده ونقدهای جدی به او دارند عمل کردیم.

این نویسنده در خصوص مستند دیگری که درحال نگارش فیلمنامه آن است اظهار داشت: موضوع این فیلمنامه بررسی وضعیت گفتگو در ایران است که یک کار تک قسمتی است و برای حوزه هنری تولید می‌شود.در حال حاضر در مرحله نگارش قرار دارد و تهیه کننده و کارگردانی کار همانند کار قبلی بر عهده خودم است و در نگارش نسخه اولیه الهه احمدی با من همکاری داشت.

کریمی راد در توضیح موضوع مستند گفتگو در ایران اظهار کرد: این موضوعی است که از مدتها پیش دغدغه فکری من بوده اینکه چرا در جامعه ما فرایند گفتگو بین افراد با مشکل روبرو است؛ "متأسفانه در جامعه ما گفتگوی مردم مردم با حاکمیت و بالعکس و یا بین مردم و نخبگان و بالعکس فرایند روان و بدون دست اندازی نیست. ما در مهارت گفتگو دچار ضعف‌های شدیدی هستیم. گفتگو نه به معنی مناظره و نه به معنی مباحثه است بلکه گفتگو فرایندی است که کاملا دارای تعریف و آکادمیک است که سه شاخصه اصلی دارد و در طی یک تعامل سازنده است؛ زمانیکه ما به دنبال تعامل سازنده هستیم در آن پرسشگری هست اما موضع گیری نیست و این گفتگو برای فهم بهتر و همدلی است نه برای گاردگیری و جبهه گرفتن. در این گفتگو طرف مقابل به عنوان حریف نیست و تنها کمکی است برای رسیدن به فهم بهتر. جامعه‌ای که این رفتار را تمرین نکرده به جهت همین نیاموختن دچار چالش‌های اساسی می‌شود؛ از جمله اینکه ما از پویایی لازم دور هستیم اگرچه عدم گفتگو تنها دلیل نبود پویایی اجتماعی نیست اما یکی از دلایل اصلی آن است. ما روز به روز از هم فاصله گرفته و تبدیل به جزایر دور افتاده می‌شویم". این مفاهیمی است که در این کار به آن پرداخته شده و در واقع تمام این موارد دغدغه چندین ساله من بود که بعد از تأمل بیشتر به نتایج بیشتری راجع به آن رسیدم .

وی در انتها افزود: از دو سال پیش به صورت جدی قرار شد در مورد این موضوع کار کنم اما بنا بردلایل مادی وقفه‌ای در این کار افتاد ولی مجدد شروع به کار کرده و پیشنویس اولیه آن را نوشتیم و درحال حاضر مشغول تکمیل آن هستیم تا به سرانجام برسد وبه امید خدا تا یک ماه آینده به مرحله پیش تولید برسد.


منبع: دیباچه
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲