جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 19 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۸۰۵۵
تاریخ انتشار : ۵۷ : ۱۵ - ۱۷ مهر ۱۳۹۶
عضو شورای سیاست‌گذاری فجر اعلام کرد؛
عضو شورای سیاست‌گذاری جشنواره فیلم فجر گفت: در خصوص بودجه و مسائل مالی جشنواره، بايد فارغ از شرایط رایج و به دور از احساسات، در فضایی کاملاً حرفه‌ای و تخصصی اظهار نظر شود.

به گزارش دیباچه؛ این روزها با فرارسیدن فصل پاییز و روزهای آغازین ماه مهر تمام توجهات در عرصه سینما به ساخت و تولید آثار سینمایی متقاضی برای حضور در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر شده است.

این در حالی است که جشنواره امسال نسبت به سال‌های گذشته کمی تغییرات داشته و علاوه بر تغییر در ریاست جشنواره، رویکرد اجرایی نیز تفاوت‌هایی داشته است.

فراخوان جشنواره به زودی منتشر می‌شود/هجمه‌های غیراخلاقی به مشاور جشنواره درست نیست

عدم انتشار به موقع فراخوان جشنواره فیلم فجر باعث شده تا حساسیت ها بیشتر شده و هر روز حاشیه‌ای تازه به بدنه مهم ترین رویداد سینمایی کشور وارد شود. این حاشیه‌ها هر روز قوت گرفته و تا جایی پیش رفته که برخی از آنها به عنوان واقعیت‌هایی انکار ناپذیر یاد می‌کنند.

داستان بودجه میلیاردی جشنواره یکی از اخبار داغ این روزهای جشنواره است. برخی این بودجه را بیش از خرج انجام شده در جشنواره می‌دانند و برخی نیز همه چیز را به شفاف سازی مورد نظر وزیر ارشاد اتصال داده و منتظر وقوع این شفاف سازی هستند.

حاشیه جنجالی دیگری که طی روزهای گذشته در جامعه خبری غوغا به کرده، تخصیص حق مشاوره ۴۰۰ میلیون تومانی به یکی از بازیگران زن سینمای ایران بود که امروز صبح توسط دبیر سابق جشنواره فیلم فجر تکذیب شد. مدعیان بر این باور بودند که وی بی دلیل این مبلغ را دریافت کرده و باید شفاف سازی در این خصوص هم صورت پذیرد.

چند روز پیش محمد مهدی حیدریان رئیس وقت سازمان سینمایی کشور در طی حکمی شش نفر را به عنوان شورای سیاست گذاری سی و ششمین جشنواره فیلم فجر منصوب کرد تا هر چه سریعتر به نوعی با این قبیل حاشیه‌ها برخورد شود.

میزان: در خصوص انتخاب شما به عنوان یکی از مسئولین شورای سیاست گذاری جشنواره فیلم فجر، می‌خواهیم بدانیم که چه برنامه هایی در پیش هست و آیا زمان محدود پیش رو مانعی برای رسیدن به این اهداف نیست؟

تابش: جشنواره فیلم فجر پس از پشت سر گذاشتن سى و پنج دوره درخشان، همچون نگین تابناکی، بر تارک سینمای ملی ایران می‌درخشد و یکی از دستاوردهای هنری و فرهنگی مهم کشور محسوب می‌شود و قبول مسئولیت و تعهدات اجرایی مرتبط بر آن، بیش از پیش انتظارات به حق را افزایش می‌دهد.

ضمن ادای احترام به تمامی دست اندرکاران دوره‌های قبلی، جای امیدواری است تا در کنار دیگر دوستان خدوم و وظیفه شناس، نسبت به وظایفی که در حکم ریاست محترم سازمان سینمایی و شرح وظائف شوراى سياستگذارى جشنواره كه بدان اشاره شده اقدامات عاجلی را انجام دهیم که مهم‌ترین آن، اعلام مقررات دوره جدید است که در نخستين جلسه شورا به بحث گذاشته شد، البته پس از برگزاری جلسات متعدد به زودی اطلاعات مربوط به بخش هاى مختلف، از سوی دبیرخانه جشنواره، رسانه ای خواهد شد.

میزان: عدم انتشار فراخوان جشنواره در برخی رسانه ها و جامعه هنری با واکنش‌هایی روبرو بوده است. این تاخیر در انتشار فراخوان به دلیل تغییر در بخش‌هایی از جشنواره است؟

تابش: با توجه به سیاست‌های سازمان سینمایی، به تبع آن، جشنواره فجر نیز قطعاً از رویکردهای جدیدی برخوردار خواهد شد که ماه‌ها قبل از عضويت بنده و دیگر عزیزان، در جلسات تخصصی متعددی که برگزار شده و من نيز حضور داشته ام نسبت به آن تدابیری اندیشیده شده است که به زودی، سازندگان آثار از نتایج آن مطلع خواهند شد.

میزان: موضوع بودجه جشنواره فجر در دوره گذشته حاشیه‌هایى به وجود آورده ولی هنوز موضع مشخصی از سوی مسئولین جشنواره ارائه نشده است. آیا این مبالغ در حد گمانه زنی است و یا واقعیت دارد؟

تابش: در نخستين جلسه شوراى سياستگذارى جشنواره رييس سازمان سينمايى موضع گيرى شفافى در خصوص اطلاعات بودجه جشنواره ها داشت كه منعكس شد. در خصوص بودجه و مسائل مالی جشنواره، بايد فارغ از شرایط رایج و به دور از احساسات، در فضایی کاملاً حرفه‌ای و تخصصی اظهار نظر شود.

اختصاص بودجه و مدیریت‌های هزینه، از جمله امور بسیار مهم و در عین حال، خاصی است که بررسی آن، احتیاج به کار کارشناسی و دقیق دارد. ازآنجا که دولت به طور عام و رييس سازمان سينمايى به طور خاص، در صدد شفاف سازی این امر هستند، بدیهی است، شورای سیاست گذاری نه تنها تابع نظرات کارشناسان خبره مالی خواهد بود بلکه از این سياست استقبال می کند.

جشنواره سى و ششم انشاالله با شكوه، مردمى و در عين حال با رعايت صرفه جويى برگزار خواهد شد.

میزان: حضور يكى از هنرمندان در جشنواره سال گذشته نقدهایی را به همراه داشته و گفته می‌شد ۴۰۰ میلیون تومان پول برای مشاوره جشنواره دریافت کرده‌اند. البته این موضوع توسط دبیر سابق جشنواره تکذیب شد. به نظر شما طرح چنین مسائلی به صورت یکجانبه درست است؟

تابش: شأن و جایگاه جشنواره فجر و هنرمندان سینما، بسیار بالاتر از آن است که جامعه فهیم سینمای ایران متوجه آن نباشد. فارغ از اعداد و ارقامی که این روزها رسانه‌ای شده اما هنوز صحت و سقم آن نامشخص است، حضور هنرمندان ایرانی در چنین رویداد فرهنگی مغتنم می تواند تلقی شود.

حضور شخصیت‌های مهم سینمایی در تمامی جشنواره‌های معتبر دنیا، نه تنها قبیح نیست بلکه امریست رایج. مگر نه این است که جشنواره فجر همواره طی این سال‌ها هنرمندان را مورد تقدیر قرار داده است؟ چگونه است که وقتی در دوره‌ای یکی از همین هنرمندان به دست اندرکاران این رویداد مشورت داده است به یکباره، هجمه‌های غیراخلاقی و ارقام اثبات و تأیید نشده مطرح می‌شود؟ لطفا با احتیاط قضاوت کنیم و اگر هم قضاوت می‌کنیم، سعی کنیم داوری مان شتاب زده نباشد تا مبادا فضای سینمای ایران، دستخوش آلودگی شود.

میزان: برنامه های آتی فارابی به چه صورت است و امسال با چند اثر در فجر حاضر خواهد بود. آیا بودجه به آثار و وام ها افزایش خواهند یافت؟

تابش: فارابی همسو و کاملاً هماهنگ با سیاست های اعلام شده ریاست سازمان سینمایی، گام های محکم خود را در راستای حمایت از سینما و سینماگران ایرانی، با تکیه بر نیروهای کارشناس و متخصص سینما و دیگر عرصه های تخصصی، برخواهد داشت. با تمهیداتی که اندیشیده شده، امسال نیز، بنیاد سینمایی فارابی، کاملاً در خدمت ملی‌ترین جشنواره کشور است و دوستداران سینما، شاهد فیلم هایی در ژانرهای مختلف خواهند بود.

گفتنی است حال باید دید با توجه به مواضع علیرضا تابش نسبت به برخی حاشیه‌ها و تاخیر در انتشار فراخوان جشنواره، دبیرخانه در روزهای آتی چگونه می‌تواند با تغییراتی مناسب دل اصحاب سینما و رسانه را به دست آورد.

منبع: میزان
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی ووشو در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

هدف کسب بهترین نتیجه در آسیاست/ بدون تغییر ترکیب، راهی انتخابی جام جهانی خواهیم شد

۱۲:۰۸  -  ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
پربازدیدها
آخرین اخبار