جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 19 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۸۴۷۹
تاریخ انتشار : ۱۰ : ۱۵ - ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷

به گزارش دیباچه،آیین رونمایی فیلم مستند «برسد به دست آقای بنان» با حضور کارگردان، زهره محقق و جمعی از اساتید حوزه موسیقی، هنرمندان سینما و تلویزیون و علاقه­مندان به استاد غلامحسین بنان پنج سال پس از ساخت، ساعت 19 روز چهارشنبه 26 اردیبهشت ماه در سالن فردوس موزه سینما برگزار شد.

مهمان ویژه این مراسم پری دخت­آور، همسر غلامحسین بنان بود که با وجود کهولت سن، در جمع علاقه­مندان به غلامحسین بنان حضور یافته بود. «برسد به دست آقای بنان» میزبان مهمانان دیگری از حوزه موسیقی و فرهنگ نیز بود؛ سالار عقیلی، امین­الله رشیدی، محمدعلی ابطحی، مسعود فروتن، حریر شریعت­زاده، فرزاد حسنی، مریم جلالی، رضا مهدوی، وارطان سوهاکیان و.... در کنار سایر هواداران سینمای هنر و تجربه در آیین دیدار «برسد به دست آقای بنان» حضور داشتند.

پس از ثبت عکس‌های یادگاری و امضای پوستر فیلم، مجری مراسم را با خوشامدگویی به مهمانان و ذکر نکاتی درباره کارگردان این فیلم آغاز کرد: «زهره محقق زحمت کشید اتفاقی را رقم زد با ساختن این مستند که فکر می‌کنم برای خودش هم نوعی کشف و شهود و شناخت بود». وی سپس زهره محقق کارگردان این مستند را روی صحنه دعوت کرد.

زهره محقق ضمن خوشامدگویی به مهمانان گفت: «بسیار خوشحال هستم که بالاخره بعد از پنج سال نوبت به اکران مستندم رسید. آن هم در گروه آبرومند هنروتجربه. کسانی که ایده راه‌اندازی گروه هنروتجربه به ذهنشان رسید، واقعا شایسته تقدیر هستند. تقدیر نه صرفا به‌خاطر چتر حمایتی که بر سر فیلمسازان جوان و فیلم‌های مستند باز کرده‌اند، بلکه به‌خاطر اتفاق خوبی که برای مردم رقم زده‌اند. بسیاری از سوژه‌ها و مسائلی که در سینمای داستانی نمی‌شود به آن‌ها پرداخت، علاقه­مندان در گروه سینمایی هنر و تجربه می‌توانند آن‌ها را ببینند».

این کارگردان جوان ادامه داد: «از تک تک شما بزرگان تشکر می‌کنم که به این مراسم تشریف آورده‌اید. در این زمانه که بسیاری سعی بر این دارند که سنگ جلو پای هم بیاندازند، این حضور و حمایت شما از فیلم‌های مستند و سینمای مستقل بسیار جای تشکر و قدردانی دارد و امیدوارم این کار شما برای دیگران هم ادامه داشته باشد».

او در ادامه اضافه کرد:« از همراهانم و عوامل فیلم تشکر می­کنم و می‌خواهم امشب از نیلوفر حسنی، عکاس این پروژه که به رحمت خدا رفته است، یادی کنم. از شما می‌خواهم برای او و همچنین قاسم افشار که امروز به رحمت خدا رفته‌اند، آرزوی سفری با آرامش کنید».

محقق در پایان صحبت­هایش گفت: « نمی‌خواهم درمورد فیلم صحبت زیادی داشته باشم؛ این مستند پنج سال پیش بعنوان پایان‌نامه دانشجویی من کار شد و پیشتر گفته‌ام که چه شد که به سمت این موضوع و استاد بنان آمدم».

رضا مهدوی، پژوهشگر و کارشناس موسیقی با دعوت کارگردان فیلم روی صحنه آمد و در سخنانی گفت: «به‌نظر من بنان می‌توانست خود را بسیار بزرگتر از چیزی که بود هم بالا ببرد، ولی او هیچوقت پایش را از گلیم­اش فراتر نگذاشت. ما امروزه خوانندگان جوان بسیار خوبی داریم که صداهای خوبی دارند، ولی چون سبک صدایی خود را در نظر نمی‌گیرند راه­شان ادامه‌دار نمی‌شود و خیلی زود متوقف می­شوند».

مهدوی ادامه‌ داد: «خانم محقق به عنوان کارگردان مستند «نامه‌ای به دست آقای بنان» نامه را به دست بنان نمی‌رساند، بلکه دارد نامه را به ما می‌رساند که ما بدانیم این شخصیت وارسته‌ی فرهنگی ایران که آواز را در دوره‌های بعد از خودش بسترسازی کرد کیست. کسی که امروز بسیاری آرزو دارند مانند او آنچنان اوج و تحریرهایی داشته باشند».

او اضافه کرد: «از دیگر نکات حائز اهمیت در این مستند آن است که با شخصیت‌هایی موجهی در مورد بنان گفت‌وگو شده است. افرادی که زیاده‌گویی نکرده‌اند یا خانم محقق در یک تدوین خوب تمام زیاد‌ه‌گویی‌ها را تشخیص و آن‌ها را حذف کرده است. زهره محقق کسی است که رشته‌ تحصیلی خودش موسیقی نیست. تخصص او در فیلمسازی است و امروز او تخصص خود را در خدمت موسیقی گرفته است. به نظر من امروز هرکسی به هرنوعی به موسیقی خدمت کند، باید عاقبت‌به‌خیر شود. چرا که جوامع موسیقی از سالم‌ترین جوامع هستند و بدون کمترین چشم‌داشتی نوآوری‌های بسیاری در جامعه ایجاد می­کنند. با نگاهی به کارنامه بنان و اصالتی که او در مسیر کاری‌اش از دست نداد، می‌توان گفت که نام بنان در کنار نام ایران می‌تواند به‌عنوان یک اثر موسیقیایی در دنیا بدرخشد».

در پایان این مراسم حاضران به تماشای این مستند نشستند

«برسد به دست آقای بنان» مستندی 87 دقیقه‌ای به کارگردانی و تهیه­کنندگی زهره محقق است که در آن زندگی شخصی و هنری غلامحسین بنان، استاد نامدار و خلاق آواز ایران، به واسطه نامه‌ای که به او نوشته می شود، مورد بررسی قرار می‌گیرد. در این مستند از نگاه پریدخت آور (همسر بنان)، هومن صدر (پسرخوانده بنان)، کاوه دیلمی (از تنها شاگردان بنان)،ایرج خواجه امیری، مزدا انصاری، حریرشریعت زاده با زندگی و آثار بنان آشنا میشویم. این مستند که اولین تجربه فیلمسازی زهره محقق است از 26 اردیبهشت ماه در گروه هنروتجربه اکران شده است.


برچسب ها: بنان ، دیباچه
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی ووشو در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

هدف کسب بهترین نتیجه در آسیاست/ بدون تغییر ترکیب، راهی انتخابی جام جهانی خواهیم شد

۱۲:۰۸  -  ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
پربازدیدها
آخرین اخبار