پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳  |  Thursday, 28 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۸۲۷۴
تاریخ انتشار : ۳۶ : ۱۹ - ۱۲ بهمن ۱۳۹۶
 به گزارش دیباچه،مراسم افتتاحیه سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر دقایقی پیش با اجرای احسان کرمی در سالن همایش های برج میلاد برگزار شد.
درابتدای مراسم، ابراهیم داروغه زاده دبیر جشنواره فیلم فجر، روی صحنه آمد و اظهار کرد: جشنواره که هر سال باشکوه تر برگزار می شود ادای احترام سینما به انقلاب است و امیدوارم آرمان ها مستدام باشد. برنامه افتتاحیه را به روح پرفتوح شهدای هشت سال دفاع مقدس تقدیم می کنم که جان فشانی کردند، جای آنها خالی است ولی یاد آنها در خاطر ما جاودان است.
عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی حیدریان رییس سازمان سینمایی، علیرضا رضاداد قایم مقام سازمان سینمایی، ابراهیم داروغه‌زاده دبیر جشنواره، علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، احمد مسجدجامعی عضو شورای شهر تهران، منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما، عباس صالحی امیری، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه، مهدی پاکدل، نوید محمدزاده، هومن سیدی، پیمان جعفری، نیما اقیلما، مصطفی کیایی، محسن کیایی، لیندا کیانی، رسول صدرعاملی، سعید سعدی، سیف الله صمدیان، پژمان بازغی، آزاده زارعی، ساسان سالور، هادی محمدیان، بهرام رادان، پوریا آذربایجانی، علیرضا زرین دست، خسرو معصومی، پدرام شریفی، روح الله حجازی، مرتضی رزاق کریمی، فرشته طائرپور، امین حیایی، حسن پورشیرازی و ... از حاضران در مراسم بودند.
در ادامه کلیپی از درگذشتگان سینمایی یک سال پیش پخش شد.

کرمی در سخنانی گفت: در چند سالی که جشنواره در برج میلاد برگزار شد، همیشه مردی با کت سفید می آمد و می‌گفت باید فیلم را در ردیف اول دید. از وقتی علی معلم از پیش ما رفت یکی از ستون های سینما رفت. او مرد درجه یک و باسوادی بود. اولین بار است که او روی این صندلی ها نیست اما می دانم که ما را الان می بیند.
در ادامه فیلم نکوداشت این زنده یاد که توسط مجید توکلی ساخته شده است، پخش شد.
عباس صالحی در این بخش لوح یادبودی به خانواده این زنده یاد تقدیم کرد.

امید معلم فرزند علی معلم عنوان کرد: نمیدانم چه طور می شور نبود پدر را در طول جشنواره تحمل کنم اما همیشه به جمله او که می گفت باید مسیرش را ادامه بدهیم فکر می کردم، خوشحالم که اهالی سینما پشت هم ایستاده اند و کسی نمی تواند اتحاد آنها را به هم بزند.
در بخش دیگر مراسم ،سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد:  به خانواده نجیب سینما تبریک می گویم سینمایی که در چهار دهه گذشته با حضورهای جهانی، با فیلم ها، با نسل های پیاپی ای که به فضای سینما افزوده شد سفیر فرهنگی هنری و پیشتاز گفتگوی فرهنگی شد و نشان داد می توان سینمای انسانی و شاعرانه، متفکرانه و قصه دار داشت، همانطور که ادبیات ایرانی در قله خویش این ترکیب را داشت.
در بخش بزرگداشت ها ابتدا فیلم بزرگداشت محمدعلی نجفی که توسط طوفان نهان قدرتی ساخته شده است، پخش شد.
محمدعلی نجفی در بخش بزرگداشتش بیان کرد: ۴۷ سال پیش زمانی که در محافل مذهبی کمتر می شد از سینما صحبت کرد ،من با همسرم و فخرالدین انوار  مسأله نمایش را پی گرفتیم. نمایشنامه سربداران را نوشتیم و کار کردیم و به خوبی یادم است وقتی نمایش شروع شد ما برای اولین بار توانستیم موسیقی را در محافل مذهبی پخش کنیم.

وی ادامه داد: ما سینما را جدی گرفتیم تا پیروزی انقلاب پیش رفتیم و ایشان (آقای انوار) مسئولیت سینما و تلویزیون کشور را به عهده گرفتند . خوشحالم که سینما باقی است.
دومین بزرگداشت مراسم افتتاحیه سی و ششمین جشنواره فیلم فجر به منوچهر اسماعیلی اختصاص یافت. او  از سال ۳۶ وارد عرصه صدا و دوبله شده است و فعالیت در آثار سینمایی از جمله  هزاردستان، مالک اشتر، مادر، محمدرسوال الله و ... را در کارنامه پرافتخار خود دارد.

لوح تقدیر این بزرگداشت توسط ابولحسن تهامی از برجسته ترین مدیران دوبلاژ و سعید راد به منوچهر اسماعیلی اهدا شد.

منوچهر اسماعیلی در توضیح سال های فعالیتش گفت: دوست داشتم بازیگر شوم اما چیزی را عاریه با خودم نیاوردم
هر چه بوده جامعه به من داده، من را جامعه ساخته است.
ابوالحسن تهامی نژاد صداپیشه پیشکسوت گفت: استاد منوچهر اسماعیلی از نوابغ کار هنری ایران در کار صدا هستند. از آغازی که پا به هنر و فن دوبلاژ گذاشتند من افتخار داشتم 60 سال در کنار ایشان باشم و بیاموزم از منوچهر اسماعیلی. ویلیام هلدن و آنتونی کوئین شگفت زده شده بودند وقتی به ایران آمدند و آثارش را به دوبله فارسی دیدند . اسماعیلی به دوبله ایران هویت بخشید و قدر خودش را می دانست و هنرش را ارزان نمی فروخت. به ما آموخت که همچنان باشیم.

سعید راد در بخش دیگر مراسم گفت: سینمای ما در آن روزگار صدا سر صحنه نبود و فیلم ها را در اتاق دوبله صداگذاری می‌کردند. من هم جویای نام بودم و به این تکنیک وارد نبودم . در اتاق دوبله رفتم که یاد بگیرم که جای خودم صحبت کنم. دیدم این دنیا بسیار بزرگ و ممتاز است که من جرات نمی کردم در آن حضور یابم.  وقتی به من می گفتند جای من آقای اسماعیلی صحبت می کند من شب خوابم نمی برد. آقای اسماعیلی را با کلمات نمی توان ستایش‌شان کرد.

در بخش دیگر برنامه جوایز مواد تبلیغی سی و ششمین جشنواره فیلم فجر اهدا شد.

دیپلم افتخار طراحی نام آواره به محمد رو‌ح الامینی برای فیلم «رگ خواب» و «خفگی» اهداء شد.

سیمرغ بلورین بهترین آنونس به مسعود رفیع زاده برای فیلم «خفگی» اهداء شد.

سیمرغ بلورین بهترین عکس به جواد جلالی برای فیلم «پریناز» اهداء شد.

در بخش دیگر این مراسم فیلم بزرگداشت اکبر عبدی که توسط مجید توکلی ساخته شده است، پخش شد. این بخش از مراسم در حالی برگزار شد که تعداد قابل توجهی از مهمانان سالن را ترک کرده بودند تا به اکران های مردمی فیلم هایشان برسند. مراسم افتتاحیه جشنواره با نمایش فیلم ها تداخل دارد.

در این بخش مسعود ده نمکی، بهرام بداخشانی، محمدرضا فروتن، احمدرضا معتمدی و رسول صدرعاملی برای تجلیل از این هنرمند روی صحنه آمدند و لوح تقدیری به وی اعطا کردند.

صدرعاملی در این بخش گفت: خوشحالم به خاطر کسی این بالا هستم که در طول این سال ها فقط یک بازیگر نبوده بلکه یک پدیده بوده است. او در طول همه آثارش هیچوقت ادا در نیاورد. نقش ها را به ما باوراند و خودش را به ما تحمیل کرد به طوری که چاره ای به جز دوست داشتن او نداشتیم. او یک نابغه در تصویرگری فیزیک و میمیک است. او برای ما یک سرمایه و ثروت ملی است.

ده نمکی هم درباره اکبر عبدی اظهار کرد: او به من افتخار داد که با من کار کرد. پیشنهادم به آنهایی که می خواهند با عبدی کار کنند این است که رضایت خانومش را داشته باشند.

وی افزود: عبدی و شریفی نیا مثل تام و جری هستند دعواهای آنها را جدی نگیرید. خیلی ها در سینما مشهور و خیلی ها محبوب هستند ولی عبدی هم مشهور و هم محبوب است.

محمدرضا فروتن هم گفت: بزرگان در سینما بسیار هستند به دو بزرگ ارادت دارم یکی مرحوم خسرو شکیبایی که برایم پر از عشق بود و دومین فرد اکبر عبدی است که نبوغ او حیرت همه را برانگیخته است. جدا از نبوغ خدادادی او خوش قلبی و صفای دل او است که با انسان های زیادی همدردی کرده است. امیدوارم با مراقبت از خود از دل و عشق ما نسبت به خودشان مراقبت کنند.
اکبر عبدی در ادامه گفت:از شما تشکر می کنم که وقتی حتی فیلم مزخرف بازی کردم آنها را دیدید. من دم رفتنم است و شاید فقط چند سال دیگر زنده باشم. از خداوند ممنونم که به من عزت داد. من که بچه نازی آباد هستم کجا و برگزاری این بزرگداشت کجا. هیچ هنرمندی در سینما رزومه به لحاظ تعداد به اندازه منوچهر اسماعیلی ندارد او فرشچیان سینمای ایران است. او با صدا جای تصویر را هم پر کرده است. او در مادر به جای من صحبت کرد و همزمان جای چهار نفر دیگر هم صحبت کرد. او من را دوبرابر در فیلم جلوه داده است همیشه جزو افتخاراتم می دانم که کار آنها را از نزدیک دیده ام. او یکی از بزرگترین و با ارزش ترین سرمایه های سینمای ایران است.

این بازیگر افزود: نمی دانم چند سال است که ما در روز روشن پولمان را از جیب مردم در می آوریم این زشت است. سلیقه مردم را عوض کرده اند برای مثال به من می گویند فیلمت بزن و برقص کم داشت. معلوم است که با این وضعیت مردم به تماشای فیلم های جم می نشینند. برای آقایان سینمای ایران، کشاورز، انتطامی، احمد پژمان، مشایخی، نصیریان و ... آرزوی سلامتی دارم. من یک سال دیالیز شدم و یک سال در قرنطینه بودم و می دانم بیماری سخت است.

عبدی در پایان این مراسم اشاره کرد: از مردم تشکر می کنم که خرج ما سینمایی ها را می دهند و فیلم های درپیت را هم می بینند. امیدوارم جیبتان پر پول باشد. برای خانواده عزیزانی که در حادثه های اخیر عزیزی را از دست داده اند آرزوی صبر می کنم.



نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲