پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Thursday, 25 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۷۸۴۳
تاریخ انتشار : ۰۱ : ۱۵ - ۰۴ مهر ۱۳۹۶
آبشار‌های کوچک و بزرگ با دیواره‌های پوشیده از خزه و گیاهان آبزی جلوه‌ای خاص و زیبا به منطقه داده است.

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه دیباچه،  شهر تبریز یکی از  بزرگترین  شهرهایی است که از نظر اماکن دیدنی و گردشگری پربار می باشد.

تبریز و اماکن دیدنی اش را بیشتر بشناسیم

آبشار آسیاب خرابه

یکی از دیدنی‌ترین و زیبا‌ترین مناظر طبیعی استان آذربایجان شرقی، آسیاب خرابه یا خراب دییرمان است که در شهرستان جلفا در نزدیکی مرز ایران با کشور جمهوری آذربایجان واقع شده است. آسیاب آبی که سال‌ها پیش مورد استفاده مردم منطقه قرار می‌گرفت، امروزه به دلیل تخریب قسمت‌های عمده آن کاربری ندارد و به همین دلیل به «آسیاب خرابه» شهرت دارد. در این منطقه آبشار‌های کوچک و بزرگ با دیواره‌های پوشیده از خزه و گیاهان آبزی جلوه‌ای خاص و زیبا به منطقه داده است. آب این آبشار‌ها از چشمه‌های متعدد بالای آسیاب، سرچشمه گرفته از کوه کیامکی تامین می‌شود.

این تفرجگاه جذاب و دیدنی در حدود ۲۷ کیلومتری علمدار گرگر (هادی شهر) که در نوار مرزی ایران و جمهوری آذربایجان در ۵ کیلومتری روستای منجن‌آباد در حاشیه رود ارس در یک جاده فرعی و در دره‌‌ای باصفا واقع شده است.

از تبریز تا جاده فرعی جلفا به علمدار ۱۰۶ کیلومتر است؛ از علمدار تا آسیاب خرابه ۲۷ کیلومتر راه خاکی است.

تبریز و اماکن دیدنی اش را بیشتر بشناسیم

 

آبشار عیش ‌آباد

آبشار عیش‌آباد در قسمت کوهستانی میشوی غربی در کنار روستای عیش‌آباد از توابع دهستان میشاب شمالی بخش مرکزی شهرستان مرند، در ۲۰ کیلومتری شهرستان مرند واقع شده است.

عیش‌آباد در گویش بومی، ایش اوبا گفته می‌شود. بخشی از راه دسترسی به آبشار، ماشین‌رو و بخش دیگر کوهستانی است. حدود ۳۰۰ متر مربع وسعت دارد و در کنار کوه‌ها و دره‌هایی که آبشار در آن است مناظر زیبا و چشم‌نوازی از طبیعت خود‌نمایی می‌کند. 

از طرف تبریز به مرند و ۲ کیلومتر مانده به مرند، کنار پمپ گاز حدود ۱۰ کیلومتر از راه، آسفالت شده و حدود ۵ تا ۸ کیلومتر جاده، خاکی ماشین‌رو است.

برای رسیدن به روستای عیش‌آباد باید از ابتدای جاده‌ی کمر‌بندی حضرت نوح نبی (پل‌های یکان به طرف پلیس راه یام) وارد جاده‌ی روستای انامق (به تلفظ بومیان مرندی انه مه که با تابلو مشخص شده) بشویم.



تبریز و اماکن دیدنی اش را بیشتر بشناسیم

مسیر جاده به سمت غرب است و پس از گذر از سه راهی روستای انامق (انه مه) و سه راهی محبوب‌آباد (ماه بابا) وارد روستای عیش‌آباد می‌شویم، مسیر روستا تا آبشار کوهستانی است و باید حدود یک تا یک و نیم ساعت پیاده طی کنید تا به آبشار برسید.

آبشار در دره‌ای به نام گوزل دره (دره‌ی زیبا) قرار دارد، برای رسیدن به آبشار دو راه وجود دارد، یکی مسیر سطح مسیل رود‌خانه و دیگری گذر از تپه‌های غرب دره و باغ‌های سرسبز و جنگلی؛ که راه دوم پیشنهاد می‌شود. آبشار دو طبقه است که بیشتر قسمت دوم به چشم می‌خورد، ارتفاع آبشار بیش از ۱۵ متر است؛ گر‌چه در بیشتر روز‌های سال می‌توان از عیش‌آباد و آبشار آن دیدن کرد، اما بهترین زمان برای دیدار از این روستا و آبشار آن، پایان اردیبهشت ماه است و از ماه‌ مرداد به بعد از حجم آب کاسته می‌شود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳