پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳  |  Thursday, 18 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۸۰۰۵
تاریخ انتشار : ۵۱ : ۰۹ - ۱۶ مهر ۱۳۹۶
فرزند داریوش تهامی می‌گوید که «به درخواست عمویش مجبور به زدن بنر فروش سرقفلی مغازه "فتو تهامی" شده است»، با این وجود او آرزو می کند که بتواند «درخواست پدرش برای صد سالگی «فتوتهامی» را به واقعیت تبدیل کند.»

به گزارش دیباچه، با درگذشت داریوش تهامی، عکاس و مالک «عکاسخانه فتو تهامی» در ۱۹ شهریور امسال و به‌علت عارضه مغزی؛ نخست پسرِ وی از تعطیل شدن عکسخانه‌ی پدرش خبر داد، اما یک هفته بعد، وی تنها دلیلی می‌تواند این خانواده را راضی کند مغازه را به فروش برسانند درخواست عمویش برای گرفتن سهم خود اعلام کرد و گفت: «خدا شاهد است که من ارث پدرم را به‌شکل مالی نمی‌خواهم. عموی من پس از سال‌ها که در ایتالیا بوده، حالا می‌گوید که این مغازه را بفروشیم. اگر نهادها و سازمان‌ها به ما کمک کنند که سهم عمویم از مغازه را بخریم، مطمئنم می‌توانیم این راه را ادامه دهیم

«فتو تهامی» برای ماندگاری به کمک نیاز دارد!

به دنبال این صحبت حتی اعلام شد «فتو تهامی» ۲۷ شهریور همراه با چند تهران‌شناس قدیمی بار دیگر باز می شود، اما این قول کمتر از ۲۰ روز دوام آورد. روز گذشته خبر رسید که با نصب یک آگهی فروش روی درِ «فتو تهامی» مالک قصد فروشِ این ملک که یکی از بانک‌های عکس تهران قدیم است، را دارد.

سیاوش تهامی، فرزند داریوش تهامی علت نصب بنر فروش مغازه را درخواست عمویش برای این کار می‌داند و می‌گوید: نخست در مقابل درخواست عمویم برای نصب بنر فروش، به او گفتیم در ایران رسم است که تا چهلم شخص متوفی صبر می‌کنند و بعد از آن ورثه برای انحصار وراثت اقدام می‌کنند، اما موافقت نکرد.

او بابیان این‌که پدربزرگش ۵۰ سال و پدرش ۴۰ سال این مغازه را نگه‌داشتند، ناراحتم که من نمی‌توانم برای ۴۰ روز این مغازه را نگه دارم، ادامه می‌دهد: آرزوی پدرم این بود که صد سالگی مغازه‌اش را ببیند،فقط ده سال باقی مانده است اما به نظر می‌رسد نمی‌توانیم آرزوی او را برآورده کنیم.

وی بیان می‌کند: سهم عمویم از مغازه چند میلیارد است، او سهم خود را از مغازه می‌خواهد و ما نمی‌توانیم آن پول را تامین کنیم، اما می‌خواهیم کار پدرمان را ادامه دهیم.

او با اشاره به مطالبی که در زمان ثبت ملی میدان بهارستان منتشر شده و حتی یکی از شش دلیل ثبت این محوطه‌ی تاریخی را قرار گرفتن «فتو تهامی» در محدوده‌ی میدان بهارستان عنوان کرده بودند، می‌گوید:‌ برای ما تفاوتی ندارد کدام نهاد میراث فرهنگی، شهرداری یا شورای شهر برای حفظ این مغازه و آرشیو موجود آن به ما کمک کند، اما آرزو می‌کنیم بتوانیم دستم‌کم آرزوی پدرم را برآورده کنیم هر چند می‌خواهیم کار پدرمان را ادامه دهیم و هیچ‌گاه در مغازه را نبندیم، اما ما توان پرداخت پولی معادل چند میلیارد تومان به عمویم را نداریم.

تهامی درباره‌ی آخرین اقدامی که تا امروز برای سرپا نگه‌داشتن مغازه‌ی تهامی انجام داده است، توضیح می‌دهد: از طریق یکی از دوستان قرار شد با معاون میراث‌فرهنگی استان تهران برای ثبت ملی آرشیو پدرم اقدام کنیم و از سوی دیگر برای خرید مغازه کاری انجام دهیم. حتی در دیداری که با آقای مسجد جامعی داشتیم او خواست تا مدتی را صبر کنیم، به نظرم منظورشان تا بعد از چهلم پدرم یعنی ۲۸ مهر بود تا بعد از آن در این زمینه صحبت کنیم.

«فتو تهامی» برای ماندگاری به کمک نیاز دارد!

فرزند داریوش تهامی با تاکید دوباره بر این‌که؛ برای‌شان مهم است تا دست‌کم خواسته‌ی پدرشان را که فقط ۱۰ سال دیگر زمان می‌خواهد تا به سرانجام برسانند، بیان می‌کند: از کودکی می‌دیدم زمانی که یک نفر پیشنهاد فروشِ آرشیو عکسی را به پدرم می‌داد، هر چند برایش تامین هزینه‌ی آن سخت بود، اما هیچ‌گاه به یاد ندارم که پدرم به کسی "نه" گفته باشد، او به هر طریقی که بود آرشیو افرادی که به او مراجعه می کردند را خریداری می‌کرد.

وی اضافه می‌کند: می‌گفتند "فتو تهامی" بانک عکس ایران است، حتی براساس اطلاعاتی که از مجموعه‌ی آرشیو عکس کاخ گلستان وجود دارد، متوجه شدم تعداد عکس‌های آرشیو پدرم بسیار بیشتر از آن آرشیو است.

او تاکید می‌کند: معتقدم اگر "فتو تهامی" بسته شود، به مردم ظلم می‌شود، حتی درفضای مجازی دو کمپین برای نگه‌داری این مغازه ایجاد کردم، اما فکر نمی‌کنم به نتیجه‌ای برسد.

دربازدید روز گذشته‌ی احمد مسجد جامعی، عضو شورای شهر تهران، از این مغازه بنرفروش که روی درِ مغازه نصب شده را می‌بینند و در اعتراض به این اقدام به ایسنا می‌گوید: در یکی از برنامه‌های تهران گردی از فوتوگرافی تهامی بازدید کردیم، قرار شد که شهرداری منطقه برای کمک به کسب درآمد این عکاسی قدیمی، نسبت به ایجاد یک کافه عکاسی در زیرزمین این مغازه در میدان بهارستان اقدام کند.همچنین قرار شد سازمان زیباسازی شهرداری با همکاری شهرداری منطقه، عکس‌های قدیمی و جدید این منطقه را که نشان دهنده سیر تحول آن است در نمایشگاهی در معرض دید عموم قرار دهد تا به این مغازه قدیمی کمک شود.

مسجدجامعی با بیان اینکه متاسفانه با وجود آنکه هنوز ۴۰ روز از فوت صاحب مغازه نگذاشته شاهد آن هستیم که سرقفلی این مغازه واگذار می‌شود، گفت: فتوگرافی تهامی در آستانه ۹۰ سالگی خود تعطیل می‌شود و این برای جامعه هنری و عکاسی تهران قابل پذیرش نیست. امیدواریم شهرداری تهران فکری به حال نگهداشت این عکاسخانه کند چرا که بنا به اطلاعاتی که در اختیار قرار گرفته این مغازه ۳۰ متر است و حدود سه میلیارد تومان برای فروش گذاشته شده است

ازسوی دیگر محمدرضا کارگر، مدیر اداره کل موزه‌ها معتقد است می‌توان از «فتوتهامی» درآمدزائی اقتصادی داشت و منتظرِ پیشنهاد از سوی وارثان این مغازه است.

سید احمد محیط طباطبایی، رئیس ایکوم ایران نیز به ایسنا گفت؛«می‌توان این مکان ارزشمند و فرهنگی را ثبت ملی کرد یا حتی مهمتر از آن، پیشنهادهایی به شهرداری برای حفاظت بهتر از این بنا داد، اما به نظر می‌رسد بهتر است هر چه سریع‌تر فکری برای این مغازه‌ی قدیمی و پر از خاطره کرد

منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی ووشو در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

هدف کسب بهترین نتیجه در آسیاست/ بدون تغییر ترکیب، راهی انتخابی جام جهانی خواهیم شد

۱۲:۰۸  -  ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
پربازدیدها
آخرین اخبار