شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Saturday, 20 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۷۸۱۵
تاریخ انتشار : ۰۲ : ۱۵ - ۰۳ مهر ۱۳۹۶
با حضور کامبوزیا پرتوی، جهانگیر میرشکاری، ایرج رامین‌فر، نیکی کریمی، مرتضی پورصمدی، تورج اصلانی، مصطفی خرقه‌پوش و ... کارگاه‌های آموزشی سینمای حرفه‌ای در سنقر و کلیایی برگزار شد.
به گزارش دییاچه، انجمن سینمای جوانان ایران نمایندگی سنقر و کلیایی با مدیریت «مهدی اصلانی» و با همكاري اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شهرستان سنقر و كليايي و همچنین با حضور تعدادی از هنرمندان سرشناس سینمای کشور از جمله؛ کامبوزیا پرتوی، جهانگیر میرشکاری، ایرج رامین‌فر، نیکی کریمی، مرتضی پورصمدی، تورج اصلانی، مصطفی خرقه‌پوش، کیوان علیمحمدی و سهراب نوربخش؛ برای نخستین بار در غرب کشور، کلاس‌های فشرده و کارگاه‌های آموزشی در رشته‌های مختلف سینما را به مدت 11 روز برای هنرجویان سراسر کشور برگزار کرد.

با حضور تعدادی از سینماگران کشور کارگاه‌های آموزش حرفه‌ای سنقر و کلیایی برگزار شد

رشته‌هایی که در این کلاس‌های فشرده و کارگاه‌های آموزشی دو روزه و سه روزه در آخرین روزهای شهریور ماه تدریس ‌شدند، عبارتند از: فیلمنامه‌نویسی توسط کامبوزیا پرتوی از ایده و طرح تا نوشتن فیلمنامه، صدا توسط جهانگیر میرشکاری، طراحی صحنه و لباس توسط ایرج رامین‌فر، کارگاه بازیگری توسط نیکی کریمی، عکاسی توسط مرتضی پورصمدی، فیلمبرداری توسط تورج اصلانی، تدوین توسط مصطفی خرقه‌پوش، خلاقیت در کارگردانی، زاویه نگاه کارگردان، دکوپاژهای خلاقه، انواع مونتاژ، خلق سوژه و انواع سبک و ساختار در فیلمسازی توسط کیوان علیمحمدی، عکاسی پیشرفته توسط ساعد نیک‌ذات و همچنین فیلمسازی دیجیتال، فوتوشاپ Photoshop و پریمیر Premier توسط سهراب نوربخش.
این مجموعه کارگاه‌ها به مدت دوازده روز در شهرستان سنقر در استان کرمانشاه برگزار شد و هر روز به یک استاد اختصاص داشت که در آن موضوع تخصصی خود را ارائه می‌داد. در پایان دوره، شرکت‌کنندگان به گروه‌های مشخص تقسیم شده و 60 ساعت فرصت داشتند تا یک فیلم کوتاه را بسازند و حاصل آموزش‌های این دوره را در آن اعمال کنند.  
در کارگاه جهانگیر میرشکاری صدابردار و صداگذار سرشناس سینمای ایران با دعوت از حسن زارعی صدابردار و صداگذار و مهدی ابراهیم‌زاده صدابردار کشور در کارگاه عملی، هنرجویان از تجربیات عملی آنان بهره بردند.

با حضور تعدادی از سینماگران کشور کارگاه‌های آموزش حرفه‌ای سنقر و کلیایی برگزار شد

ایرج رامین‌فر از طریق ویدئو کنفرانس از کشور کانادا کارگاه طراحی صحنه و لباس و همچنین نیکی کریمی از طریق ویدیو کنفرانس را به صورت آنلاین کارگاه بازیگری برگزار کردند و هنرجویان از تجربیات این هنرمندان سینمای ایران بهره جستند. 
در کارگاه فیلمبرداری، تورج اصلانی با تأکید بر تربیت چشم و پرورش دید به هنرجویان خود یادآوری کرد که تربیت چشم و پرورش دید؛ اساس سرمایه یک عکاس، فیلمبردار و تصویرگر است و در کارگاه تدوین نیز مصطفی خرقه‌پوش نگاه و تعریف جدیدی از تدوین را به هنرجویان خود ارائه داده شد و اینکه تدوین چه نقشی در ساختار فیلم دارد. ساعد نیک‌ذات نیز با تعریف یک پروژه عکاسی، رقابت تنگاتنگی را بین هنرجویان ایجاد کرد.
همچنین کارگاه سهراب نوربخش با موضوع فیلمسازی دیجیتال برگزار شد و به این نکاتی همچون؛ برای اینکه در صنعت فیلمسازی موفق بود به سه دسته از اطلاعات شامل؛ هنر سینما، مسائل تکنیکی و آشنایی با صنعت فیلمسازی احتیاج است. پس از اتمام این کارگاه‌ها هنرجویان به صورت گروهی به ساخت یک فیلم کوتاه پرداختند و تجربیات خود را به معرض نمایش گذاشتند.
مراسم اختتامییه مجموعه کارگاه‌های سینمای حرفه‌ای با حضور تعدادی از اساتید این دوره از جمله؛ کامبوزیا پرتوی، تورج اصلانی، سهراب نوربخش و نیز سیامک ادیب، نسرین مرادی، مجید پرکار و تعدادی از مسئولین ادارات استان کرمانشاه و شهرستان سنقر و علاقمندان به هنر سینما برگزار شد و 16 فیلم کوتاه نیمه حرفه‌ای، تجربی و مستند که توسط هنرجویان این دوره در شصت ساعت پایانی کارگاه‌ها که فرصت ساخت آن را داشتند برای حاضران در سالن به نمایش درآمد و از نفرات برگزیده تقدیر شد.
در پایان این مراسم نیز با اهدای تندیسی از فعالیت‌های بین‌المللی تورج اصلانی فیلمبردار بین‌المللی سینمای ایران در عرصه سینما و همچنین دکتر شهریار قاسمی تقدیر به عمل آمد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار