پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Thursday, 25 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۷۸۹۳
تاریخ انتشار : ۲۹ : ۱۳ - ۱۰ مهر ۱۳۹۶
به بهانه زادروز خالق و صدا پیشه کلاه قرمزی
امروز دهم مهرماه، زادروز یکی از هنرمندان محبوب و پرکار عرصه تلویزیون و سینماست، بازیگری که با «محله برو بیا» به چشم آمد و صدایش بر شخصیت فانتزی، عروسکی محبوب یعنی کلاه قرمزی ماندگار شد! حمید جبلی. زادروزش فرخنده.

به گزارش خبرنگار سینمایی دیباچه، امروز 10 مهرماه زادروز یکی از هنرمندان محبوب عرصه تئاتر، تلویزیون و سینماست. حمید جبلی! نویسنده، کارگردان، صداپیشه و بازیگری بی حاشیه که طی سالهای فعالیتش در عرصه هنر، کارنامه پرو پیمانی برای خود رقم زده است.

حمید جبلی زاده سال 1337 و اهل تهران است؛ او تحصیلات آکادمیک ندارد، اما با این حال هوش سرشار و پشتکارش او را به یکی از ماندگاران سینما تبدیل کرده است.

حمید جبلی! هنرمندی که عروسک ها به او بسیار مدیونند!

حمید جبلی در سن 14 سالگی، به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان رفت و 6 سال بعد صحنه تئاتر را تجربه کرد و چند سال بعد جلوی دوربین تلویزیون رفت و در برنامه ماندگار «محله برو بیا» ساخته حسین فردرو در کنار رضا ژیان، اکبر عبدی، فردوس کاویانی، آتیلا پسیانی بازی ماندگاری از خود به جای گذاشت؛ هرچند که او پیش از این نیز در آثار تلویزیونی دیگر با نامهای «آدینه» و «مثل آباد» بازی کرده بود و پس از آن نیز همواره در مجموعه های تلویزیونی حضور داشت؛ که «محله بهداشت» ساخته حسین فردرو و داریوش مودبیان از دیگر آثار  دهه 60 شاخص تر است.

حمید جبلی تا اوائل دهه 70 به فعالیتش در تلویزیون ادامه داد و همچنان در آثار کودک و گاه بزرگسال حضور داشت و در سینما نیز با کارگردان هایی چون ناصر تقوایی، علی حاتمی، کامبوزیا پرتویی و داریوش مهرجویی همکاری کرد.

این هنرمند در سال 1373 همکاری مداوم و منسجمش را با ایرج طهماسب و فاطمه معتمد آریا آغاز کرد و با ساخت فیلم سینمایی موفق و پرفروش «کلاه قرمزی و پسرخاله»، کلید ساخت آثار بعدی کلاه قرمزی زده شد.

حمید جبلی در فیلم «کلاه قرمزی و پسر خاله» علاوه بر نویسندگی، صدا پیشه این دو عروسک بود و دنیا فنی زاده عروسک گردانی کلاه قرمزی را تا آن زمان که از دنیا رفت، بعهده داشت.

می توان گفت شخصیت فانتزی «کلاه قرمزی» و پسرخاله»، ماندگاری خود را به حمید جبلی مدیون اند؛ زیرا صدای اوست که به این دو عروسک هویت بخشیده است.

حمید جبلی به همکاری با ایرج طهماسب ادامه داد و به نوعی پای ثابت همه فیلمهایش شد؛ «یکی بود یکی نبود»، «دختر شیرینی فروش»، «کلاه قرمزی و سروناز»، «زیر درخت هلو» و «کلاه قرمزی و بچه ننه» فیلمهایی هستند که حمید جبلی گاه در نگارش آنها سهیم بوده و گاه در آنها، صداپیشگی یا ایفای نقش کرده و ایرج طهماسب کارگردان آنها بوده است.

در دهه نود پس از تولید «کلاه قرمزی و بچه ننه»، فیلمی درباره «کلاه قرمزی» ساخته نشد؛ اما هر سال مجموعه ای با همین عنوان در تلویزیون به روی آنتن رفت که عوامل اصلی آن زوج موفق حمید جبلی و ایرج طهماسب بودند.

حمید جبلی دو فیلم موفق «خواب سفید» و «پسر مریم» را نیز کارگردانی کرده است که دومی نسبت به اولی اثر درخشان تری است.

حمید جبلی امروز 10 مهرماه 59 ساله شد؛ با آرزوی سلامتی برای او و به امید حضور مداومش در سینما و تلویزیون. زادروزش فرخنده!


نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳