جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 19 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۸۰۹۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۳۲ : ۱۴ - ۱۹ مهر ۱۳۹۶
به بهانه زادروز
امروز 19 مهرماه، زادروز یکی از گرانمایه های ادبیات معاصر است. نویسنده، پژوهشگر، مدرس و البته شاعری که همواره در تکاپوست و عمر خود را وقف ادبیات کرده است. محمدرضا شفیعی کدکنی! زادروزش مبارک.

به گزارش خبرنگار سینمایی دیباچه، امروز زادروز یکی از بزرگان معاصر ادبیات ایران است؛ شاعر  و نویسنده ای که آثار با ارزش و تأثیرگذاری را به رشته تحریر درآورده است! محمدرضا شفیعی کدکنی! استادی که بخش زیادی از عمر گرانمایه خود را به تدریس پرداخته و شاگردان زیادی را در  عرصه ادبیات تربیت کرده و تعلیم داده است.

محمدرضا شفیعی کدکنی! الماس درخشان ادبیات معاصر ایران!

محمدرضا شفیعی کدکنی اهل شعر کدکن است، منطقه ای بکر که در استان خراسان شمالی قرار دارد. او در سال 1318 زاده شده و از همان کودکی نزد پدرش و محمدتقی ادیب نیشابوری (ادیب نیشابوری دوم) زبان و ادبیات عرب آموخته و هرگز به مدرسه نرفت!

محمدرضا شفیعی کدکنی در همان سالها، فقه را نزد شیخ هاشم قزوینی آموخت و پس از آن نزد سید محمد میلانی کسب علم کرد. محمدرضا شفیعی کدکنی پس از کسب علم نزد بزرگان به پیشنهاد دکتر علی اکبر فیاض، بنیانگذار دانشکدهٔ ادبیات و علوم انسانی دانشگاه مشهد در کنکور ثبت نام کرد و با اتکاء به اندوخته های با ارزشش نفر اول شد و در همان دانشگاه، زبان و ادبیات فارسی خواند و پس از آن در دانشگاه تهران با درجه دکترا فار التحصیل شد؛ تا به این ترتیب ادبیات معاصر ایران یکی از مهمترین نویسندگان، پژوهشگران و شاعران خود را بشناسد.

و اما، شاعری و پژوهش و نقد

محمدرضا شفیعی کدکنی از جوانی شعر می سرود و پس از تجربه ادبیات کلاسیک و غزلسرایی  به سرودن شعر «نیمایی» روی آورد و پس از انتشار مجموعه شعر «در کوچه باغهای نیشانبور» در میان جامعه ادبیات و کتاب خوانان به چشم آمد و شناخته شد.

این مرد پرکار، طی سالهای زندگی اش آثار عطار نیشابوری را تصحیح کرده و «تاریخ نیشابور»، «مختارنامه»، »، «مصیبت‌نامه»، « منطق‌الطیر»، « اسرارنامه»، «دیوان عطار» دیگر آثاری هستند که به قلم او تصحیح شده اند.

محمدرضا شفیعی کدکنی، علاوه بر همه فعالیت های ثمربخشش در عرصه ادبیات، شاعری چیره دست نیز هست. به جز «در کوچه باغ های نیشابور»، «زمزمه ها»، «شبخوانی»، «از زبان برگ»، «بوی جوی مولیان»، «از بودن و سرودن»، «مثل درخت در شب باران»، «هزاره دوم آهوی کوهی» دیگر مجموعه شعرهایی هستند که او سروده است.

دیگر اثر شاخص محمدرضا شفیعی کدکنی کتاب «موسیقی شعر» است؛ او در این اثر با نگاهی انتقادی به وزن و قافیه و موسیقی در شعر پرداخته است.

«صور خیال»، «ادوار شعر فارسی»، «زمینه‌های اجتماعی شعر فارسی»، «از جامی تا روزگار ما»، از دیگر کتابهای انتقادی و تحلیلی شفیعی کدکنی به حساب می آیند.

استاد محمدرضا شفیعی کدکنی، نزدیک به 50 سال است که در دانشگاه تدریس می کند و با اینکه امروز 19 مهرماه 78 ساله شده، اما همچنان مشغول تربیت و تعلیم شاگردان خود در دانشگاه است.

78 سالگی ات مبارک استاد ارزنده و شاعر گرانمایه ادبیات معاصر ایران. به امید طول عمر و سلامتی شما! قلمتان استوار.


نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۹
0
0
كدكن خراسان رضوی
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی ووشو در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

هدف کسب بهترین نتیجه در آسیاست/ بدون تغییر ترکیب، راهی انتخابی جام جهانی خواهیم شد

۱۲:۰۸  -  ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
پربازدیدها
آخرین اخبار