پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Thursday, 25 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۷۹۱۹
تاریخ انتشار : ۳۰ : ۱۵ - ۱۱ مهر ۱۳۹۶
بخش گردشگری دیباچه، اینبار به سراغ موزه های شهر تبریز رفته است.

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه دیباچه، شهر تبریز یکی از بزرگترین شهرهایی است که از نظر اماکن دیدنی و گردشگری پربار می باشد.

در ادامه می توانید بخش اول گزارش ما را از معرفی موزه های تبریز مطالعه کنید.

بخش اول|موزه های تبریز را بشناسیم

موزه قاجار

اگر علاقه‌مند به تاریخ یا بازدید از مکان‌های تاریخی هستید، موزه قاجار یکی از بهترین گزینه‌ها در شهر تبریز به شمار می‌رود. این موزه در محل عمارت امیرنظام گروسی و در محله ششگلان قرار دارد. قدمت احداث این بنا به دوران ناصرالدین‌شاه قاجار بازمی‌گردد، که پس از ثبت در فهرست آثار ملی کشور با حفظ سبک معماری منسوب به دوره قاجار مرمت و سپس به موزه تبدیل شده است. ساختمان این موزه مشتمل بر دو طبقه است و در هر یک از این طبقه‌ها تالارهای مختلفی از جمله تالار سکه، تالار بافته، تالار چینی، تالار آبگینه، تالار فلزات، تالار موسیقی، تالار خاتم. تالار سنگ، تالار اسلحه، تالار رجال و فرامین، تالار معماری و شهرسازی ، تالار قفل و تالار فانوس قرار دارند.

بخش اول|موزه های تبریز را بشناسیم

موزه آذربایجان

اگر علاقه‌مند به تاریخ و بازدید از یادگارهای اعصار گذشته هستید، موزه تبریز یکی از بهترین گزینه‌ها است. این موزه که به «موزه آذربایجان» شهرت دارد، دومین موزه تاریخی ایران پس از «موزه ملی تهران» شناخته می‌شود که در جوار بنای «مسجد کبود» قرار دارد. ساختمان موزه مشتمل بر ۳ سالن نمایش است که در آن‌ها بالغ بر ۲۳۰۰ قطعه یادگارهای ارزشمند از دوره‌های مختلف اعم از دوران پیش از اسلام و پس از اسلام، آثار مردم‌شناسی و... در معرض دید عموم قرار دارد.

بخش اول|موزه های تبریز را بشناسیم

موزه سنجش

این موزه نیز یکی از مکان‌هایی است که در محل خانه‌های تاریخی، خانه سلماسی، در شهر تبریز احداث شده است. در موزه سنجش انواع ادوات مقیاس توزین از قبیل ترازوهای ظریف زرگری تا قپان‌های بزرگ میادین بار مربوط به قرون گذشته، سنگ وزنه‌ها و پیمانه‌های نفتی، وسایل مربوط به علم نجوم و اخترشناسی مانند اسطرلاب و کره سماوی، ابزارهای سنجش مربوط به علم هواشناسی و قطب نماها و سایر مقیاسهای دیگر به نمایش گذاشته شده است. علاوه بر این، تنه درختی با قدمت ۵ میلیون سال متعلق به دوره پلیوسن از دوران زمین‌شناسی نوزیستی نیز در این موزه قرار دارد.

بخش اول|موزه های تبریز را بشناسیم

موزه مشروطه

یکی دیگر از شواهد برجای مانده از تاریخ پرشور شهر تبریز خانه مشروطه است و می‌‌توان به جرات ادعا کرد که بنا معروف‌ترین و پرافتخارترین خانه قدیمی شهر تبریز به شمار می‌رود. شهرت و اعتبار این خانه از این لحاظ است که در اوج انقلاب مشروطه، این بنا شاهد تصمیم‌گیری‌ها و همفکری‌های مهم سران مشروطه نظیر ستارخان، باقرخان، ثقه‌الاسلام تبریزی، حاجی میرزاآقا فرشی و مالک منزل حاج مهدی کوزه‌کنانی بوده است. خانه مشروطه در یکی از محله‌های قدیمی تبریز به نام راسته کوچه، روبروی مسجد جامع و در غرب بازار تبریز واقع است. در حال حاضر، این بنا نیز پس از مرمت و بازسازی به موزه آثار مشروطه تبدیل شده و آثاری نظیر تندیس سران مشروطه، تصویر اسناد و مکاتبات تاریخی مربوط به انقلاب مشروطه و فرمان مشروطیت در آنجا نگهداری می‌شوند.


نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳