جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 29 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۸۳۵۲
تاریخ انتشار : ۴۳ : ۱۲ - ۲۱ اسفند ۱۳۹۶
ویدئو- شوق هنرمندان برای ادای احترام به« ناصرخان ملک مطیعی»


به گزارش «دیباچه»،اول فروردين ماه، سالروز تولد 88 سالگي اش شايد تنها مناسبتي است که در شلوغي روزهاي آخر سال تمام بهانه ها را دست به سر مي کند تا هنرمندان با وجود مشغله هاي مالوف اين روزها، خودشان را به اين مراسم برسانند. قرارمان اين است به بهانه 88 ساله شدنش در محفلي دوستانه از بزرگي اش تجليل کنيم و به قدر وسع، از حفظ محبوبيتش در تمام اين سال ها قدرشناسي کنيم. 20 اسفندماه زمان وعده مان را با هر کس که در ميان مي گذاريم يک پاسخ مي شنويم «چه تقارن خوبي با روز تولد رفيق هميشگي اش بهروز وثوقي»

· مسئوليت مراقبت از لطيفه محبت مردم

در برگه شناسنامه روز تولدش اول فروردين 1309 قيد شده است اما آن طور که خودش مي گويدزاده هشتمين روز بهار است. ناصر ملک مطيعي نامش در ضمير خاطر علاقه مندان سينما آنقدر پررنگ هست که ديگر برنامه هاي روزانه در حاشيه قرار بگيرد و مراسمي براي بزرگداشت او در متن. از اين روست که رضا کيانيان با وجود شب کاري پس از کمتر از سه ساعت استراحت خود را به مراسم مي رساند، شمس لنگرودي ساعتي قبل از رونمايي کتابش «رژه بر خاک پوک» در روزنامه حضور مي يابد يا رضا عطاران بلافاصله پس از خواندن پيامک دعوت، تماس مي گيرد و آدرس را جويا مي شود تا خودش را برساند. شرح محبت منوچهر اسماعيلي و ابوالحسن تهامي نژاد در وصف نمي گنجد. استاد دوبله ايران بيش از نيم ساعت مانده به زمان مقرر به مراسم آمده است. دليل زود رسيدنش را ترس از ترافيک عنوان مي کند اما همان طور که خودش مي گويد اين ها همه بهانه است: «زودتر آمدم چرا که طاقت نداشتم در خانه بمانم و منتظر شوم که موعد ديدار فرا برسد. از صبح چشمم به در سالن بود و بي صبرانه در انتظار ديدن صورت مبارکش بودم.» سالار عقيلي و همسرش حرير شريعت زاده آن طور که خودشان مي گويند از لحظه دريافت دعوتنامه تصميم شان براي آمدن قطعي بوده است و براي از دست ندادن اين فرصت تمام برنامه هايشان را به نظم کرده اند.

«از انديشه من خارج است که چطور با اين همه مشغله اينجا جمع شده ايد. به دنبال واژه و کلمه مي گردم که سپاسگزاري کنم. کلمات خيلي نارساست براي سپاس و تشکر از شما.» اين عبارات نخستين واکنش ناصر ملک مطيعي به تعبير خودش بعد از بيرون آمدن شوک اين ديدار است. او با چشماني نمناک و صدايي که به بغض نشسته بود، از اين روز به عنوان يکي از بهترين روزهاي زندگي اش و روزي مقدس ياد مي کند: «نه به اين خاطر که از من تجليل شده بلکه فقط براي اينکه ياد من بوديد. در تمام سال هاي زندگي سعي ام اين بوده که شايستگي اين همه محبت را داشته باشم، به اميد اينکه همه اين احترامات را در حد انتظار و توقع مردم انجام دهم. شايد گاهي روزگار بر شما سخت هم بگيرد، اما بايد مراقب باشي که به اين لطيفه محبت مردم خدشه اي وارد نشود.» ملک مطيعي در ادامه از حمايت و محبت اهالي سينما در موقعيت هاي مختلف ياد مي کند و با تشکر از آنها مي گويد خوشحال است اگر سهم کوچکي از سينمايي داشته باشد که امروز پرچم ايران به خاطر آن بالاست: «ما کارمان را با عشق شروع کرديم و تا امروز حفظش کرديم به اين اميد که خيال کنيم سهم کوچکي در سينماي امروز داشته ايم؛ سينمايي که اين روزها در مجامع جهاني اعتبار دارد. پيش از انقلاب در 7 جشنواره بين المللي شرکت کردم اما آن روزها هيچ کس سينماي ايران را نمي شناخت در حالي که امروز يکي از افتخارات ايران و مملکت ما سينماست و در خيلي از مجامع اگر پرچم ما بالا مي رود بواسطه همين سينماست.»

حيف است اين همه سال باشيم و از هم دور بيفتيم

اين بازيگر پيشکسوت سينما در بخش ديگري از صحبت هايش با اشاره به حواشي و اتفاق هاي چند ماه گذشته از شايعه سازي براي درگذشتش تا پخش نشدن برنامه هاي تلويزيوني مي گويد: «خدا را شاهد مي گيرم هيچ گلايه و شکايتي نداشته و ندارم. فقط تنها آرزويم اين بوده که با مردم باشم. رفقايم را ببينم. دلتنگ همه دوستانم بودم. وارد سالن که شدم ياد تمام دوستاني افتادم که در گوشه و کنار دنيا هستند و دلم مي خواست همه آنها هم باشند. حيف است اين همه سال باشيم و از هم دور بيفتيم.»

با اين بخش از صحبت هاي او لابد نخستين تصويري که در ذهن حاضران نقش مي بندد هماني است که ملک مطيعي هميشه در بخشي از صحبت هايش بالاخره از او ياد کرده است: «امروز تولد رفيق عزيز ما نيز هست. خيلي دوستش دارم و مي دانم که تمام مردم ايران به او علاقه مند هستند. البته در سينماي امروزمان خيلي بهروز وثوقي داريم اما بهروز وثوقي همواره جاي خاص خودش را دارد و شکي نيست که بهروز وثوقي شدن زحمت مي خواهد.»

· منوچهر اسماعيلي: تولدت مبارک ناصرعزيز سينماي ايران

زماني که وارد کار دوبله شدم يکي از آرزوهايم ديدن ناصر عزيز بود. بالاخره شرايطي فراهم شد و من توانستم او را ببينم، گرچه او آشيانه و مکاني متفاوت از حرفه من داشت، او جلوي دوربين به ايفاي نقش مي پرداخت و من مقابل ميکروفن و در اتاق هاي تاريک دوبله. خوشحالم که در کارنامه کاري ام افتخار اين را داشتم که در فيلم«پسران نوح» به جاي ناصر ملک مطيعي حرف بزنم. اين بالاترين خوشحالي و افتخار براي من است، آنچنان که هرازگاهي، وقتي فرصتي دست مي دهد و به تماشاي «پسران نوح» مي نشينم، هر بار شگفت زده مي شوم که چگونه توانسته چنين حجم زيادي از ديالوگ را براي بازي در آن فيلم به خاطر بسپارد. ناصر عزيز تو تاج سرما و همه مردم هستي. وقتي از من براي شرکت در اين مراسم دعوت شد، آنقدر خوشحال بودم که خيلي زودتر از آغاز مراسم در اين سالن حاضر شدم. زودتر آمدم چراکه طاقت نداشتم در خانه بمانم و منتظر شوم که موعد ديدار فرا برسد. از صبح که به روزنامه ايران رسيدم و به سالن برپايي مراسم آمدم، چشمم به در سالن بود و بي صبرانه در انتظار ديدن صورت مبارک ات بودم. تولدت مبارک ناصر عزيز سينماي ايران.

· ابوالحسن تهامي نژاد: تو نماينده مردم هستي

در زمانه اي که جمعيت ايران 30 ميليون نفر بود حداقل 25 ميليون نفر دوستدار ناصر ملک مطيعي بودند و امروز که جمعيت ايران به 80 ميليون نفر رسيده مي توان مدعي شد که 70 ميليون نفر دوستدار ناصر ملک مطيعي اند. در آن سال هاي دور، به عنوان نوجوان وقتي در لاله زار ناصر ملک مطيعي را مي ديدم، ذوق زده مي شدم و عجيب اينکه همين ذوق و شوق در نسل جوان امروز هم وجود دارد. اين شوق و ذوق را مي توان از واکنش مردم، حتي هنگامي که نام ناصر ملک مطيعي به ميان مي آيد، دريافت. چندي پيش در برنامه «دورهمي» وقتي نام او را ذکر کردم به چشم ديدم که جمعيت حاضر چه هيجاني از خود نشان داد و 4 دقيقه تمام ايشان را تشويق کردند. به عقيده من ناصر ملک مطيعي در اين سال ها خانه نشين نبوده، بلکه همواره بر صدر نشسته بوده و در دل مردم جاي داشته است. تا زماني که ايران هست و تا زماني که اين صنعت وجود دارد ناصر ملک مطيعي هم هست براي هميشه. ملک مطيعي با هنرنمايي هايي در نقش هاي مختلف نماينده مردم ما بود و جامعه ما را نشان داد و باعث تسلاي خاطر مردمي شد که به سينما مي آمدند چه در فيلم هاي درام و چه فيلم هاي کمدي. هميشه چشم و چراغ مردم ايران بوده و هست و هنوز افتخار سينماي ايران است.

· رضا عطاران: استاد ملک مطيعي، همه ما شرمنده شماييم

حضور در اين جمع، آن هم به بهانه تولد آقاي ملک مطيعي عزيز براي من افتخار بزرگي است؛ بويژه اينکه چندي قبل در سفري به شيراز با ايشان همراه بودم. در آن سفر متوجه شدم که او به همان اندازه که در فيلم هايش محبت و مردانگي را به تماشاچيان منتقل مي کند، خودش هم از اين ويژگي ها برخوردار است. ناصرخان ملک مطيعي را از صميم قلب دوست دارم و همواره به ياد او هستم و خواهم بود. نکته اي که جا دارد اينجا به آن اشاره کنم اين است که: «استاد ملک مطيعي عزيز، همه ما شرمنده شما هستيم. ما شرمنده ايم که هنرمند بزرگي چون ملک مطيعي و برخي ديگر از هم دوره اي هايش- که آنها هم هنرمندان بزرگي بودند- از کار خود دور و مهجور شدند. اگر ما از استاد ملک مطيعي عذرخواهي نکنيم ديگران که چنين کاري را انجام نمي دهند! بنابراين من به جاي آن بعضي ها مي گويم که شرمنده ام. استاد شرمنده ايم که طي اين سال ها نتوانستيد به سراغ کاري که عاشق آن هستيد برويد».

· رضا کيانيان: حضور در کنارتان غنيمتي است

رضاکيــانيان بازيگر سينما، تلويزيون و تئاترگفت: ديدار و هم نشيني با هنرمندان بزرگي چون ناصرملک مطيعي، منوچهراسماعيلي و ابوالحسن تهامي نژاد برايم غنيمتي است. ناصر ملک مطيعي پيشکسوت من هستند و خودم را ازنسل ايشان مي دانم. اين هنرمند بزرگ تنها بازيگرسينماي قبل از انقلاب هستند که با وجود ستاره بودن در نقش دو و سه نيز بازي مي کردند؛ اين درحالي است که آن دوران - و در هر دوره اي- هيچ ستاره اي جرات انجام اين کار را نداشته و ندارد. بسياري از بازيگران سطح اول سينما تصور مي کنند که اگرنقش هاي دو و سه ايفا کنند لطمه مي خورند و به عبارتي محو مي شوند. اما آقاي ملک مطيعي اين کار را انجام دادند و هر نقشي را بازي کردند، درخشيدند و اين تنها حکايت از عزت نفس ايشان دارد. ناصرملک مطيعي جزو اولين تحصيلکرده هاي سينماي ايران است و افتخارات بزرگ سينماي ايران را چون فردين و بهروز وثوقي را او بوده که به سينماي ايران تقديم و معرفي کردند؛ همين کارها براي يک تاريخ کفايت مي کند، چه برسد براي يک فرد و ايران بايد به حضور هنرمند بزرگي چون ايشان افتخار کند. در مورد آقاي اسماعيلي هم بايد بگويم ايشان جادوگر صداي ايران هستند و با صدايشان جادو مي کنند. کارهايي که ايشان در دوبلاژ وسينما انجام داده اند تکرار نشدني است و سينماي ايران بايد به حضور شما افتخار کند. من افتخارمي کنم درکنار شما هستم امسال بزرگداشتي براي شما برگزارشد اما خيلي ديرواميدوارم چنين اتفاقي براي آقاي تهامي نژاد هم صورت بگيرد.

· سالار عقيلي: تو استاد بي بديل سينماي ايراني

ناصرملک مطيعي استاد بي بديل سينماي ايران هستند. حدود 12 13 سال است که افتخار داشته ام درخدمت استاد باشم و دراين مدت زمان هرجا که همراه و درکنار ايشان بوده ام، به چشم ديده ام که مردم عاشقانه به سوي ايشان آمده اند وعکس يادگاري گرفته اند. اميدواريم ساليان سال سايه استاد ملک مطيعي برسرهنرايران زمين باشد. به عقيده من براي يک هنرمند در اين سن و سال هيچ چيز بهتر ازاين نيست که مردم هنوزهم عاشقانه دوستش بدارند. اين دغدغه و آرزوي يک هنرمند است و اين اتفاق تنها به پشتوانه کار بزرگ و قوي هنرمند امکان پذير و شدني است. البته چنين اتفاقاتي در مورد برخي از هنرمندان قابل مشاهده است؛هنرمندان بزرگي چون استاد محمد رضا شجريان که اگر هم نخوانند بازهم محبوب مردم هستند و يا استاد ناصر ملک مطيعي که ازاين امرمستثني نيستند. از روزنامه ايران به عنوان برگزار کننده اين مراسم تشکر مي کنم که درزمان حيات به ياد هنرمندان بزرگ هستند؛ متاسفانه درکشورما باب شده که بعد از درگذشت هنرمندان مراسمي به ياد آنان برگزارمي کنند.

· شمس لنگرودي: آرزويم سلامتي ايشان است

اميدوارم استاد ملک مطيعي عزيز همواره سلامت و هر روز بهتر از روز قبل باشند. شايد بهتر باشد در ارتباط با آقاي ملک مطيعي دوستاني صحبت کنند که سررشته بيشتري از سينما و کارها و کارنامه ايشان دارند. بنابراين تنها به ذکر علاقه مندي ام به استاد اکتفا مي کنم. بي ترديد، ناصر ملک مطيعي بخشي انکارناشدني در حافظه بصري همه ما دارد و چقدر خوشحالم که امروز و در اين جمع حضور دارم. طبعاً حضور در اين جمع و در کنار آقاي ملک مطيعي عزيز برايم افتخار بسيار بزرگي ست. من امروز به جمع شرکت کنندگان در اين مراسم پيوستم تا علاقه و ارادتم به ايشان را نشان بدهم.

منبع : روزنامه ایران



تعداد بازدید : 0

منبع: دیباچه
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲