سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲  |  Tuesday, 19 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۸۶۳۰
تاریخ انتشار : ۱۸ : ۱۹ - ۲۵ تير ۱۳۹۷

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (دوشنبه) در دیدار دست‌اندرکاران حج امسال، حج را مظهر آمیختگی «معنویت و سیاست» و مهم‌ترین ویژگی آن را اجتماع مسلمانان در زمان و مکان مشخص دانستند و گفتند: حج واقعی حجی است که از یک طرف همراه با برائت از مشرکین باشد و از طرف دیگر زمینه‌ساز وحدت و همدلی و یک‌صدایی مسلمانان شود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای شکل‌گیری نظام جمهوری اسلامی و ارائه‌ی توانایی اسلام در ورود به میدان سیاست و زندگی را باطل‌کننده‌ی سال‌ها تلاش برای القای جدایی دین از سیاست خواندند و افزودند: اکنون بار دیگر افراد نادان و مغرض، تلاش دارند تا لزوم جدایی دین از سیاست و زندگی و علم را به ذهن نسل جوان القا کنند اما حج بهترین فرصت و یک صحنه‌ی عملی برای نشان دادن آمیختگی «دین و سیاست» است.

رهبر انقلاب اسلامی در نظر گرفته شدن زمان و مکان مشخص برای اجتماع مسلمانان در فریضه‌ی حج را نشان‌دهنده‌ی اهدافی فراتر از معنویتِ صِرف دانستند و خاطرنشان کردند: یکی از اهداف مهم حج، اجتماع و ارتباط و تفاهم مسلمانان با یکدیگر و در واقع همان موضوع شکل‌گیری امت اسلامی است.

ایشان با تأکید بر اینکه کعبه‌ی شریف و مسجدالحرام و مسجدالنبی متعلق به همه‌ی مسلمانان است و نه متعلق به کسانی که بر آن سرزمین مسلط هستند، افزودند: کسی حق ندارد مانع از تحقق مفاهیم واقعی حج شود و اگر حکومت و یا دولتی این کار را انجام دهد، در واقع «صدّ عن سبیل‌الله» کرده است.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به شکل‌گیری معنای جدیدی از حج به برکت هدایت‌های امام بزرگوار، گفتند: حج واقعی باید همراه با برائت از مشرکان و زمینه‌ساز وحدت و انسجام مسلمانان باشد، نه آنکه برخی دولت‌ها در جهت ایجاد اختلاف و جدایی میان امت اسلامی تلاش کرده و خود را به استکبار متصل کنند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین با اشاره به فاجعه‌ی مسجدالحرام و فاجعه‌ی منا در سال ۱۳۹۴، آن را ظلمی بزرگ خواندند و با تأکید بر لزوم پیگیری مستمر و جدی برای احقاق حق، افزودند: این مطالبه به‌هیچ‌وجه نباید فراموش شود و دستگاه‌های مسئول باید از راه‌های مختلف به‌ویژه مجامع بین‌المللی، این موضوع را پیگیری کنند تا کمیته‌ی حقیقت‌یابی با حضور جمهوری اسلامی تشکیل و احقاق شود زیرا در این دو فاجعه، تأمین ایمنی و امنیت حجاج که مهم‌ترین وظیفه‌ی حکومت عربستان است، رعایت نشد و دیه‌ی مقتولان نیز داده نشد.

ایشان با تأکید بر اینکه ضروری‌ترین نیاز امروز دنیای اسلام، وحدت و یک‌صدایی است، به تمرکز دشمنان برای مقابله با مسلمانان به‌ویژه در موضوع فلسطین و در قضایای یمن اشاره و خاطرنشان کردند: اکنون آمریکایی‌ها نام سیاست شیطانی خود درباره‌ی فلسطین را «معامله‌ی قرن» گذاشته‌اند اما بدانند که به فضل الهی، این معامله‌ی قرن هرگز محقق نخواهد شد و به کوری چشم دولتمردان آمریکا، قضیه‌ی فلسطین از یادها نخواهد رفت و قدس پایتخت فلسطین باقی خواهد ماند.

رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه ملت فلسطین در مقابل این توطئه خواهد ایستاد و ملت‌های مسلمان نیز پشتیبان مردم فلسطین خواهند بود، افزودند: البته برخی دولت‌های اسلامی که هیچ اعتقادی هم به اسلام ندارند، به دلیل حماقت و جهالت و مطامع دنیوی پیش‌مرگ آمریکایی‌ها شده‌اند اما به توفیق الهی، امت اسلامی و ملت فلسطین بر دشمنان خود پیروز خواهند شد و خواهند دید آن روزی را که ریشه‌ی رژیم جعلی صهیونیستی از سرزمین فلسطین کَنده شود.

پیش از سخنان رهبر انقلاب اسلامی، حجت‌الاسلام قاضی‌عسکر (نماینده‌ی ولی‌فقیه و سرپرست حجاج ایرانی) گفت: شعار حج امسال «حج؛ تحول روحی و اخلاقی، سبک زندگی دینی، عزت و کرامت اسلامی» است.

آقای قاضی‌عسکر افزود: از حجاج خواسته‌ایم با پرهیز از بازارگردی، سوغات‌های خود را از تولیدات داخل فراهم کنند تا از ثواب کمک به تولید داخلی و اشتغال برای جوانان نیز بهره‌مند شوند.

همچنین آقای محمدی (رئیس سازمان حج و زیارت) با بیان گزارشی از اقدامات انجام‌گرفته گفت: فرایند اجرایی حج امسال با تأیید شورای عالی امنیت ملی آغاز و تلاش شد خواسته‌ها و انتظارات مردم و نظام درخصوص امنیت، عزت و کرامت حجاج تأمین شود.

آقای محمدی با بیان اینکه فعالیت‌های کارگزاران حج بر سه اصل «تلاش و کار بی‌وقفه»، «صرفه‌جویی» و «نوآوری» متمرکز شده است، گفت: در حج سال جاری حدود ۸۶ هزار زائر در قالب ۵۸۶ کاروان سازماندهی شده‌اند.


نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲