شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Saturday, 20 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۸۰۷۳
تاریخ انتشار : ۳۷ : ۱۴ - ۱۸ مهر ۱۳۹۶
اندر احوالات هنرمندان و رابطه آنها با کتاب در دنیای امروز
سواد «آکادمیک» یا حتی سواد تجربی و غیر «آکادمیک» یکی از لازمه های خلق اثری نو و بدیع در هر عرصه ای از هنر است؛ اما به شرطی که این سواد واقعی باشد و با کلیک و جستجو در اینترنت حاصل نشده باشد!

به گزارش خبرنگار دیباچه، سواد «آکادمیک» یکی از ملزومات خلق اثری جدید است؛ حال این هنر می تواند سینما، نقاشی، موسیقی، یا هر اتفاق دیگری باشد که منجر خلق آثار هنری می شود.

حقایقی درباره سواد واقعی و سواد مجازی و رابطه آن با خلوت بودن کتابفروشی های انقلاب!

به طور مثال یک نقاش چگونه می تواند به سبک «کوبیسم» روی بیاورد و آثاری نو خلق کند، در حالیکه پیش از آن، سبک «کلاسیک» را تجربه نکرده و قواعد و اصول اولیه را یاد نگرفته است؟ یا یک شاعر چگونه می تواند در سبک نیمایی شعر بگوید در حالی که از وزن و عروض چیزی نمی داند و با شعر کلاسیک و ظرافت های آن غریبه است؟

در تئاتر و سینما نیز چنین است. یک کارگردان نمی تواند اثری به روز و «آوانگارد» خلق کند، مگر آنکه با پی گیری آثار فیلمسازان دوران کلاسیک، درباره قواعد و اصول سینما نیز به دانشی شفاف و کامل رسیده باشد. کوئین تارانتینو کارگردان فیلمهای شاخصی چون «جکی براون»، «بیل را بکش» و «حرامزاده های لعنتی» چطور می توانست فیلمی چون «پالپ فیکشن» (به فارسی، قصه های عامه پسند) را با آن همه سکانس بازسازی شده سینمای کلاسیک به اثری «پست مدرن» تبدیل کند؟

به این ترتیب می توان به این نتیجه رسید که تا سواد نباشد اتفاق جدیدی نخواهد افتاد و اثری به روز و «آوانگارد» خلق نخواهد شد.

سواد حقیقی، سواد مجازی

اما در دنیای امروز، سواد معنا و مفهومی یگانه ندارد و می توان آنرا به دو دسته سواد حقیقی و مجازی تقسیم کرد. سواد حقیقی تا زمانی وجود داشت که اینترنت به بخش مهمی از زندگی مردم نشده بود و شبکه های اجتماعی به زندگی آنها رسوخ نکرده بود.

از همان روزها به بعد حال کتاب خواندن نیز رو به وخامت گذاشت؛ زیرا با وجود خلاصه کتابها و بریده های کوتاه از آنها و آثار تحریف شده و ناقص و اطلاعات کپی شده و به اصلاح «اینترنتی»، دیگر کسی کتابی را به دنبال مطلبی ورق نمی زند که اگر هم بخواهد زمانی برای اینکار ندارد، بس که درگیر گوشی و محتویات آن است! شاید هم به همین دلیل است که خیابان انقلاب مانند گذشته شلوغ نیست و کتابفروشی ها حال و هوای سابق را ندارند و این را می توان تنبلی حاصل از دنیای مدرن نامید که قشر روشنفکر و فرهیخته نیز به آن مبتلا شده اند و با دو کلیک اطلاعات مورد نظر را کسب می کنند.

بی شک اطلاعات سطحی و گاه غلط اینترنتی به سوادی سطحی منجر می شود که در دنیای بیرون کاربردی ندارد و در نهایت، ادامه این روند منجر به خلق هنرمندانی سطحی نگر می شود که با همه تلاششان موفق به خلق اثری نو و درخور نمی شوند. شاید بهتر باشد به دنیای حقیقی وفادار بمانیم و با حد حدود قائل شدن برای کارهای روزانه مان آن را به مجازِ سطحی و حباب وار ترجیح ندهیم. واقعی کتاب بخوانیم. واقعی با سواد شویم و واقعی زندگی کنیم تا هنرمندی واقعی باشیم.


یادداشت وحید خانه ساز


نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار