پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳  |  Thursday, 28 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۸۲۷۰
تاریخ انتشار : ۵۲ : ۱۴ - ۱۰ بهمن ۱۳۹۶
دبیر جشنواره فیلم فجر در دومین نشست خبری خود مطرح کرد :
«ابراهیم داروغه زاده» دبیر سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر اعلام کرد که فیلم های حاشیه دار حذف نشده اند.

به گزارش خبر نگار دیباچه دومین نشست خبری دبیر جشنواره فیلم فجر، صبح امروز ۱۰ بهمن با حضور ابراهیم داروغه زاده دبیر در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

«داروغه زاده» در ابتدای این نشست گفت: مسابقه اصلی و بخش جشن که به کل جشن سینمای ایران است و سعی شده هر دو بخش به خوبی برگزار شود در واقع دو بخش محوری این دوره به شمار می روند.

دبیر جشنواره فیلم فجر اضافه کرد: تعداد بالای فیلم‌های بخش مسابقه یکی از مشکلات سال‌های گذشته بود که داوری ها را تحت الشعاع قرار داد و امسال به این دلیل، تعداد آثار، کاهش یافت و از طرفی تعداد بالای فیلم ها جشنواره را از حالت رقابتی خارج می کرد. امسال برای نخستین بار، فیلم انیمیشن را در بخش رقابتی نمایش خواهیم داد.سیمرغ فیلم‌های اول و سیمرغ هنر تجربه دیگر سیمرغ های امسال هستند.

وی درباره مستقل بودن هیات انتخاب امسال تصریح کرد : هیات انتخاب امسال به طور مستقل عمل کردند و بلافاصله در حضور اصحاب رسانه انتخاب هایشان را اعلام کردند.

این مدیر سینمایی ادامه داد :به غیر از تهران در 31 هیجان جشنواره سینمایی برقرار شده است.روز اول اکران در استان ها با حضور عوامل فیلم ها انجام خواهد شد و سعی مان بر این است که یک جشن سینمایی را در سطح کشور پرشورتر از سال‌های گذشته داشته باشیم.

سه بزرگداشت و یک نکوداشت

داروغه زاده اشاره ای به حواشی مراسم افتتاحیه کرد و گفت: ما امسال در افتتاحیه سه مراسم بزرگداشت و یک نکوداشت خواهیم داشت. امیدواریم برای مرحوم علی معلم که در طول سالیان در بخش‌های مختلف جشنواره حضور داشتند نکوداشت شایسته ای را برگزار کنیم.

دبیر جشنواره درباره روند کلی میزبانی از اهالی رسانه تصریح کرد: سالن اختصاصی رسانه‌ها یکی از بحث‌های همیشگی جشنواره بوده که در این سالن به غیر از عوامل فیلم‌ها مهمان دیگری حضور ندارند ؛طی این سالها برگزاری جشنواره در برج میلاد،کثرت افراد و ازدحام جمعیت موجب میشد که دوستان رسانه ای ما آزرده خاطر شوند. امسال در پردیس سینمایی« باغ کتاب» با پنج سالن، پذیرای دیگر مهمان‌ها خواهیم بود و هر شب دو سانس نمایش خواهیم داشت.این تغییرات برای ما نیز سختی‌هایی داشت و سعی مان بر این بود که بحث‌های رفاهی را انجام دهیم و از اصحاب رسانه نیز می خواهم به اختصاصی بودن این محفل کمک کنند.

داروغه‌زاده در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر نامشخص‌ بودن حضور برخی فیلم‌ها در سال‌های اخیر جشنواره و ثبت‌نام و پذیرفته نشدن‌شان (مانند آشغال‌های دوست‌داشتنی) گفت: ما دوست نداریم تغییرات زیادی در جشنواره داشته باشیم. امیدواریم که دبیر جشنواره بتواند ده سال بماند و از این طریق؛ سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌های جشنواره تغییر نکند. فیلم «آشغال‌های دوست داشتنی» مجوز نمایش نداشت ،ولی امسال توانست مجوز نمایش پیدا کند. اما در نهایت کارگردانش به هر دلیلی که دوست داشت، انصراف داد و ترجیح داد پیگیر اکران عمومی فیلمش شود.

دبیر جشنواره در واکنش به این پرسش که فیلم هایی را کنار گذاشتید که احتمال هر حاشیه ای را از آنها می دیدید گفت: برخی انتقادات هیچ منبعی ندارد. شما باید حرف‌تان یک داده‌ای داشته باشد تا آن را انتقال دهید. ما برای احترام به صاحبان آثار نام هیچ فیلمی را اعلام نکردیم. داوران تمام شصت و هفت اثر را بررسی کردند و هیچ موردی با این موضوع که حاشیه دارها به جشنواره نیایند، مطرح نشد. ما دوست داریم جشنواره با شکوه و پر رونق باشد و نگاه های مختلف وجود داشته باشد . . ما فیلم هایی را انتخاب کردیم که کاملا از نظر پخش و اکران بدون مشکل هستند و از نظر وزارت ارشاد هیچ مسئله ای برای اکران ندارند..

در ادامه داروغه‌زاده درباره روند آرای مردمی جشنواره سی و ششم فیلم فجرگفت: در مورد آرای مردمی تا دیشب همه مسائل حل شده بود تا آرا، به صورت اینترنتی جمع آوری شوند و امکان دخالت در نتیجه آرا هم کمتر شود. من امیدوارم این مسئله امسال اتفاق بیفتد و اگر مسائلی به وجودبیاید، قطعا قابل رفع است. اکران فیلم‌ها در شهرستان‌ها هم منوط به اجازه صاحبان اثر است و اکران فیلم‌ها در مراکز استان خواهد بود که نهایتا هم 14 فیلم خواهد بود. در ادامه نشست، خبرنگاری از دبیر جشنواره پرسید: شما اعلام کردید که جشنواره افتتاحیه ندارد اما چه شد افتتاحیه به جشنواره اضافه شد؟ داروغه‌زاده اظهار داشت: من فکر می‌کنم باید بگویم که اشتباه کردم. در ابتدا ما فکر می‌کردیم همه جشنواره‌های حرفه‌ای دنیا با یک فیلم مهمان آغاز می‌شوند و صرفا اختتامیه دارند و از طرف دیگر افتتاحیه هزینه‌هایی داشت که حذف آن، از هزینه‌ها می‌کاست؛ اما بعد فکر کردیم و دیدیم جشنواره ما هیچ گردهمایی جز افتتاحیه و اختتامیه ندارد. ما مراسم‌ بزرگداشت هم داشتیم که نمی‌توانستیم آنها را در اختتامیه برگزار کنیم. امیدواریم بعد از پایان جشنواره گزارشی درمورد مسائل مالی اعلام کنیم.

نشست رسانه‌ای دبیر جشنواره سی و ششم فیلم فجر با رونمایی از پوستر بزرگداشت‌ها، نکوداشت علی معلم و بخش تجلی اراده ملی پایان یافت.


نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲