پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳  |  Thursday, 28 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۸۶۱۱
تاریخ انتشار : ۱۰ : ۱۱ - ۲۱ تير ۱۳۹۷

یک جامعه شناس می گوید: کسانی که می‌گویند باید از صدا و سیما و مسئولین شکایت کرد قصد آشفته‌سازی فضای جامعه را در شرایط حساس کنونی دارند، وضعیت کنونی ما به اندازه کافی ملتهب و هیجانی است.

مهدیه بهارمست: ماجرای اعترافگیری از« مائده هژبری» و سه کاربر اینستاگرام دیگر موجی از انتقاد‌ها علیه صدا و سیما به راه افتاد، در حالی که صدا و سیما در واکنش به انتقاد‌ها گفته که این اعترافگیری‌ها خواست مردم بوده! حال سوالی مطرح می‌شود؛ آیا مردم با خود فکر نکردند آینده‌ این دختر در جامعه چه می‌شود؟

در ادامه گفت و گوی اختصاصی« دیباچه» با« مجید ابهری» جامعه شناس و رفتارشناس را بخوانید:

اعتراف مائده هژبری را دیدید؟

آنچه بخشی از جوانان دهه 70 و 80 را از همسن و سال‌های خود در دهه‌های دیگر متفاوت و متمایز می‌کند رفتارهای این رده سنین از جوانان است، که تحت تاثیر آنان از شبکه‌های مجازی و بخشی از شبکه های ماهواره‌ای می‌باشد. مشکل اساسی از نگاه رفتارشناسی در اینگونه جوانان نیاز به دیده شدن است، این بچه‌ها در خانواده خود دیده نمی‌شوند، در جامعه جایی برای عرضه و نشان دادن خود ندارند بنابراین تنها مسیری را که در اختیار دارند فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی است که فرصت‌های مناسبی را در اختیار آنها می‌گذارد، جوان‌های سلبریتی اینستاگرام که برای نشان دادن موبایل، برند کفش، لباس و ماشین خود تلاش می‌کنند، جوانانی که با نمایش رقص و آواز دابسمش های مختلف باهم مسابقه می‌گذارند بخشی از این جوانان هستند و باید توجه داشت خانوادها با این مشکلات مالی و گرفتاری‌های شغلی کمتر وقت دارند تا با فرزندان خود روابط دوستدانه برقرار کرده و آنها را ببینند و با آنان رابطه عاطفی محکم برقرار کنند، به همین لحاظ ناگهان در این فضا مشاهده می‌کنید دختر 18 ساله وارد فضای مجازی شده و رقص خود را داخل فضای مجازی می‌گذارد.

موضوع اصلی رقصیدن و نرقصیدن یک دختر نیست، موضوع اصلی از نگاه جامعه شناختی، بزرگ کردن این حادثه و پرده برداشتن از این رفتار است که عده ای دیگر را به میدان می‌آورد و بعضی از جوانان دختر و پسر حتی در سنین بالاتر میرقصند و فیلم آن را به عنوان حمایت از این دختر در فضایی مجازی قرار می دهند؛ این کش مکش‌های فرهنگی و فکری ممکن است برای بعضی از افراد به عنوان تفریح سیاسی و اجتماعی قلمداد شود اما در واقع هیجان آفرینی در نوجوانان و جوانان و کشانیدن آنان بازی های است که اصلا مرتبط با سن و شرایط روحی آنان نبوده است.

بنظر این جانب بزرگتر کردن این حادثه زیاد ضرورت نداشته و میشد آرام و با متانت با این مساله برخورد کرد، چرا که قرار دادن جوانان در موضوع انفعالی باعث لجاجت آنان شده و نمی‌گذارد ما نتیجه مناسب را از اقدامات خود با آنان بگیریم و نباید با بزرگنمایی آنها به رسانه های بیگانه و شبکه های اجتماعی واقع در کشورهای دیگر بهانه و فرصت تخریب نظام و چهره فرهنگی نظام را فراهم کنیم. اینگونه رفتارها هیجانات مقطعی و زود گذر است که نباید توجهی به آن کرد.


«مائده هژبری» چاره‌ای جز این ندارد که یا خود را در خانه حبس کند یا از کشور خارج شود|فریب هشتگ «بیابرقصیم» را نخورید!


آینده این دختر در جامعه را چگونه قلمداد می‌کنید؟

وی دیگر چاره‌ای جز این ندارد که یا خود را در خانه حبس کند یا از کشور خارج شود، چهره سازی از اینگونه افراد در واقع تخریب آینده آنان است، بدون سر و صدا میشد به این دختر آموزش های رفتاری داد، وی را به اشتباهات خود آشنا کرد نه اینکه موضوع الان در سراسر کشور و حتی جهان علنی شده و همه با چهره او آشنا شده اند، بنابراین تخریب آینده و بقیه عمر این دختر جوان به دنبال معرفی چهره وی در رسانه است که باید قبل از اینگونه حرکات به عواقب، ابعاد و نتیجه آن توسط روانشناسان و رفتارشناسان مورد بررسی قرار بگیرد.

بنظر شما نمایش اعترافگیری از جوان 17 ساله در صدا و سیما باعث عبرتگیری چوانان دیگر می‌شود؟

خیر، نمایش اینگونه افراد در صدا و سیما نه تنها باعث عبرت دیگران نمی‌شود، بلکه باعث انتقال آموزه‌ای منفی و به تحریک دیگران به تکرار اینگونه رفتارها می‌گردد.

هشتگ بیا با هم برقصیم چقدر توانایی اتحاد افراد شده؟

چند وقت پیش هشتگ «هپی» در فضای مجازی تمام دنیا سرایت کرد موج آن بسیار زود فروکش کرد، اینگونه هیجانات های رفتاری باعث ایجاد امواج فرهنگی ولو بطور موقت در جامعه می‌گردد، هشتگ «بیا برقصیم» نیز از این گونه موج ها است و توسط برخی از افراد که قصد آشفته سازی جامعه و ایجاد ناراحتی برای نهاد های متولی و جوانان دارد، مدیریت می‌گردد و فرزندان نباید فریب اینگونه هشتگ ها و سایت ها را بخورند بلکه باید بطور منطقی با مشکلات برخورد کنند ،بنظر این جانب که40 سال است با جوانان در ارتباط مستقیم هستم ،جوانان ایرانی منطقی ترین و باهوش ترین جوانان دنیا هستند و هرگونه پیشنهاد منطقی را از هر کس میپذیرند.

در برخی رسانه‌ها حرف از شکایت این دختر از عوامل پخش کننده این اعترافگیری است، چقدر امکان فروکش کردن این جو هست؟

کسانی که این حرف را میزنند که باید از صدا و سیما و مسئولین شکایت کرد قصد آشفته سازی فضای جامعه را در شرایط حساس کنونی دارند، وضعیت کنونی ما به اندازه کافی ملتهب و هیجانی بوده، بحث تحریم ها، دشمنی آمریکا با ما و بحث وضعیت منطقه از لحاظ کشورهای همسایه، به گونه ایست که هیجانات لازم را به جامعه وارد می‌کند، تحریک این جوان و افراد دیگر به شکایت فقط برای آشفته سازی جامعه است وگرنه نتیجه ای دیگری نخواهد داشت.

فیلتر کردن اینستاگرام فایده‌ای هم دارد؟

من با هرگونه برخورد سلبی در فضای مجازی مخالف هستم، زیرا که بهترین فیلتر‌شکن و وی پی آن‌ها بطور رایگان و یا با پرداخت هزینه کمی در اختیار جوانان قرار می‌گیرد، نمی‌شود با تکنولوژی مقابله کرد ،مگر اینکه فرهنگ درست استفاده از فضای مجازی را به جوانان و فرزندان خود آموزش دهیم، چرا که فیلتر کردن تلگرام نتوانست از ورود افراد به این شبکه جلوگیری کند، بنابراین به جای فیلتر کردن اینستاگرام باید آموزش‌ها و فرهنگ سازی لازم در زمینه کاربرد درست و منطفی فضای مجازی به جوانان داده شود.


منبع: دیباچه
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲