جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 29 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۸۰۴۳
تاریخ انتشار : ۳۹ : ۱۲ - ۱۷ مهر ۱۳۹۶
گاه پیش آمده که بازی های کامپیوتری بر اساس فیلمهای سینمایی طراحی و ساخته شده اند و گاه نیز برعکس این اتفاق رخ داده است؛ یعنی اینکه فیلمهایی بر اساس بازی های محبوب تولید و عرضه شده اند. اما مطرح ترین فیلمهایی که بر اساس بازیهای کامپیوتری ساخته شده اند چه آثاری هستند؟

به گزارش خبرنگار سینمایی دیباچه، هنر هفتم یعنی سینما، یکی از مردمی ترین هنرها است و هرچه می گذرد تأثیر آن بر زندگی مردم بیشتر می شود. وجود تکنولوژی و پیشرفت روز به روز آن نیز بر این تأثیر افزوده است.

اینترنت، شبکه های مجازی و بازی های کامپیوتری، دیگر سرگرمی های روز دنیا به شمار می روند؛ که در این میان بازی های کامپیوتری بیشتر از هر ابزار دیگری تحت تأثیر سینماست تا آنجا که برخی مواقع فیلمهای مطرح سینما به بازی تبدیل شده اند و نام و شهرتشان را به نوعی مدیون فیلمی هستند که از آن اقتباس و ساخته شده اند. البته بر عکس این اتفاق نیز وجود دارد و گاه پیش می آید که سینماگران به سراغ بازی های کامپیوتری می روند و فیلمی را بر اساس قصه و شخصیت های آن می سازند؛ هرچند این اتفاق همیشه با موفقیت همراه نبوده، اما هستند فیلمهایی که شهرت و محبوبیت خود را به بازی های کامپیوتری مدیونند.

5 بازی مطرح کامپیوتری که به فیلم تبدیل شده اند کدامها هستند؟+جزییات


 بازی های مطرحی که به فیلم تبدیل شده اند کدام ها هستند؟


1-مکس پین «max payn»


بازی مکس پین «max payn»

«مکس پین»، یکی از بازیهای کامپیوتری پر طرفدار است که نام آن بر گرفته از شخصیت اصلی آن یعنی «مکس پین» است. مکس پین پلیس است و دراری زن و فرزند است و در نیوجرسی زندگی می کند . زندگی مکس پین آرام است، اما به زودی مشکلات بزرگی برای او بوجود می آید.

بازی «مکس پین» توسط «راک استار» طراحی و ساخته شده و اولین نسخه آن در سال 1996 تولید شده است


فیلم «مکس پین»مکس پین «max payn»

«مکس پین»، فیلمی است اکشن به کارگردانی جان مور که در سال 2008 بر اساس بازی «مکس پین» ساخته شد و مارک والبرگ، میلا کونیس، بو بریجر، لوداکریس، کریس اودانل و دانل لوگ در آن بازی کرده اند.

فیلم «مکس‌پین» با بودجه‌ی ۳۵ میلیون دلاری خود، در سال ۲۰۰۸ میلادی اکران شد و توانست ۸۵ میلیون دلار در گیشه‌ها کسب کند. 

.

2-رزیدنت اویل «Resident Evil»

بازی «رزیدنت اویل»

«رزیدنت ایول»، عنوان یک مجموعه بازی ویدئویی است که توسط شرکت ژاپنی «کپ‌کام» ساخته شده و خالق آن شینجی میکامی است. این مجموعه در ابتدا تنها بازی ویدئویی بود و پس از مدتی به فیلم و انیممیشن تبدیل شد.

داستان کلی این مجموعه راجع به ویروس تی (سلاحی که باعث ایجاد جهش‌های بیولوژیکی و ایجاد مرده‌های متحرک و هیولاهای دیگر می‌شود) که توسط شرکت خیالی آمبرلا خلق شده است و تلاش چند شخصیت زن و مرد برای مهار و مبارزه با پیامدهای آن است. اولین قسمت این سری در سال ۱۹۹۶ در سبک سورویوال هارور منتشر شد، اما با گذشت زمان، از تلفیق چند سبک دیگر در آن نیز استفاده شد. این مجموعه دارای ترکیبی از سبک اکشن و الهام گرفته از فیلم‌های ترسناک و حل معماها می‌باشد، اما از نسخه رزیدنت ایول ۴ به بعد تمرکز بازی بیشتر بر روی صحنه‌های اکشن و ارتقاء سلاح در بازی بوده، و شامل معماهای کمتر و ساده‌تر از نسخه‌های قبل می‌باشد.

این مجموعه با فروش ۷۵ میلیون نسخه تا ۲۷ ژانویه ۲۰۱۷، به بزرگترین مجموعه بازی شرکت «کپ‌کام » مبدل شده و همچنین این سری جرقه‌ای بود برای آغاز سبک بازی‌های «سورویوال هارور» که البته خود آن نیز از بازی‌هایی پیشین این سبک نظیر خانه زیبا (توسط کپ‌کام) و سری بازی تنها در تاریکی تاثیر گرفته است.


فیلم «رزیدنت ایول»

«رزیدنت ایول» اثری علمی تخیلی است که در ژانر اکشن ساخته شده و پل اندرسون کارگردان آن است و میلا یوویچ، اریک میبیس، میشل رودریگز، جیمز پیورفوی و کالین سالمون بازیگران آن هستند.

درسال ۱۹۹۷ برای نخستین بار، کنستانتین فیلم توسط آلن مک‌الروی و جرج ای. رومرو امتیاز ساخت این فیلم را از شرکت کپ‌کام خریداری کرد. در سال ۲۰۰۱، شرکت سونی حق ساخت این فیلم را برعهده گرفت و پل اندرسون را برای کارگردانی نخستین فیلم از این سری برگزید. کارگردانی فیلم دوم برعهده الکساندر ویت، فیلم سوم راسل مالکای و فیلم چهارم را مجدداً پل اندرسون کارگردانی کرد. پل اندرسون، در دو فیلم دوم و سوم نیز به عنوان تهیه‌کننده و نویسنده مشارکت داشت.


3-تام رایدر «tomb raider»

بازی «تایم رایدر»

بازی «تایم رایدر» را کور دیزاین طراحی کرده و شرکت «موتور کور دیزاین» تولید و پخش آنرا به عهده داشته است. اولین نسخه از این بازی با عنوان «تام رایدر» در سال ۱۹۹۶ منتشر شد و شخصیت اصلی آن زن بود. این بازی در زمان انتشار طرفداران بسیاری پیدا کرد و سینماگران را برا آن داشت تا بر اساس آن فیلمی سینمایی بسازند.


فیلم «تام رایدر»

قسمت اول از اقتباس سینمایی «Tomb Raider» یکی از موفق‌ترین فیلم‌هایی است که براساس بازی کامپیوتری ساخته شده است. این فیلم را سایمون وست کارگردانی کرده و آنجلینا جولی در آن حضور دارد و ایفاگر نقش لارا است.

مانند بسیاری از فیلم‌های مطرح دیگر، حق ساخت فیلم و فیلمنامه‌نویسی فیلم «تام رایدر»، بین چندین کمپانی و نویسنده دست به دست شد که نهایتا فیلمنامه توسط پنج نویسنده به‌همراه کارگردان اصلی، سیمون وست به نگارش درآمد.


4- جنون سرعت« need for speed»

بازی جنون سرعت 

« need for speed» یا جنون سرعت نام یک مجموعه بازی رایانه‌ای محصول شرکت «بلک باکس» است که در سال 1994 تولید شده و پس از آن نسخه های جدیدترش به بازار آمده است.


فیلم جنون سرعت

این فیلم یک اثر اکشن سه‌ بعدی است که در سال 2014 تولید شده و اسکات وا کارگردان آن بوده و آرون پال، دومینیک کوپر، اسکات مسکادی، ایمجن پوتس، رامون رودریگز و مایکل کیتون بازیگران آن هستند.

در فیلم «جنون سرعت» آرون پال در نقش رانندهٔ مسابقات خیابانی با نام «توبی مارشال» در یک مسابقه شرکت می کند تا انتقام کشته شدن دوست خود به دست یکی از رقیبانش را بگیرد.

خط داستانی این فیلم٬ به ویژه مسابقات جاده‌ای و فیلم برداری در محیط‌های خارج شهر بجای درون شهری٬ به طور کم‌ رنگی از بازی‌های «جنون سرعت: رانش»٬ «جنون سرعت: هات‌پرسوت» و «جنون سرعت: رقیب‌ها» اقتباس شده است. این فیلم در سطح بین‌المللی به طور کلی ۲۰۳ میلیون دلار فروش داشته است٬ درحالی که بودجهٔ در نظر گرفته شده برای ساخت آن ۶۶ میلیون دلار بوده‌است.


5- تپه خاموش « Silent Hill»

بازی «سایلنت هیل» 

«سایلنت هیل» یا تپه خاموش نام سری بازی ها ویدئویی است که نخستین نسخه آن در سال 1991 توسط تیم «سایلنت» طراحی شد و شرکت «کوانتومی» آن را تولید و پخش کرده است.

«سایلنت هیل 2» در سال ۲۰۰۱، «سایلنت هیل ۳» در سال ۲۰۰۳، و «سایلنت هیل ۴: اتاق» در سال ۲۰۰۴ منتشر شد. 

از ویژگی‌های بارز این مجموعه، سناریوی منسجم، داستانی مبتنی بر نشانه‌های روانشناختی، و وحشت‌آفرینی عمیق است. در این بازی «سایلنت هیل» نام شهری است متروک که تاریخچه آنرا می‌توان لابه‌لای کتاب‌ها و خاطراتی که در نقطه‌های خاصی از این شهر پراکنده هستند مطالعه کرد.

فیلم «سایلنت هیل»

فیلم «سایلنت هیل» را کریستف گان در ژانر وحشت کارگردانی کرده و رادا میشل، شان بین، لوری هولدن، جودل فرلاند، دبورا کارا آنگر، الیس کریج، تانیا آلن، کیم کواتس در آن ایفای نقش کرده اند.

این فیلم اقتباسی از مجموعه بازی‌های «سایلنت هیل» است و دنباله‌ آن با عنوان «سایلنت هیل: مکاشفات» در اکتبر ۲۰۱۲ ساخته شده و مایکل جی. باست کارگردان آن بوده و همچون آدلاید کلمنس، کیت هرینگتون، شان بین، کری-ان ماس، دبورا کارا آنگر، مارتین دونوان و مالکوم مک‌داول در آن ایفای نقش کرده اند.

داستان این فیلم درباره مکاشفات دختری نوجوان به نام هدر میسون است که در جشن تولد هجده سالگی خود می فهمد که هویت فعلی ‌اش ساختگی بوده و درنتیجه به جهانی موازی واقع در شهری خیالی در آمریکا به نام «سایلنت هیل» کشیده می‌شود.


نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲